אילון מאסק ומארק צוקרברג (צילום: Nathan Howard, getty images)
בעלי טוויטר אילון מאסק ומנכ"ל מטא מארק צוקרברג. מהלך חסר תקדים מצד האיחוד | צילום: Nathan Howard, getty images

אירופה מאיימת על מטא וטוויטר (כיום X) בקנסות ענק אם לא יטפלו מיד בהפצת פייק ניוז בפלטפורמות שלהן. נציב האיחוד האירופי לשוק האינטרנט תיירי ברטון דורש ממנכ"ל מטא מארק צוקרברג ומבעלי טוויטר אילון מאסק לטפל תוך 24 שעות בהפצת דיסאינפורמציה ותכנים לא חוקיים בפייסבוק, אינסטגרם וטוויטר - על רקע מתקפת הטרור של חמאס כנגד ישראל. אי-ציות לדרישה חושף את החברות לקנסות ענק.

מכתבי האזהרה של האיחוד האירופי מגיעים על רקע טענות קשות, מישראל ומהעולם, לגבי כמויות הפייק ניוז, התכנים המזוייפים והדיסאינפורמציה שמופצות ברשתות החברתיות. ההידרדרות בפיקוח על התוכן ברשתות כטוויטר, פייסבוק, אינסטגרם וטיקטוק אינה חדשה, אך מדיווחים של מומחים בתחום עולה כי המלחמה בישראל מהווה שפל חדש.

ברטון פרסם בטוויטר את המכתבים ששלח לצוקרברג ולמאסק, וכתב לכל אחד מהם כי הוא "קורא בדחיפות שתדאג לכך שהמערכות שלך אפקטיביות". ברטון הזהיר כי אי-ציות להנחיה יהווה הפרה של כלל ה-DSA החדש של האיחוד - מהלך שיאפשר לקנוס את מטא ואת טוויטר בגובה של עד 6% מהכנסותיהן השנתיות כל אחת.

נציב האיחוד האירופי לשוק האינטרנט תיירי ברטון  (צילום: Claudio Centonze, EC - Audiovisual Service)
נציב האיחוד האירופי לשוק האינטרנט תיירי ברטון. מנופף בשוט של תקנות ה-DSA החדשות | צילום: Claudio Centonze, EC - Audiovisual Service

בפייסבוק טוענים כי הם דואגים, יחד עם עובדים דוברי עברית וערבית, לסרוק את הרשת ולהוריד כל תוכן שאינו חוקי.

מאסק לעומת הגיב לברטון כי מדיניות טוויטר היא חופשית ו"בקוד פתוח" וביקש כי יציין את ההפרות המדוברות. את תשובתו חתם מאסק במילים תודה רבה בצרפתית. בתשובה לדברים ציין ברטון כי "אתה [מאסק] מודע היטב לדיווחי המשתמשים - והרשויות - אודות דיווחים מזויפים וכאלה שחוגגים אלימות". בנוסף ציין ברטון כי נטל ההוכחה מוטל על מאסק: "Up to you to demonstrate that you walk the talk".

ברטון לא פירט באילו תכנים מדובר, אך הציון של "תכנים לא חוקיים" (illegal content) מתייחס ככל הנראה לתמונות והסרטונים המחרידים שהועלו לרשתות החברתיות, ומתעדים את המעשים הנוראים שביצעו אנשי חמאס ביישובי עוטף עזה.

איך הפכה המלחמה בישראל לשפל חדש ברשתות

"זה הזמן הכי קשה שחוויתי לסיקור משבר כלשהו כאן", כתב אתמול בטוויטר ג׳אסטין פדן, העוסק במודיעין ברשת, בהתייחסו לבעיית הפייק ניוז בפלטפורמה. פדן, הידוע בטוויטר בתור The Intel Crab, סורק את הרשתות החברתיות במטרה למצוא מידע מודיעיני ממקורות גלויים, דבר המכונה OSINT. לטענתו, העבודה נהפכה קשה במיוחד במלחמה הנוכחית של ישראל וחמאס. "רשתות החדשות שנמצאות בשטח נאבקות להגיע לקהל שלהן מבלי הוי הכחול היקר", כתב.

דברים דומים הביע איש מחלקת אימות המידע באינטרנט של ה-BBC הבריטי שַׁיָּאן סַרְדָּארִיזַדֶּה. לדבריו, המלחמה העכשיוית מרגישה כתופעה חדשה בעולם הרשתות החברתיות: "אני בודק עובדות בטוויטר כבר שנים, ותמיד יש הרבה מיסאינפורמציה בזמן אירועים גדולים. אבל ההצפה של פוסטים שקריים ביומיים האחרונים, שרבים מהם מקודמים בזכות טוויטר בלו (תוכנית הפרימיום של טוויטר - ש"ר), זה משהו שונה [מכל מה שראיתי קודם]".

