הכוונה הייתה לכתוב על בית חדש שתכננו האדריכלים רונית ברקול ולוסיאנו סנטנדראו, שזכו לאחרונה באות העיצוב בקטגוריית בתי מגורים. אבל השיחה שהתגלגלה גרמה לטוויסט בעלילה - את סיפור הבית החליפו סיפורי מעברים בחללי בתים שהם מתכננים, נושא שקרוב ללבם ונבחן על ידם בקפידה בכל פרויקט ופרויקט. "חללי מעבר, דוגמת מסדרונות, אזורי ביניים, חללי מדרגות או מבואות כאלה ואחרות, קיימים בכל מרחב מגורים כחללים חיוניים במישור פונקציונלי של יצירת קשר בין אגפיו וחדריו. ואולם, עם כל החיוניות שבקיומם, הם נתפסים בדרך כלל כדבר שקורה בין ההתרחשויות האמיתיות ונוטים להיות אפורים וחסרי עניין", אומרים ברקול וסנטנדראו על החללים שמעצם מהותם והווייתם ממוקמים לרוב בין חללים אחרים ללא מגע ישיר עם החוץ ולעתים קרובות גם מקופחים מבחינת אור ואוורור, שכן הנטייה היא לא לבזבז עליהם שטח מעטפת יקר השמור לפונקציות החשובות באמת.

לדברי השניים, השאיפה היא לשוות לחללים מסוג זה עניין באמצעות חוויה ארכיטקטונית שאינה עומדת בסתירה לפונקציונליות שלהם. "להפוך אותם לחללים איכותיים בפני עצמם, אשר מעבר לפונקציית המעבר אף יתרמו לבית ממדים נוספים, כמו החדרת אור יום טבעי, אוורור, עניין שונה או תחושת מרחב. נוסף לכך, חשוב לנו שהם ישמרו זיקה לחוץ, וככלל לא יהיו מנותקים מחיי הבית אלא שותפים פעילים למתרחש בתוכו ובסביבתו". נאה דורשים ונאה מקיימים.

עוד באתר לעיצוב הבית:

בית בישוב אשבול שבנגב, מבואת כניסה

מבואת הכניסה לבית מתפקדת כחלל ביניים שירותי המכיל פונקציות אחסון, ארון חשמל וכדומה, שסופו נתחם בחלון ענק החושף בריכת נוי ובחלקו העליון נפרץ חלון שפונה לכיוון דרום. מראה בריכת הנוי הנגלית מהכניסה מייצר אפקט חווייתי-ויזואלי מרהיב, בפרט בשעות הבוקר כשקרני השמש משתקפות במימיה ומרצדות על התקרה, כאשר שילוב המים באזור זה מייצר מיקרו אקלים המצנן את האוויר. באמצעות החלון העליון נהנה החלל מאור דרומי מרוכך למרות הבעייתיות הנובעת ממיקומו הגיאוגרפי של הבית בנגב, כמו גם מסירקולציה מוגברת של אוויר צח המפחיתה את הצורך להשתמש במזגן. חריץ האור של הסקיילייט מגדיר את החלל הציבורי ומייצר הבחנה ברורה ובעלת עניין בינו לבין המבואה ושאר אזורי הבית.

מעברים, בית חזית, שמרת (צילום: לוסיאנו סנטנדראו, saab אדריכלים)
בכניסה: ארון אחסון וחשמל, בית באשבול | צילום: לוסיאנו סנטנדראו, saab אדריכלים
מעברים, דלת, בית באשבול (צילום: לוסיאנו סנטנדראו, saab אדריכלים)
צילום: לוסיאנו סנטנדראו, saab אדריכלים
מעברים, בית באשבול (צילום: לוסיאנו סנטנדראו, saab אדריכלים)
צילום: לוסיאנו סנטנדראו, saab אדריכלים

מעברים, בריכה, בית באשבול (צילום: לוסיאנו סנטנדראו, saab אדריכלים)
מראה בריכת הנוי הנגלית מהכניסה מייצר אפקט חוויתי-ויזואלי | צילום: לוסיאנו סנטנדראו, saab אדריכלים

