מפגשו של המעצב ניצן הורוביץ עם בעלי הבית השוכן בלפיד, יישוב קהילתי בקרבת מודיעין, זרם כמפגש פורה מהרגע הראשון. "הדיירים הציגו  לפני את אופיו של החלל המועדף עליהם, ומבוקשם היווה  את נקודת המוצא לתכנון שנועד למצות את הפוטנציאל של הקיים בצורה הטובה ביותר", אומר הורוביץ.

לאחר מספר פגישות התגבשו שתי נקודות מרכזיות שעמדו בבסיס התכנון. הנקודה הראשונה התייחסה לקיומו של חדר לייצור יין בוטיק, סוג של יקב ביתי שהינו תחביבו של בעל הבית, ואשר לפני השיפוץ היה ממוקם במרתף, הנגישות אליו הייתה בעייתית ,והוא לא זכה לבמה  לה הוא ראוי. הנקודה השנייה התייחסה למבניות החלל, שהתאפיינה בריבוי קורות, כאשר במקרה זה השאיפה והאתגר היו להותירן במרחב כך שישתלבו בתכנון החדש.

ניצן הורוביץ, שולחן (צילום: עודד סמדר)
האתגר: להתמודד עם ריבוי הקורות בבית | צילום: עודד סמדר
ניצן הורוביץ, תאורת סלון (צילום: עודד סמדר)
סלון. עבודות אמנות על הקיר | צילום: עודד סמדר

אח ,ניצן הורוביץ (צילום: עודד סמדר)
אח. מצופה פח למראה תעשייתי | צילום: עודד סמדר

עוד באתר לעיצוב הבית:
יש מציל בקהל? הבריכות המשגעות בעולם
בגיל 80 החליטה שהגיע הזמן לשיפוץ קומפלט
חוזרים לבית הספר: מצעד התיקים הכי יפים ונוחים לבית הספר ולגן

המטבח: קשר עין עם החצר וקורות עץ בתקרה

היות והבית נעדר סגנון ספציפי או מוצהר, הקונספט שהוביל את הורוביץ היה לייצר עבורו, לדבריו "התאמה קצת שונה, הן ביצירת חללים חדשים והן בבחירת החומרים". התהליך התמקד בעיקר בטיפול בחללים הקיימים ובארגון מחודש של מרחב הבית, כאשר במסגרת זו, מיקומו של המטבח היה גורם משמעותי בתכנון שטווה. הלקוחות הביעו את רצונם שהוא יאפשר קיום קשרי עין עם החצר הגדולה (שגם היא שופצה מהיסוד), ובתוך כך מיקומו נקבע בקרבה ליציאה הראשית, כשהוא אכן מעניק את מראה נופה הרענן של החצר ואף נהנה מחדירת אור יום טבעי. כהשלמה למיקומו החדש עוטרה תקרתו של המטבח בקורות עץ שבתוכן נשתלה תאורת לד ייחודית המספקת תאורה חסכונית במיוחד.

ניצן הורוביץ, סלון (צילום: עודד סמדר)
סלון. פס תאורה בתקרה | צילום: עודד סמדר
ניצן הורוביץ, מדרגות (צילום: עודד סמדר)
גרם מדרגות שחופה בשיפוץ הראשון, נחשף | צילום: עודד סמדר

ניצן הורוביץ, גרם מדרגות (צילום: עודד סמדר)
אריחים דמויי בטון ואספלט | צילום: עודד סמדר

באזור שרותי האורחים נפרץ מעבר לחדר משפחה קטן שהתווסף בתכנון החדש. המעבר יצר מהלך זרימה נוח המנקז אליו את תנועת בני הבית, כך שבדרכם לחדר המשפחה הם אינם נדרשים לעבור דרך חלל המגורים הראשי. מיקומו של חדר היין היה, כאמור, סעיף מרכזי בתכנון, וגרר התעסקות רבה. מטבע הדברים הוא היה צריך לענות על נתונים מסוימים שהינם הכרחיים לאופי הפעילות של ייצור היין, כמו, למשל, ריחוק מקסימאלי מחלונות ומקורות חדירת אור. בה בעת, הרצון היה לייצר גישה טובה ממנו ואליו לחלל המגורים, שכן  חלק מתהליך ייצור היין כולל טעימות ושילוב של הנוכחים/צופים. הפתרון של הורוביץ היה  חשיפת גרם מדרגות שנסגר במהלך שיפוץ קודם שנעשה, בבית וניצול חללו לטובת חדר היין. גרם זה, שהוביל בעבר לקומת השינה, פונה לאזור שעתה משמש כסלון החדש, כך שהוא מעניק הצצה מסקרנת אל החלל הנסתר, כמו גם גישה נוחה אליו. בחירת החומרים לחלל זה נועדה לשמר בו את תחושת המרתף, ולפיכך חופו המדרגות בלבני פירוק ולריצוף נבחר פרקט המאפשר תחזוקה קלה ונוחה.

