Covid is officially over – כך אמרה לי השבוע בחיוך מנהלת משמרת בחנות רהיטים בעמק. זו היתה התשובה שלה לשאלה שלי בנוגע למדיניות עטיית המסכות בחנות. במדינת קליפורניה בוטלה בשבוע שעבר ההוראה שחייבה שימוש במסכה בחללים סגורים, וכל המחוזות – כולם למעט אחד – מיהרו לאמץ את החזרה לשיגרה. המחוז החריג, ולא בפעם הראשונה בשנתיים האחרונות, הוא מחוז סנטה קלרה, בו שוכנות בין השאר גם מאונטיין וויו, סאניווייל, קופרטינו, פאלו אלטו ומנלו פארק – ערים המזוהות יותר מכל עם סקטור ההיי-טק.

ההקפדה היתרה על כללי הריחוק החברתי במחוז ה"מרובע" ביותר בעמק הסיליקון לא היתה בגדר הפתעה, אך בהחלט העיקה (וממשיכה להעיק, נכון לשעת כתיבת שורות אלה) על כשני מיליון תושבי המחוז ועל מאות האלפים המגיעים לעבוד בו מדי יום. שיעורי ההדבקה במחוז היו גבוהים, ולא בגלל החנונים של הוואלי אלא בעיקר משום שחצי מאוכלוסייתו גרים בעיר הגדולה במחוז, סן חוזה – שם התנהג הוירוס כמו בכל עיר אמריקאית גדולה אחרת. רופאת המחוז, ד"ר קודי, הפכה למשל ושנינה בקרב התושבים: חלקם ראו בה את המבוגר האחראי ואחרים את התגלמות אטימות מערכת הממשל המקומי. אם זה נשמע מוכר זה כנראה בגלל שהוואלי לא באמת שונה ממקומות אחרים בעולם – הוא פשוט עמק עם יחסי ציבור.

אולי "קוביד איז אופישיאלי אובר", אבל נראה שהעולם מחפש כבר את הסחרור הבא להיכנס אליו. החדשות מהחזית באוקראינה התערבבו בנפילות השערים המתמשכות בשווקי המניות, וכאילו כדי ללבות את האש, הגיעו החדשות מהאוקיינוס האטלנטי. הפעם לא מדובר בסופה טרופית אלא בשריפת ענק על סיפון הפליסיטי אייס, אוניית משא שהובילה כ-4000 מכוניות חדשות מגרמניה לארה"ב. אלפי רוכשים שמחכים כבר חודשים ארוכים לללמבורגיני, בנטלי, פורשה, אאודי או "סתם" פולקסוואגן חשמלית, נאלצו לצפות בבעתה באוניה העולה בלהבות. סוללות הליתיום-יון בוערות זמן רב ודורשות ציוד כיבוי מיוחד, וכך - בזמן שהבורסה מתרסקת ורוסיה תוקפת – מספקת הבעירה הימית סוג של אתנחתא קומית-טרגית מהחדשות הבוערות באמת.

מבחינת טסלה, יצרנית "הסובארו של העמק", השריפה שכילתה אלפי כלי רכב של המתחרות הישירות שלה אינה בהכרח חדשות טובות: גם היא משתמשת בסוללות ליתיום-יון, וכשסוללות כאלה מתלקחות מאליהן זה עלול להכביד

מבחינת טסלה, יצרנית "הסובארו של העמק", השריפה שכילתה אלפי כלי רכב של המתחרות הישירות שלה אינה בהכרח חדשות טובות: גם היא משתמשת בסוללות ליתיום-יון, וכשסוללות כאלה מתלקחות מאליהן זה עלול להכביד עוד יותר על תהליכי בקרת האיכות ואולי בעתיד גם על התקינה. עם או בלי קשר, מניית טסלה השלימה ביום חמישי נפילה של כ-40 אחוזים מהשיא אליו טיפסה בתחילת נובמבר.

