מטבע הדברים, שילוב פונקציות של עבודה ומגורים בתוך המרחב הביתי מכתיב חשיבה פרוגרמאתית שתכליתה לספק לכך מענה הולם, וזהו גם סיפורו של הבית השוכן באחד ממושבי עמק חפר. תכנונו גובש כשיתוף פעולה בין משרד דוידי רוזין אדריכליות (בבעלותן של האדריכליות טל רוזין ונטע דוידי) וגליה שטרנברג אדריכלות ועיצוב פנים, תוך קיום דיאלוג פורה עם בעלת הבית שביקשה לשלב את תחומי עיסוקה - הוראת מחול ניה, והפעלת חנות סטודיו HDBODYTALK למכירת בגדי ריקוד שהיא מעצבת - בתוך חלל הבית. "הרעיון היה לייצר מבנה שיכיל נכונה את הפונקציות המבוקשות, כמו גם את תוכני עולמם של בעליו ואת העדפותיהם האסתטיות לבית מודרני ומאוורר אך חף מגחמות טרנדיות. כזה שמאפשר התנהלות יומיומית נוחה ונעימה, נינוח ומחבק", אומרות רוזין ושטרנברג.

במבט מן החוץ נחשף מבנה נקי קווים הפונה אל שטח חקלאי פתוח, כשמתארו משלב שני גושים המייצרים תצורת ר' שצלעה האחת חד קומתית והשנייה דו קומתית. בתוך חלל הבית מיתרגמים הגושים השונים לחלוקת חלל שבה הפונקציות הציבוריות ויחידת ההורים ממוקמות בקומת הקרקע, ובקומה העליונה שהיא קומת גלריה פתוחה חלקית שוכנים שני חדרי ילדים, חנות הסטודיו של בעלת הבית, ופינת עבודה בתווך ביניהם (ראו תוכניות).

דוידי רוזין
חזיתו האחורית של המבנה נקי הקווים | צילום: שי אדם
דוידי רוזין
החזית הקדמית, מאופקת ואטומה יחסית | צילום: שי אדם
דוידי רוזין
חלל המבואה מבודל באמצעות ריצוף שונה | צילום: שי אדם

עוד בערוץ עיצוב הבית:   

 תחושות גובה, עוצמה וריחוף

הכניסה למרחב הפנים מפגישה את הבאים עם חלל מבואה גבוה הנקרא כחדר מדרגות שמוביל מעלה לקומה העליונה, ואגב כך מייצר סוג של ניתוק ממרחב המגורים, כמו גם עניין ייחודי ומפתיע. החלל הגבוה ממשיך ומהווה גם את מרכז מרחב המגורים, והניתוק שיצרה המבואה משנה כאן את פניו הודות לאופן תכנון המעבר אליו פנימה דרך שני קירות שאינם מגיעים לתקרה, ולגשר ברזל המרחף מעליהם.

שני הקירות שייכים למערך אשר בחלל הפנים נחווה כשלושה גושים הסדורים לרוחבו: האחד הוא יחידה בנויה באזור המטבח, השני הוא קובייה המכילה שירותי אורחים, והשלישי הוא אזור יחידת השינה, אשר אף קירותיה אינם מגיעים לתקרה ובמרווח הנפתח ביניהם מותקנת זכוכית חלבית. ההפרדה בין הגושים לבין הקומה העליונה מעצימה את תחושת הגובה, ובתוך כך, לצד הגשר המרחף ממעל, מתקבל מקצב של ריחוף וזרימה פתוחה בין שתי הקומות. קומת הקרקע מגלמת את תצורת הר' של המבנה, וחובקת רחבת ישיבה חיצונית הנשקפת מבעד לוויטרינות גדולות שתוחמות אותו.

הוויטרינות הנתונות במסגרות פרופיל בלגי בהירות תוכננו בחלוקה מינימלית-מעודנת החושפת מלוא חופניים של המראה הנגלה בעדן, ואף מחדירה אותו פנימה תוך העצמת הקשר בין שני המרחבים. תצורת הר' אף משרתת את הגדרת האזורים, כאשר החלל הגבוה במרכזה הוא אזור בפני עצמו המחבר ביניהם ובה בעת מגדיר אותם כנפרדים, מאציל עליהם תחושת גובה ועוצמה, ומאפשר מבטים משתנים מאזור לאזור: מעברו האחד ממוקם המטבח, מעברו השני פינת האוכל, ובחזיתו ממוקם הסלון.

דוידי רוזין
ריצוף בפרקט עץ אלון אפרפר ושפת עיצוב אקלקטית ונינוחה | צילום: שי אדם
דוידי רוזין
קשרי פנים חוץ אמיצים מייצרים המשכיות בין שני המרחבים | צילום: שי אדם
דוידי רוזין
ארגון המרחב בתצורת ר' מזכה את הסלון ופינת האוכל בגישה ישירה החוצה | צילום: שי אדם
דוידי רוזין
ברוח סגנון השייקר'ס האמריקני, שמאופיין במינימליזם נקי | צילום: שי אדם
דוידי רוזין
מערך של שלושה גושים שאינם מגיעים לתקרה ומעליהם הגשר המרחף | צילום: שי אדם

חומרים טבעיים במופע מעודן

יחידת ההורים שבקומה זו ממוקמת כמו מאחורי אזור פינת האוכל, ובהיותה מנותקת מהתקרה חוברת למוטיב הריחוף שמלווה את החלל. רוזין ושטרנברג: "ארגון החלל כך שכל פונקציה נהנית ממרחב מוגדר משלה מחד, והיותן פתוחות אל החלל הגבוה מאידך, מייצר שילוב מאוזן בין אינטימיות ופתיחות ומאפשר להן לתקשר זו עם זו".

