כשהגיע בעל הדירה אל האדריכל גיא זיידנברג כבר היתה בידיו סוג של תוכנית כללית שבוצעה עבור הדירה שרכש עוד בהיותו באנגליה, טרם עלייתו לארץ. "הדירה, ששטחה 140 מ"ר, שוכנת באחד ממגדלי המגורים החדשים בתל אביב ומוקפת פתחים גדולים שדרכם נשקפים נופו של גוש דן ומעט ים, אך ממרחק קשה היה לאמוד את מלוא התמונה שנחשפת ממנה ושחבל היה להחמיצה", מספר זיידנברג, אשר בתוך כך ביצע את התכנון מבראשית, על בסיס מעטפת ריקה. הפרוגראמה שהוגדרה היתה סטנדרטית למדי - חלל מגורים מרווח, יחידת שינה, חדר נוסף לאורחים ומטבח גדול ומאובזר כמענה לתחביב הבישול של הבעלים, והרעיון של זיידנברג נשאב מהמראות הנחשפים מהקומה הגבוהה, וגובש לדבריו כ"מסגרת חלל נקייה המאופיינת בגריד קווי המהדהד את הנוף האורבני משופע המגדלים, ומשולב עם עץ כחומר המאזכר את ההצצה לטבע".

בין חציצה לחשיפה (צילום: אמית הרמן)
ככה זה התחיל: מעטפת ריקה של דירה בקומה גבוהה ונוף אורבני עם הצצה לים. התמונה שנתנה את ההשראה לעיצוב | צילום: אמית הרמן
בין חציצה לחשיפה (צילום: אמית הרמן)
התכנון: להכניס את הגריד של הסביבה הבנויה לתוך החלל | צילום: אמית הרמן

בין חציצה לחשיפה גובה (צילום: אמית הרמן)
מבואת הכניסה: מחיצה מעוצבת כקורות עץ אנכיות מגדירה הפרדה מהמטבח שמוקם בקדמת החלל. נגרות: אלון הרצוג | צילום: אמית הרמן

עוד באתר לעיצוב הבית:

מקצב אנכי מסודר

הרעיון של שילוב שני המוטיבים תורגם על ידו לכדי אלמנט צורני אנכי עשוי עץ אלון, המלווה את כל חלל המגורים, אם כמחיצות מצניעות-חושפות המייצרות שכבתיות והגדרת אזורים, ואם כיחידות ריהוט. המרווחים הנשמרים בין סרגלי העץ של האלמנט החוצץ מאפשרים לקיים קשר עין בין האזורים המצויים משני עבריו, והמקצב האנכי-מסודר שהוא מייצר חובר היטב לחלל שתוכנן כנקי בעיקרו, ומשלים אותו בסוג של תנועה: לריצוף משמשים בו אריחי אבן אפורים שלוטשו לקבלת פני שטח במרקם אחיד, ומפגש הפנלים עם הקירות בוצע כמישור אחד עמם תוך שמירת מרווח ניתוק. מרווח ניתוק זהה נשמר גם במפגש הקירות עם תקרת הגבס ששולבה בחלל לצורך השקעת תאורה והצנעת תשתיות, ולמרות היותם פרטים מבניים בלתי מורגשים כביכול, הם מייצרים מסגרת הבאה לידי ביטוי בתחושת סדר ודיוק מהוקצע.

בין חציצה לחשיפה (צילום: אמית הרמן)
המטבח כאזור משמעותי בחיי בעל הבית חובב הבישול, מאובזר היטב וכולל משטחי עבודה נוחים וחללי אחסון | צילום: אמית הרמן
בין חציצה לחשיפה (צילום: אמית הרמן)
צילום: אמית הרמן

בין חציצה לחשיפה (צילום: אמית הרמן)
מרווחים בין קורות העץ מאפשרים שמירת קשרי עין | צילום: אמית הרמן