הספינה פליסיטי אייס עולה באש (צילום: AP)
הפליסטי אייס בוערת. חדשות רעות גם לטסלה | צילום: AP

אילון מאסק, מנכ"ל טסלה ואחד מהתעשיינים החשובים בארה"ב, הסתובב בימים האחרונים בפרצוף חמוץ, ולא בגלל מחיר המניה. הנשיא ביידן נמנע מלהזמין אותו לפגישות שהוא מקיים עם בכירי התעשיה האמריקאית, ואף צוטט כאומר שג'נרל מוטורס היא החברה האמריקאית המובילה בתחום הרכב החשמלי. ביידן אמנם תיקן את האמירה בנאום שנשא בראשית פברואר, אך דאג למנות את טסלה בנשימה אחת עם יצרניות ותיקות וגם עם כמה חברות צעירות וקטנות הרבה יותר.

מאסק, שידוע כסובל מתקלה מתמשכת בבלמים, השיב לפניה בנושא מ-CNBC באימייל ארוך בו מחה על היחס הקר לו הוא זוכה מהממשל ומביידן בפרט. "ביידן התעלם במכוון מטסלה בכל הזדמנות וטען טענת שווא לפיה GM מובילה את תעשיית הרכב החשמלי, כשבפועל טסלה ייצרה 300,000 מכוניות חשמליות ברבעון האחרון ו-GM ייצרה עשרים ושש", כתב מאסק, אבל הוסיף שאין לו עניין בריב מתוקשר. "אם אוזמן לבית הלבן אעשה את הדבר הנכון". בסביבת ביידן ממשיכים לחשוש מפליטת-פה (או התבטאות מכוונת) שתביך את הנשיא, ונכון לרגע זה מאסק הוא – גם אם באופן בלתי רשמי – פרסונה-נון-גראטה בבית הלבן.

אילון מאסק (צילום: Britta Pedersen Pool, Getty Images)
אילון מאסק. הסתובב בפרצוף חמוץ, ולא בגלל המניה | צילום: Britta Pedersen Pool, Getty Images

אבל אף אחד, אפילו לא הנשיא, לא זקוק לעימות עם הגאון המטורף בעל הפה הגדול והאצבע הקלה על הטוויטר. דובר מטעמו של ביידן השיב באימייל לפניית CNBC וכתב: "טסלה עשתה דברים יוצאי דופן לטובת הרכב החשמלי ויש לה חלק גדול בכך שהתעשיה כולה יודעת שרכב חשמלי הוא העתיד". המילים בהן השתמש, "extraordinary" ו-"benefited greatly", נשמעות טוב יותר באנגלית. בכלל - השפה האנגלית עשירה בהרבה מהעברית. שמות התואר, במיוחד ביטויי ההפלגה והסופרלטיבים חביבים במיוחד על האמריקאים – משידורי הספורט ועד אימיילים של הבית הלבן.

משום כך מפתיע לגלות שבאנגלית מילה אחת משמשת לתיאור שני מצבי עולם שונים בתכלית: דיכאון ושפל כלכלי. שניהם מכונים Depression, ואין מילה נרדפת בלקסיקון לאף אחד מהם. בחודשים האחרונים נדמה שארה"ב שוקעת במהירות לתוך משבר כלכלי: עליית מחירים שכמוה לא נראתה כבר עשרות שנים, על רקע האטה בצמיחת התוצר. הכלכלנים מכנים מצב מתמשך כזה בשם "סטגפלציה".

מפתיע לגלות שבאנגלית מילה אחת משמשת לתיאור שני מצבי עולם שונים בתכלית: דיכאון ושפל כלכלי. שניהם מכונים Depression, ואין מילה נרדפת בלקסיקון לאף אחד מהם. בחודשים האחרונים נדמה שארה"ב שוקעת במהירות לתוך משבר כלכלי

המשקיעים, מצידם, כבר שרויים בדיכאון. שוק ההון שהפגין עקביות מרשימה לאורך שנים ארוכות, ובכללן גם שנתיים של מגפת הקורונה, החל לאבד גובה בסוף 2021 וממשיך לספק בעיקר ספקות. סימני השאלה סביב מידת השפעתו של הבנק המרכזי - הפדרל ריזרב - על השוק, באמצעות שער הריבית, התחלפו בסימני קריאה: עוד בטרם נקבע מועד העלאת הריבית ושיעורה התחזקו הירידות במדדי המניות. הציבור הרחב, שנכנס לשוק ביתר התלהבות בשנה האחרונה, נחשף לעובדה הידועה היטב למשקיעים המוסדיים: בטווח הארוך שוק ההון הוא פרה חולבת, אבל בטווח הקצר הוא עלול להתגלות כסוג של נסיעה ברכבת הרים – מבלי שעוצמת השיפוע או אורך הנסיעה ניתנים לחיזוי.