אם מישהו סבר בטעות שמאסק, ששואף להציג את טוויטר כזירה האולטימטיבית לצריכת חדשות מהשטח, יפעל בנידיון, הוא היה צפוי לאכזבה. רק לפני יומיים הוא המליץ למתעניינים בנעשה במזה"ת לעקוב אחר שני חשבונות שאוספים מודיעין גלוי - ונאלץ להסיר את ההמלצה תוך שעות ספורות לאחר שכילה שחשבון אחד קרא במופגן להשמדת ישראל והשני נתפס במספר מקרים של הפצת פייק ניוז.

מהרשת החברתית שהיתה המקום הטוב ביותר לקבל בו חדשות בזמן אמת, טוויטר נראית כיום בעיני רבים כצל ריק של עצמה. אפילו הבעלים שלה כבר לא יודע ממי לקבל את החדשות, ונראה שמאז המקרה מאסק חזר להיות עסוק בעניינים אחרים. אבל טוויטר היא לא הרשת היחידה שסובלת מבעיית הפייק ניוז, גם אם היא הגורם שהביא את התחום כולו לשפל חדש.

המצב בפייסבוק ואינסטגרם אולי טוב יותר, אבל לא בהרבה. צמד הרשתות החברתיות - שתיהן בבעלות מטא של מארק צוקרברג - משמשות להפצת שפע של סרטונים ותמונות מזויפות שמוצגים כתיעוד למלחמה הנוכחית אך נלקחו בכלל מאירועים אחרים.

כך, סרטון שהופץ ברשתות אלו (וכמובן גם בטוויטר) הציג אנשי צבא מבוגרים אזוקים תחת הטענה שמדובר בבכירי צה"ל שנפלו בשבי חמאס - אלא שבדיקה זריזה חושפת שככל הנראה הסרטון בכלל נלקח מהלחימה בין אזרבייג'ן לארמניה. סרטון אחר שהציג לכאורה הפצצת מטוסים בעזה נלקח ממשחק המחשב Arma 3. סרטונים ברוח דומה מופצים גם בטיקטוק, שהפכה מזמן לאחת מפלטפורמות התוכן המצליחות בעולם ובעיקר בקרב צעירים.

ההבדל העיקרי בין טיקטוק והרשתות החברתיות של מטא לעומת טוויטר הוא שהראשונות לפחות מסירות את התכנים המזויפים והפורנוגרפיים שמועלים אליהן - גם אם הן עושות זאת אחרי שהם צברו מאות אלפי צפיות. בטוויטר אין עם מי לדבר. ניסיונות לקבל את התייחסות החברה לבעיית הפייק ניוז שהועלו בה על רקע האירועים בישראל נענתה בתשובה האוטומטית "עסוקים עכשיו, נסו שוב מאוחר יותר ("Busy now, please check back later").

ועדיין, גם מטא וטיקטוק יכולות היו להיות יעילות הרבה יותר. המחלקות שמעסיקות החברות כדי להילחם בבעיית הדיסאינפורמציה והתכנים האלימים שמועלים לפלטפורמות שלהן קוצצו משמעותית בשנה והשנתיים האחרונות.

מה הביא להפסד במלחמה בפייק ניוז?

זה קרה גם בגלל המשבר בשוק ההייטק אבל גם לא מעט בגלל מאסק: מאז שהוא קנה את טוויטר ופיטר את הרוב המוחלט של העובדים במחלקות האחראיות על איכות השיח ברשת ועל מניעת הפצת דיסאינפורמציה, חברות כמו מטא הלכו בעקבותיו. המלחמה הנוכחית רק מדגישה עד כמה משתמשי הרשתות החברתיות חשופים למידע שקרי שמעצב את התודעה שלהם.

הציוץ של מאסק שהמליץ על חשבונות פייק ניוז (צילום: צילום מסך מתוך טוויטר)
הציוץ שבו המליץ מאסק על חשבונות שמקדמים פייק ניוז ואנטישמיות. הציוץ מאז הוסר | צילום: צילום מסך מתוך טוויטר

את עיקר הביקורת סופגת כמובן טוויטר, שעד לרכישתה בידי מאסק היתה הרשת החברתית המועדפת על עיתונאים, פוליטיקאים, ואפילו אנשי מודיעין ממקורות גלויים. מידיות העדכון בטוויטר, הממשק הקל והנקי יחסית שלה והעובדה שיש לה פיד שפועל בסדר כרונולוגי, הפכו אותה לרשת חברתית ששימשה רבים להתעדכן בחדשות.