המתח המתקיים בין הקו האנכי והמדויק לבין חמימות העץ מייצר עניין ויזואלי ששזור בדירה, ואשר נחשף כבר בכניסה אליה, שם מגדירה מחיצה מעין מבואה שמאחוריה ממוקם המטבח. "ההחלטה למקם את המטבח בכניסה היתה סוג של הצהרה לגבי חשיבותו בחייו של הדייר חובב הבישול, ואף אפשרה לתכננו כחלל גדול ומרווח", מסביר זיידנברג, שאכן הקצה לו מרחב הולם ותכנן אותו כטריטוריה ראויה ומאובזרת היטב, משופעת במשטחי עבודה נוחים ובמקומות אחסון. חזיתות המטבח עשויות פורמייקה לבנה, וחיפוי הקיר מעל משטח הכיור בוצע באריחי פסיפס בתצורת משושה שגונם הכהה והמשתנה משווה ממד של עומק מעשיר. בהמשך המטבח ממוקם חלל המגורים המכיל בשטחו גם פינת אוכל, ו"נפתח" לעין כמרחב מוקף פתחים המחדירים לתוכו את הנוף העירוני. עיצובו מגלם סגנון צעיר ונינוח הנרקם מספות גדולות ורכות ופופים "זרוקים" משהו, ובהיעדר קירות בנויים בחזית אחד מפתחיו הוצב אלמנט העץ האנכי כשהוא משמש לאכלוס מערך הבידור ומסך הטלוויזיה.

בין חציצה לחשיפה (צילום: אמית הרמן)
המחיצה כאלמנט מוביל בעיצוב: חוצצת, מייצרת שכבתיות ומגדירה אזורים | צילום: אמית הרמן
בין חציצה לחשיפה (צילום: אמית הרמן)
חלל המגורים: עיצוב צעיר ונינוח משלב ספות נמוכות רכות ומזמינות, פתחים גדולים חושפים את הנוף | צילום: אמית הרמן
בין חציצה לחשיפה (צילום: אמית הרמן)
בהיעדר קירות בחלל המוקף ויטרינות יחידת הבידור המעוצבת על בסיס רעיון המחיצה משתלבת על אחת מהן | צילום: אמית הרמן
בין חציצה לחשיפה (צילום: אמית הרמן)
תאורה מעודנת משתלבת כחלק ממופע החלל, וגריד המחיצות מרוכך באמצעות שילוב אלמנטים בקווים מעוגלים | צילום: אמית הרמן

בין חציצה לחשיפה (צילום: אמית הרמן)
המראה העגולה יוצקת ממד של רכות | צילום: אמית הרמן

נגיעות מעוגלות

גופי התאורה המעודנים שמשמשים בחלל משתלבים כחלק בלתי נפרד ממופעו, מהם דקורטיביים המאופיינים בקו מעוגל כחלק מנגיעות מעוגלות ששילב זיידנברג על מנת לצקת ממד של רכות למקצב המסודר - דוגמת מראה עגולה שנתלתה בכניסה לדירה, שולחנות קפה נמוכים ועגולים בסלון, או פינת אוכל המשלבת שולחן עגול וגוף תאורה תואם המשתלשל מעליו.

באזור הפרטי שב ומופיע מוטיב העץ בחדר הרחצה, שבו הוא משתלב כ"השלמת אחסון ומידוף" לאביזרים סניטאריים מרחפים, וכך, למעשה, כשהוא שזר אותו גם בפרטים קטנים בחדרי רחצה, השלים זיידנברג את המוטיב עליו "השעין" את התכנון כולו - מוטיב שצמח "מהשטח", וככזה יצר חלל מותאם היטב לבעליו, נכון למקומו ולמיקומו.

בין חציצה לחשיפה גובה (צילום: אמית הרמן)
חדר השינה | צילום: אמית הרמן
בין חציצה לחשיפה (צילום: אמית הרמן)
צילום: אמית הרמן
בין חציצה לחשיפה (צילום: אמית הרמן)
רעיון המחיצה וקוויה האנכיים לובש צורה של מערך מידוף בחדר הרחצה | צילום: אמית הרמן
בין חציצה לחשיפה (צילום: אמית הרמן)
צילום: אמית הרמן
בין חציצה לחשיפה (צילום: אמית הרמן)
תכנון ועיצוב: אדריכל גיא זיידנברג פרויקט: תכנון ועיצוב דירה | צילום: אמית הרמן
בין חציצה לחשיפה גובה (צילום: אמית הרמן)
צילום: אמית הרמן
בין חציצה לחשיפה גובה (צילום: אמית הרמן)
צילום: אמית הרמן

בין חציצה לחשיפה (צילום: אמית הרמן)
התוכנית | צילום: אמית הרמן

תכנון ועיצוב: אדריכל גיא זיידנברג  

נגרות: אלון הרצוג; פריטי ריהוט: פיטרו הכט; תאורה: אקסלוסיב.

במדור הקודם: בית עם שורשים ביפו
לכל הבתים של בית ונוי