מארק צוקרברג, מטא, פייסבוק (צילום: Alex Brandon, ap)
מארק צוקרברג. מניית פייסבוק הפכה מהימור בטוח להשקעה ספקולטיבית | צילום: Alex Brandon, ap

את זעקותיהם של נוסעי הרכבת אפשר לשמוע ברשתות חברתיות בהם מוחלפים טיפים להשקעות ואסטרטגיות של מומחים-מטעם-עצמם, כמו Reddit למשל. בראשית 2021 כיכבו שם "מניות-מם" כמו GME, AMC, ולקראת סוף השנה הצטרפו לרשימה גם שתי "מניות ביבי" – BBBY (Bed Bath & Beyond) ו-BB (בלקברי). אבל נדמה שבחודשים האחרונים גם קניית מניות של חברות ה-Fortune 500 היא השקעה ספקולטיבית. הימורים "בטוחים" כמו פייסבוק (מטא) ונטפליקס ספגו ירידות של עשרות אחוזים, ואת נפילתה של חביבת השוק טסלה כבר הזכרנו.

 נדמה שבחודשים האחרונים גם קניית מניות של חברות ה-Fortune 500 היא השקעה ספקולטיבית. הימורים "בטוחים" כמו פייסבוק (מטא) ונטפליקס ספגו ירידות של עשרות אחוזים, ואת נפילתה של חביבת השוק טסלה כבר הזכרנו

אבל דווקא ה-depression האחר, השפל הכלכלי, הוא החומר ממנו עשויים הסיוטים של המשקיעים. בכלכלה, שפל מוגדר כפרק זמן מתמשך של האטה כלכלית, ארוך משמעותית מ"האטה" (recession) שהיא מצב מחזורי טבעי. המומחים עדיין מתחרים ביניהם מי יסביר טוב יותר מדוע ארצות הברית רחוקה משפל כלכלי מתמשך, דוגמת זה שחוותה לפני כ-90 שנה. כמות המזומן בשוק ובידי הציבור עדיין גבוהה, שער הריבית – גם אם ימשיך לעלות – עדיין נמוך מהתשואה הממוצעת בשווקים אלטרנטיביים (כולל שוק המניות בשיקלול רב-שנתי), התוצר הלאומי הגולמי לנפש ממשיך לעלות, ועוד הסברים מהסברים שונים. "כלכלנים", לימד אותי המרצה הראשון שלי לכלכלה, "ידועים בדרך כלל בפסימיות וחוסר דיוק – הם חזו שמונה מתוך שלושת המשברים האחרונים".

אם אפילו הכלכלנים אינם חוזים שפל מתמשך, הרי שבמקרה הגרוע אנחנו צפויים להאטה, ומבחינת רבים מיושבי עמק הסיליקון האטה אינה בהכרח דבר שלילי – עם כמויות המזומן שעומדות לרשות החברות הציבוריות, מאות היוניקורנים ועשרות קרנות ההשקעה הענקיות, האטה פירושה עלייה בכוח הקניה. בזמן שהציבור ימכור מניות בניסיון לצמצם הפסדים, בוואלי יהיו ודאי מי שינצלו את ההזדמנות להגדיל אחזקות בעיתוי מושלם: ערוצי הטלוויזיה מראים תמרות עשן, ובחנות הרהיטים טוענים ש-Covid is officially over. מה כבר יכול להשתבש?

גיא הורביץ (צילום: DTCP, יחצ)
הכותב, גיא הורוביץ, הוא משקיע הון סיכון, שותף מייסד בקרן DTCP | צילום: DTCP, יחצ