אך מאז שמאסק רכשה אותה הוא הוביל בה שורת צעדים שהחלישו מאד את אמינות התכנים והדיווחים בה. תחילה, הוא שינה מן היסוד את משמעות סימון הווי הכחול, שעד אז העיד על חשבונות מאומתים שניתן לסמוך על המידע שמועבר בהם.

במקום זאת, הוא מכר את הסימון לכל מי שהיה מוכן לשלם, גם אם הוא מפיץ מידע שקרי או מזויף. מעבר לכך, הוא הנהיג תעריף שונה לחשבונות פרטיים (רק 8 דולר בחודש) ולחשבונות של גופי תקשורת וגופים אזרחיים שנדרשים לשלם למאות ואף אלפי דולרים בחודש. רבים מהגופים החליטו שזה פשוט לא שווה את הכסף. וזה עוד מבלי שנדבר על שורה חדשה של סימונים בצבעים שונים שאת ההבדלים ביניהם קשה להבין.

חשבון הטוויטר של מאסק עם וי כחול (צילום: Christopher Furlong, getty images)
חשבון הטוויטר של מאסק, הכולל את הווי הכחול השנוי במחלוקת (ארכיון) | צילום: Christopher Furlong, getty images

לאחרונה נכנס לתוקף עוד שינוי של מאסק, שהגביר את הפגיעה באמינות הרשת. מהשבועות האחרונים, לינקים שמתפרסמים בטוויטר לכתבות חיצוניות מוצגים ללא כותרת הכתבה או המאמר אלא עם תמונה בלבד. הסיבה: מאסק חשב שזה יפה יותר. התוצאה: קשה מאוד לזהות שמדובר בשיתוף לינק ולא תמונה, אז חשבונות רבים פשוט הפסיקו לשתף לינקים למקורות מוסמכים.

השבוע אף דיווח אתר ה-Information שטוויטר קיצצה לאחרונה כלי פנימי שאפשר לעובדי החברה לזהות מצבים בהם מספר חשבונות שיתפו את אותה פיסת מדיה וניסו לקדם קמפיין דיסאינפורמציה. הקיצוץ נומק ברצון לחסוך בכסף.

האם יש חלופה ראויה לטוויטר?

דווקא בשעה שטוויטר החליטה לוותר על המלחמה בפייק ניוז, חברות כמו מטא או גוגל היו יכולות לנצל את המומנטום כדי למשוך אליהן את הקהל המאוכזב. הן עדיין לא עשו זאת אך עדיין לא מאוחר. השבוע דיווח עיתונאי הטכנולוגיה ועורך הניוזלטר המשפיע Platformer קייסי ניוטון כי נראה שעכשיו זו ההזדמנות הגדולה של ת'רדס - חיקוי הטוויטר הצעיר מבית מטא.

הרשת החברתית החדשה Threads (צילום: יחצ)
ת'רדס, חיקוי הטוויטר מבית מטא. עדויות על זינוק בנרשמים על רקע הלחימה בישראל | צילום: יחצ

לפי ניוטון, בימים מאז החלה הלחימה בישראל הוא חוזה בנהירה של משתמשים חדשים לת'רדס, חלקים מהם לטענתו עיתונאים שהתאכזבו מטוויטר ומחפשים מקום חדש. הדיווח הזה מגיע אחרי תקופה ארוכה של סטגנציה בשירות.

בימים שלאחר השקתו הוסיף ת'רדס משתמשים במהירות והפך למוצר שהגיע ל-100 מיליון משתמשים בזמן הקצר ביותר מעולם. אך מאז רבו הדיווחים כי הוא מאבד משתמשים בקצב מהיר. כעת, לפי ניוטון, ייתכן שהתמונה שוב משתנה.

מטא ניסתה להימנע עד כה מלהפוך את ת'רדס לפלטפורמה לדיווחי חדשות לאחר שנכוונתה מהעיסוק בתחום במטא, אך ייתכן שהמציאות החדשה תשכנע אותה לעשות חשיבה מחדש. "הרשת החברתית [ת'רדס] מצאה לעצמה שימוש חדש, עכשיו נותר לראות האם היא תהיה מעוניינת בו" הוא כתב.