בית בשומרת: גשר שמקשר בין אגף הילדים לאגף ההורים בקומה העליונה

צדו האחד של הגשר גובל בחלל כפול של הסלון, וצדו השני תחום בחלון סרט נמוך המאפשר תנועה חופשית מצד לצד ללא חשש להיחשף מבחוץ. "רואים רק את הרגליים", לדברי האדריכלים. מדף ספרים בגובה העיניים שמלווה את כל אורכו מעניק פתרון נדרש נוח ונגיש לאחסון ספרים, ועל הדרך, תרתי משמע, מייצר עניין ומאציל על החלל תוכן נוסף. שורת חלונות עליונים מהווה מקור לשחרור חום ושיפור האוורור, כמו גם להחדרת אור במקביל לחדירתו דרך חלון הסרט הנמוך. בנוסף, הגשר והמדרגות המובילות אליו מקיפים את החלל הכפול ומאפשרים תקשורת ישירה בין הקומות תוך יצירת תחושת מרחב משמעותית במעברי הקומה העליונה.

מעברים, מסדרון, שמרת (צילום: לוסיאנו סנטנדראו, saab אדריכלים)
מדף ספרים בגובה העיניים שמלווה את כל אורכו מעניק פתרון נדרש נוח ונגיש לאחסון ספרים, בית במשמרת | צילום: לוסיאנו סנטנדראו, saab אדריכלים

מעברים, ספריה, שמרת (צילום: לוסיאנו סנטנדראו, saab אדריכלים)
גם אסתטי גם פונקציונלי | צילום: לוסיאנו סנטנדראו, saab אדריכלים

בית בלבון: פינת עבודה במעבר

אינטימיות והתנתקות מהמולת הבית ותחושת קשר כערכים שמשתלבים בפינת עבודה החולקת מרחב משותף עם הסלון וממוקמת על גב קיר הטלוויזיה שבשטחו. התנועה סביבה מקשרת בין אגף החדרים, חדר קולנוע והסלון, והיא אף משמשת כמעבר בין גינה מערבית גדולה לבין חצר אינטימית הממוקמת בצדו השני של הבית. למרות מיקומו במרכז החלל ולא בצמוד למעטפת, תוכננה מעל שולחן העבודה ארובת אור המאירה אותו באור טבעי ממוקד, נעים לעין וחשוב לצורכי המשתמש.

מעברים, פינת עבודה, לבון (צילום: לוסיאנו סנטנדראו, saab אדריכלים)
פינת עבודה חולקת מרחב משותף עם הסלון וממוקמת על גב קיר הטלוויזיה שבשטחו, בית בלבון | צילום: לוסיאנו סנטנדראו, saab אדריכלים

מעברים, פינת עבודה ופטיו, לבון (צילום: לוסיאנו סנטנדראו, saab אדריכלים)
צילום: לוסיאנו סנטנדראו, saab אדריכלים

בית בכפר יהושע: מסדרון בקומה העליונה

חלל המסדרון מאכלס לאורכו ארבעה חדרי שינה, שני חדרי רחצה, חדר כביסה, פינת טלוויזיה ופינת משחקים, כאשר שלושה פתחי סקיילייט המשובצים בתקרתו מהווים בארות אור טבעי, כמו גם אמצעי לשחרור חום והגברת סירקולציה של אוויר צח בחלל הקומה. פינות הטלוויזיה והמשחקים הן תוצר של הרחבות נקודתיות בציר המסדרון, אשר אגב כך יוצרות לאורכו התרחשויות ומרככות את הממד האורכי.

מעברים, מדרגות, כפר יהושוע (צילום: לוסיאנו סנטנדראו, saab אדריכלים)
חלון שמאיר את המדרגות. הבית בכפר יהושוע | צילום: לוסיאנו סנטנדראו, saab אדריכלים

מעברים, מסדרון, כפר יהושוע (צילום: לוסיאנו סנטנדראו, saab אדריכלים)
פינות הטלוויזיה והמשחקים הן תוצר של הרחבות נקודתיות בציר המסדרון | צילום: לוסיאנו סנטנדראו, saab אדריכלים

בית במכמנים: מעבר מקשר בין אגפי הבית וקומותיו

המעבר מקשר בין הסלון, אגף הילדים וחדר ההורים כשהוא מקורה בסקיילייט, מלווה בספרייה, ותחום בין פינת משחקים פתוחה לחצר בצד אחד, לבין חלון המשמש כספסל קריאה מול הנוף בצד שני. בתוך כך, כל מרחב המעבר שטוף אור יום טבעי שמשרטט על הקירות דיגומי אור המשתנים עם מהלך היממה, והפרספקטיבה משני עבריו מסתיימת בסיטואציה המתקשרת אל החוץ, מזמנת עניין שונה ומושכת את העין. התנועה בבית נעה סביב הקיר/ספרייה ללא הגדרות קשיחות או סוף מוגדר, ונוכחות המדרגות המובילות לקומה התחתונה (שהשימוש בהן בחיי היומיום מועט מאד) מוצנעת.