במרכז החלל המרכזי תוכנן קמין הנצפה מכל אזוריו השונים, ומייצר הפרדה בינו לבין  פינת האוכל בו בזמן משמר פתיחות ביניהם. הקמין חופה במבנה פח המשווה לו מראה תעשייתי.

ניצן הורוביץ, יין (צילום: עודד סמדר)
חדר יין. רחוק מחלונות ואור | צילום: עודד סמדר

ניצן הורוביץ, מטבח (צילום: עודד סמדר)
מטבח. לשמור על קשר עין עם החצר הגדולה | צילום: עודד סמדר

אריחים דמוי בטון, אריחים מצוירים ואבן מדרגה

עבודות הנגרות (ארונות אחסון וכד') ששולבו בבית תוכננו כך שנוכחותן לא תהיה בולטת מידי, ולכן נצבעו בגוון הקיר כשהם כמו נטמעים בתוכו ונוכחותם מוצנעת. בחירת חומרי הריצוף בבית מוקפדת: הקומה הראשונה רוצפה באריחים גדולים מאוד דמויי בטון/אספלט (ויה ארקדיה) שיצרו פלטפורמה מצוינת לשילוב שאר החומרים, חלל השירותים רוצף בעץ שבתוכו נשתלו אריחי בטון מצוירים ומקוריים, והמעבר לקומת ההורים דרך חלל המדרגות רוצף באריח פרט מדרגה ייחודי ( תוצרת חברת אימולה, איטליה).

ניצן הורוביץ, ארונות (צילום: עודד סמדר)
מסדרון. מעבר שיצר זרימה במעבר בין הציבורי והפרטי | צילום: עודד סמדר

ניצן הורוביץ, שטיח  (צילום: עודד סמדר)
אריחים מאוירים באמצע הדרך | צילום: עודד סמדר

דיירי הבית הם חובבי אמנות, ותאורת החלל תוכננה כך שתענה על אהבתם זו ותספק מראה של גלריה. לצורך זה נעשה שימוש בפסי צבירה שחורים, שבאמצעותם ניתן לכוון את התאורה כך שכל פינה תקבל את מקור האור שלה ואת המיקוד המתאים. גופי התאורה ששולבו בפסי הצבירה הם גופים חסכוניים.

ניצן הורוביץ, חדר שינה (צילום: עודד סמדר)
חדר שינה. מרגיע בלבן | צילום: עודד סמדר
ניצן הורוביץ, חדר רחצה (צילום: עודד סמדר)
חדר רחצה. מרווח ומפנק | צילום: עודד סמדר
ניצן הורוביץ, שירותים (צילום: עודד סמדר)
כולל מקלחון | צילום: עודד סמדר

ניצן הורוביץ, כיור (צילום: עודד סמדר)
ניצן הורוביץ, כיור | צילום: עודד סמדר

קומת ההורים טופלה כך שתספק את כל צרכי בעלי הבית במרחב אחד, והפרדת האזורים בוצעה תוך שימוש בקורות הקיימות ובריצופים שונים-  אריחי בטון באזורי השינה, ואריחים דמויי פרקט בפינת העבודה ובחדר הרחצה. החדר מכיל בשטחו מתחם שינה רחב ידיים ,אזור עבודה אינטימי וחלל רחצה מפנק במיוחד. לחללו נבחרו אביזרים סניטאריים לבנים בעיצוב מסוגנן, והוא כולל מקלחון גדול במיוחד 100/160,וכן ואמבטיה לרגעי פינוק ורגיעה. בסיום תהליך התכנון קיבל הבית חזות מעוצבת, בקשות הדיירים זכו במסגרת זו למענה הולם, כמו גם לנוחות חיים חדשה ונעימה, והורוביץ מסכם אותו ככזה שאפשר לו, לדבריו "התבוננות לחיים מעניינים, והזדמנות ליצור חלל מיוחד עבור אנשים מיוחדים".

ניצן הורוביץ (צילום: עודד סמדר)
יצר חלל מיוחד לאנשים מיוחדים. המעצב ניצן הורוביץ | צילום: עודד סמדר

תכנון: ניצן הורוביץ
קרדיטים: כלים סניטריים- ויה ארקדיה, תאורה- דורי קמחי, ריהוט- קסטיאל, נגרות- תומר ודוד שטרית, קבלן מבצע- בועז סירי

במדור הקודם: בנו גבעה מתחת לבית כדי להכניס אליו אור שמש
לכל הבתים של בית ונוי

הכתבה פורסמה במגזין "בית ונוי"