שפת העיצוב עונה על בקשות הדיירים כפי שהוגדרו בפרוגראמה: עכשווית אך רכה ונינוחה, מוקפדת ומסוגננת אך לא מתאמצת או עשויה מדי. פלטת הצבעים בהירה ומשלבת גוני אפור ולבן בעיקר; החומרים שנבחרו הם חומרים טבעיים במופע מעודן; הקירות נצבעו בלבן; ומרבית התאורה היא תאורת אווירה החוברת לרוח העיצוב. לריצוף חלל המבואה נבחרה אבן שחורה מבריקה משהו, בדיגום אדרת דג (פיש בון) המשמשת גם בשירותי האורחים הנמצאים על קו התפר עם החלל הציבורי, וכל חללי הבית האחרים רוצף בפרקט עץ אלון אפרפר.

גרם המדרגות משלב מדרגות ברזל בגון פחמי שעוצבו ובוצעו בכיפוף, והוא מלווה במעקה ברזל בעיצוב נקי של פרופילים אופקיים. החלל תחתיו נוצל פונקציונלית כארון אחסון נוח, והמדרגות שתוכננו כך שהן חורגות מעט מקו מיקומו מקנות לחזותו ריחוף וקלילות. הגשר החוצה את החלל עשוי אף הוא מברזל, אך גם עיצובו משמר ניקיון מעודן והמעקה התוחם אותו זהה לזה המלווה את גרם המדרגות.

שפתו של החלל מייצרת רקע נוח לשיבוץ פריטים אהובים שלוקטו בידי בעלי הבית בשנות שהות באמריקה הלטינית. מרביתם עשויים עץ ומגלמים זיקה אתנית כלשהי, וחבירתם לפריטים העכשוויים יותר, דוגמת מערכת הישיבה הבהירה שעיצובה רך ונינוח, מייצרת מארג אקלקטי מזמין ונעים לעין. המטבח במרחב המגורים עוצב ברוח סגנון השייקר'ס האמריקני, שמאופיין במינימליזם נקי השם דגש על פשטות פונקציונלית וכנות החומר. החזיתות עוצבו בגון אפור-תכלכל, ובמרכזו ניצב שולחן אוכל עשוי עץ מסיבי למדי, המבטא את החתירה לחמימות ביתית שבה המטבח הוא לב העניינים ומרכז חיים.

דוידי רוזין
הגשר המשקיף מטה עשוי ברזל במופע מעודן | צילום: שי אדם
דוידי רוזין
אזור החנות שבקומה העליונה מוצנע מעט מאחורי מעקה נמוך בנוי | צילום: שי אדם
דוידי רוזין
יחידת השינה פונה אל המרחב הפתוח הגובל בבית | צילום: שי אדם
דוידי רוזין
פריטים משלימים חינניים מחומרים טבעיים | צילום: שי אדם

>> כבר עשיתם לנו לייק בפייסבוק? 

מגורים ועבודה שלובים זה בזה

אמירה אישית מאפיינת גם את יחידת השינה שבה משתלבים פריטי נוי ייחודיים המעטרים את הקירות, וחדר הרחצה הנכלל בשטחה הוא חלל מרווח ומפנק המעוצב בפשטות מסוגננת: קירות בחיפוי אריחים לבנים מבריקים המהדהדים מראה בריקים, ריצוף עם דיגום בגון שחור, יחידת כיור מעוצבת כשידת מגירות עץ ופריטים משלימים חינניים מחומרים טבעיים.

חנות הסטודיו שבקומה העליונה ממוקמת מעל המטבח מעברו האחד של גשר הברזל. חללה מוצנע חלקית באמצעות מעקה בנוי, אך פתוח דיו לקיים קשרי עין ישירים עם החלל תחתיו, כשהם חושפים גם את צבעוניותם העליזה של הבגדים כממד נוסף של תוכן אישי ואסתטי כאחד. וכך, כשחווים את מלוא התמונה הנקראת כמרחב אל זמני מסביר פנים המקיים קשרים אמיצים עם החוץ, ופונקציות המגורים והעבודה משתלבות זו עם זו כדו קיום המתפקד כהלכה, אין ספק שהרעיון שעמד בבסיס התכנון אכן השיג גם השיג את מטרתו.

דוידי רוזין
תוכנית שני המפלסים | צילום: שי אדם
דוידי רוזין
תוכנית הקומה התחתונה | צילום: שי אדם
_OBJ_OBJ_OBJ

תכנון ועיצוב פנים: דוידי רוזין אדריכליות, גליה שטרנברג אדריכלות ועיצוב

במדור הקודם: מגורים הרמוניים של בית וגן במרכז הארץ
לכל הכתבות במדור בית ונוי