את פרויקט עיצוב הפנים שביצע בבית השוכן בסביון מגדיר המעצב דניאל חסון ככזה שצמח מהשטח. המבנה שקיבל לידיו היה במצב של שלד גמור, ובתוך כך זימן מצב נתון עם אלמנטים מבניים קיימים שעמם נדרש לזרום. הדומיננטי בהם, הוא מספר, "היה קיר גבוה שהתנשא לכל גובהו של החלל - 7 מטרים - וחסם משהו את תחושת המרחב בקומת הקרקע. אך כמו הפוך על הפוך, דווקא המסה הרבה של נוכחותו שימשה כנקודת המוצא של העיצוב וכאלמנט שהכתיב את שפת החלל".

הקיר הגבוה מתחיל בכניסה, ומאחוריו ממוקמים המטבח ופינת המשפחה. באופן זרימתו כמעין קובייה לכיוון עומק החלל הוא מייצר חציצה ביניהם לבין אזורי המבואה, חלל המדרגות, הסלון ופינת האוכל. על מנת לרכך את המסה הרבה של נוכחותו, בחר חסון לשוות לו חזות מעודנת באמצעות חיפוי המשלב מראות וסרגלי עץ אלון צרפתי מבוקע, תוך יצירת מופע המדמה פרגוד יפני. פרישת החיפוי תוכננה בהתחשב בפתחי המעבר לחללים המצויים מאחוריו הקיר (בשתי הקומות) כך שהם נטמעים בדיגום המקטעים באורח הרמוני, והעניין הוויזואלי שהוא מייצר הופך אותו לאלמנט המשמעותי בחלל עם נוכחות פיסולית כלשהי.

"שילוב המראות אף מעצים את תחושת המרחב ומעשיר אותה ברובד כלשהו של תעתוע והפתעה. ככלל, בגלל השפה האדריכלית שהוא מייצר, האלמנטים האחרים שקטים יותר, מעניקים לו את הבמה הראויה ואינם מתחרים בו", אומר חסון, שאכן המשיך את הקו האוורירי-מעודן כשרקם את שפת קומת הכניסה כולה כמארג עיצובי  הנשלט ברובו על ידי גוון לבן המקנה ניקיון ורעננות אלגנטית. את מסגרת החלל מייצרים ריצוף באריחי שיש טסוס לבנים וגדולים למדי – 90*90 - וקירות שנצבעו בלבן, למעט קיר אחד בסלון שנצבע בגון קפה בהיר בגימור מרמרינו - גימור דקורטיבי המאפשר יצירת אפקטים מיוחדים היוצקים עניין, ושכאן בוצע במריחות אופקיות.

דניאל חסון (צילום: אורי אקרמן)
חיפוי קיר במראות וסרגלי עץ מייצר מופע מעודן דמוי פרגוד יפני | צילום: אורי אקרמן
דניאל חסון, גובה  (צילום: אורי אקרמן)
מעצים את תחושת המרחב ומעשיר אותה ברובד מתעתע | צילום: אורי אקרמן
דניאל חסון, גובה  (צילום: אורי אקרמן)
מינון מדויק של פריטי ריהוט בסגנון קלאסי שומר על אווריריות | צילום: אורי אקרמן

עוד באתר לעיצוב הבית:

לא מכבידים על המרחב

טרימלס שקועים שהותקנו במרווח ניתוק שנשמר בין הקירות והתקרות. בתוך כך עוטות התקרה מראה צף, כאשר מרווח הניתוק מהווה גם נקודת מוצא סמויה לווילונות הלבנים המעטרים את הפתחים, וככלל מדגיש את ממד האווריריות. הניקיון והאווריריות נשמרים גם באמצעות פריטי הריהוט ששולבו בחלל - פריטים לא רבים שאינם מכבידים על המרחב ומגלמים בחירה מדויקת מותאמת לשפתו שמעשירה את הפלטה הלבנה בנגיעות של גוני שמנת, מוקה ומעט ירקרק וכחול. אלה משתלבים בפריטי טקסטיל ככריות וריפודים, והגוון הכחול מככב ביצירת אמנות גדלת ממדים המעטרת את הקיר כנקודת מיקוד מרשימה. לפינת האוכל הסמוכה נבחרו שולחן עגול וכיסאות מרופדים בעיצוב קלאסי תואם, ושתי הפונקציות משלימות את אזור האירוח כמרחב רגוע ואלגנטי. המטבח ופינת המשפחה חולקים את אותו מרחב, והם מופרדים, כאמור, מאזור האירוח, אך מגלמים את אותה אסתטיקה נקייה ובהירה: פינת המשפחה הנינוחה עוצבה בגוני בז' רכים, והמטבח עוצב כחלל נוח עם יחידות בגימור ניולק לבן ויחידת אי שניצבת במרכזו עם משטח שחלקו משמש לעבודה וחלקו מתכוונן ומשמש כדלפק אכילה.