מעברים, מכמנים (צילום: לוסיאנו סנטנדראו, saab אדריכלים)
המעבר מקשר בין הסלון, אגף הילדים וחדר ההורים, הבית במכמנים | צילום: לוסיאנו סנטנדראו, saab אדריכלים
מעברים, ספריה, מכמנים (צילום: לוסיאנו סנטנדראו, saab אדריכלים)
התנועה בבית נעה סביב הקיר ספרייה | צילום: לוסיאנו סנטנדראו, saab אדריכלים

מעברים, מסדרון, מכמנים (צילום: לוסיאנו סנטנדראו, saab אדריכלים)
צילום: לוסיאנו סנטנדראו, saab אדריכלים

בית במושב הבונים: מבואת הכניסה והמעבר המקשר בין האגף הציבורי והפרטי

בקיר התוחם את מבואת הכניסה מותקן קמין, ומשני עברי חללה משתרעים האגף הציבורי והאגף הפרטי. המעבר ממנו מסתעפים חדרי השינה מלווה בחלונות סרט עליונים המחדירים פנימה אור יום נעים, אשר בשעות הערב מוחלף בתאורה רכה שמפיצה תאורה מלאכותית סמויה, ופתחים משני עבריו מזמנים קשר עם החוץ: נוף גינה בצד אחד ומבט לאופק בצד שני.

מעברים, פינת אוכל, הבונים (צילום: לוסיאנו סנטנדראו, saab אדריכלים)
החלק הציבורי, הבית במושב הבונים | צילום: לוסיאנו סנטנדראו, saab אדריכלים

מעברים, אח, הבונים (צילום: לוסיאנו סנטנדראו, saab אדריכלים)
בקיר התוחם את מבואת הכניסה מותקן קמין | צילום: לוסיאנו סנטנדראו, saab אדריכלים

בית בפרדס חנה: מעבר גובל בפטיו

הבית תוכנן עם פטיו שקוף במרכזו, ובתוך כך מעבריו מלווים במראה החוץ ובתאורה טבעית רבה במיוחד. צללי האור וההשתקפויות שהוא מייצר חודרים לכל רחבי הבית תוך יצירת עניין דינאמי ומשתנה, וכך גם התנועה במעברים הפותחת קשת של מבטים מקרוב לרחוק ולכלל אזוריו.

מעברים, חוץ, פרדס חנה (צילום: עמית גירון)
פטיו שקוף במרכזו, ובתוך כך מעבריו מלווים במראה החוץ ובתאורה טבעית | צילום: עמית גירון
מעברים, סלון פרדס חנה (צילום: עמית גירון)
צילום: עמית גירון

עיצוב פנים: הילית קרש, צילום: עמית גירון

בית במשמרות: חלל מדרגות בבית דו משפחתי

המדרגות הקלות שמקשרות בין שתי הקומות אינן צמודות לקיר: צדן האחד פתוח למעבר בין חללי שירות שונים, והשני תחום בספרייה דו כיוונית ושקופה למחצה שמשמשת גם כגב לסלון ומייצרת עניין בזמן העלייה לקומה העליונה- אם באמצעות החדרת אור, אם באמצעות הספרים וחפצי הנוי שמדפיה מאכלסים, ואם באפשרות להציץ מטה לחללי הקומה התחתונה. מעל המדרגות קבוע פתח דרומי המלווה את כל מהלכן ומחדיר דרכן אור לחללי הליבה החשוכים ביותר של הבית.

מעברים, מדרגות עץ, משמרות (צילום: לוסיאנו סנטנדראו, saab אדריכלים)
ספרייה דו כיוונית ושקופה למחצה שמשמשת גם כגב לסלון ומייצרת עניין, בית במשמרות | צילום: לוסיאנו סנטנדראו, saab אדריכלים

מעברים, קומה שניה, משמרות (צילום: לוסיאנו סנטנדראו, saab אדריכלים)
צילום: לוסיאנו סנטנדראו, saab אדריכלים

במדור הקודם: דירה מוזהבת במגדל המגורים הגבוה בארץ
לכל הבתים של בית ונוי

הכתבה פורסמה במגזין "בית ונוי"