סטארט אפים לא מצליחים להתרומם בגלל בעייית מיתוג (צילום: שאטרסטוק)
מיתוג (אילוסטרציה). יכול להיות ההבדל בין הצלחה לכישלון | צילום: שאטרסטוק

למה סטארט אפים נכשלים? לכאורה זה בגלל שהרעיון לא היה מספיק טוב, או שלא היה מספיק כסף לממן אותו. יש הרבה מאוד תשובות לשאלה הזו, אבל היום נרצה להתמקד בבעיה פשוטה שפוגעת בחברות רבות: סטארט אפים רבים לא מצליחים להתרומם פשוט כי היתה בעיה במיתוג, או במילים אחרות - בשל חוסר היכולת שלהם לשכנע את השוק שיש צורך אמיתי במוצר.

ולמרות שאלה בעיות פתירות, עדיין יש לא מעט סטארט אפים ששמים בתחתית סדר העדיפויות שלהם את תהליך המיתוג, ובוודאי שלא מתייחסים לזה כהשקעת "חובה" בשלבי הפיתוח המוקדמים. ובשוק כל כך תחרותי, מיתוג זה לא מותרות, זה הכרח.

אז למה מיתוג מוצר הוא אירוע כה חשוב, כבר מתחילת הדרך?

1. מיתוג עוזר לחברה לדייק את הייעוד שלה. אמנם קשה להתמסר לשאלת המיתוג כבר בתחילת הדרך, כשכל מה שמעניין אתכם זה איך נביא את הכסף. קשה לחשוב רחוק כשהבעיות הדחופות ביותר הן איך בכלל שורדים ומגיעים אל המחר. אבל אם אתם רוצים מוצר וחברה שיהיו משמעותיים לאורך זמן, ושישקפו את התרבות הארגונית שלכם ואת הבשורה הייחודית שלכם, אתם לא יכולים להרשות לעצמכם להזניח את זה.

2. מיתוג טוב יכול לשבור את קירות ההתנגדות. דמיינו שיש לכם חברה חדשה שקוראים לה Airbedandbreakfast. אתם מנסים למכור אותה. לא הולך. אתם משנים את השם שלה ל-Airbnb. אותה חברה, רק עם שם אחר, עיצוב שונה וסלוגן מזמין: belong everywhere. אותו מוצר, רק עם מיתוג אחר, מצליח ליצור בולטות, ייחודיות ורצון להיות חלק ממנו.

3. עיצוב איקוני בהחלט יקבע כיצד הסטארט אפ שלכם ייתפס על ידי הקהל. קחו לדוגמה את חברת Slack: החברה שנוסדה ב-2014 ושווה היום עשרות מיליארדים לא רצתה להיות עוד חברת תוכנה שמעבירה מיילים בתוך הארגון, היא רצתה להיות יותר מזה. ומיומה הראשון העיצוב שלה בלט בנוף: הוא היה צבעוני, צעיר ובועט. הסאבטקסט של העיצוב היה: The email killer. והעיצוב הזה הצליח. כמה הצליח? ביום הראשון של ההשקה נרשמו 8,000 חברות, וכעבור שנתיים - 200,000.

Airbnb ו-Slack. מיתוג זה לא מותרות, זה הכרח (צילום: שאטרסטוק)
Airbnb ו-Slack. מיתוג זה לא מותרות, זה הכרח | צילום: שאטרסטוק



4. המותג שלכם הוא הנכס שלכם, או אם תרצו, האישיות של הסטארט אפ שלכם. סטארט אפ בתחילת דרכו עובר הרבה תהפוכות, הוא משנה את המוצר. אבל המותג, המוניטין, השפה והתרבות שבניתם - אלה לא דברים שאפשר לשנות בפתאומיות. יותר מזה, לעתים קרובות משקיעים רוצים את שם המותג, על אף שהמוצר עצמו בעייתי. לדוגמא WeWork - את סופטבנק לא עניינו המספרים, מה שעניין אותה זה המותג, ועבורו היא היתה מוכנה לשלם 4.4 מיליארד דולר.

5. כשהמיתוג של המוצר שלכם מוצלח, בכוחו להסביר לאחרים בקלות את היתרונות של המוצר ואת הערכים שלו, ואידאלית - הוא יכול לגרום ללקוחות הפוטנציאליים להתאהב בו.

המותג שלכם הוא הנכס שלכם. יותר מזה, לעתים קרובות המשקיעים רוצים את המותג שלכם, למרות שהמוצר עצמו בעייתי. את סופטבנק, שרכשה את WeWork, לא עניינו המספרים. מה שעניין אותה זה המותג

6.מותג טוב חייב סיפור טוב. איך מושכים קהל? עם סיפורים, ועם האפקט שהם יוצרים בלב הלקוח. אל תציגו את התכונות של המוצר שלכם, תספרו עליהם, תבנו סביבם עלילה.


מעוניינים לדעת יותר על מיתוג סטארט אפים?
הבטיחו את מקומכם בכנס הבינלאומי למיתוג חברות סטארט אפ, שיתקיים ב-18.5 בתל אביב.

הטבה מיוחדת לקוראי tech12: הזינו קוד הנחה tech12
להרשמה: https://brandacademy.co.il/show/

הכותב: יריב עמית, מייסד ה-brand academy, מרצה ומומחה למיתוג