המדרגות המובילות לקומה העליונה מחופות באבן עם פרט מדרגה בגימור מקור ציפור (גימור עם קנט), ומלוות במעקה שקוף. המעקה ממשיך ותוחם גם את כלל הקומה המרחפת כגשר מעל קומת הקרקע, ושטחה כולל שלוש סוויטות מפנקות - יחידת הורים, יחידה של הבת הצעירה שעדיין מתגוררת בבית, ויחידה לאורחים. לריצוף הקומה משמש פרקט אלון בדיגום עצם דג (פישבון) הנוסך חמימות נעימה, וחלליה הפרטיים עוצבו תוך שילוב כמה פריטי ריהוט זהים, דוגמת שידות צד אובאליות, אך חזותם שונה בתכלית הודות לשילובי טקסטיל שחסון הוא חסיד השימוש בהם "קיים היום מנעד רחב מאד של בדים - מקלאסי מאד ועד סופר אופנתי, ואפשר לשחק איתם כיד הדמיון הטובה כדי לצקת לכל חלל עניין שונה ולהדגיש את הסגנון והאווירה שרוצים לשוות לו".

דניאל חסון, פינת אוכל  (צילום: אורי אקרמן)
פינת האוכל: מופע קלאסי מעודן מגלם את הרוגע והשקט שביקש העיצוב ליצור | צילום: אורי אקרמן
דניאל חסון, סלון  (צילום: אורי אקרמן)
פלטת הגוונים הלבנה מועשרת בנגיעות של שמנת, קפה, ירקרק וכחול | צילום: אורי אקרמן
דניאל חסון, מטבח  (צילום: אורי אקרמן)
המטבח: עיצוב מינימליסטי נקי, חזיתות ניולק ויחידת אי עם משטח מתכוונן משמשת גם כדלפק אכילה | צילום: אורי אקרמן

מראה צח ומעודן

כך, חדרה של הבת, שפתח הכניסה אליו משתלב בתוך חיפוי הקיר, מאופיין במראה צח ומעודן משולב בקריצה עליזה: גונו הלבן מהווה בסיס לצבעוניות עזה של גוני ורוד וירוק המשתלבים בגב המיטה המרופד בבד פרחוני ובכריות בגוונים תואמים, ואת בסיס המיטה מעטרת "חצאית" לבנה. לעומת זאת, אופייה הקלאסי של יחידת ההורים נרקם תוך שילוב טקסטילים בגוונים ובסוגי בדים המזוהים עם הסגנון, כקטיפה בחום כהה המשמשת לריפוד המיטה הכוללת גב ריבועים גבוה, וילונות בגוון ברונזה המשתלבים עם וילונות גלילה לבנים, ואת החזות האלגנטית משלימות מראה ומנורות בגון כסוף ועשיר.

דניאל חסון, חדר שינה  (צילום: אורי אקרמן)
יחידת השינה: עיצוב אלגנטי משלב טקסטילים קלאסיים בגוונים כהים במיטה המרופדת ובווילונות | צילום: אורי אקרמן
דניאל חסון (צילום: אורי אקרמן)
בקומה העליונה: פתח הכניסה לחדרה של הבת משתלב בתוך קיר הפרגוד | צילום: אורי אקרמן

מרחב הגן הנושק לקומת הכניסה הוא מרחב מפנק המהווה המשך ישיר של שפת הבית - אם בקפידה שננקטה בעיצובו, ואם בשילובי המוטיבים, החומרים והגוונים שבהם נעשה שימוש. הבריכה המשתלבת בו מוקפת משטח דק עץ עם אבן טסוס לבנה כקופינג, פנים הבריכה מחופה באריחי פסיפס בגוון בהיר מאוד, כמעט לבן, והריפודים/כריות של פריטי הריהוט נאמנים בגווניהם לפלטת הצבע הרעננה של חלל הפנים. היות שצד אחד של הבריכה קרוב מאוד לחומת הגדר המקיפה את הבית, נקט חסון פתרון מעניין כשחיפה אותה במראה עשויה פרספקס עמיד בתנאי חוץ, המייצרת תחושה של מרחב גדול מזה שקיים בפועל, וכמו בחלל הפנים גם רובד כלשהו של תעתוע. "אני אוהב ליצור תחושות ולשלב הפתעות ואלמנטים לא שגרתיים בתוך ההרמוניה האסתטית", אומר חסון, וכאשר עיצוב הפנים והגינה חוברים למרחב המגלם את הרוגע והעניין כאחד, אין ספק שהוא מימש גם מימש את אהבתו.

דניאל חסון, בריכה (צילום: אורי אקרמן)
הבריכה שבגינה: תחומה בדק עץ, חיפוי פנים באריחי פסיפס בהירים וקופינג מאבן טסוס לבנה | צילום: אורי אקרמן
דניאל חסון, בריכה (צילום: אורי אקרמן)
ריהוט חוץ מפנק בגווני לבן וכחול מתכתב עם שפת הפנים | צילום: אורי אקרמן
_OBJ_OBJ

עיצוב פנים: דניאל חסון
פריטי ריהוט: קסטיאל; מטבח: סמל; תאורה: קמחי; ריהוט חוץ: פנטהאוז.

במדור הקודם: וילת זכוכית ועץ בגוש דן
לכל הבתים של בית ונוי 

הכתבה פורסמה במגזין "בית ונוי"