עומר כילף, מנכ"ל אינוויז (צילום: Innoviz Technologies, יח"צ)
המנכ"ל עומר כילף. תוצאות מעורבות | צילום: Innoviz Technologies, יח"צ

חברת האוטוטק הישראלית אינוויז (Innoviz) יוצאת להנפקת מניות בנאסד״ק במחיר שחותך את שווייה ביותר מ-20%. במסחר המאוחר אתמול בוול סטריט צללה מניית אינוויז ביותר מ-15%, לאחר שכבר השלימה ירידה של 8% ביום המסחר האחרון למחיר של 3.14 דולרים.

לאחר סגירת המסחר הודיעה החברה מראש העין כי החלה בתהליך גיוס של 65 מיליון דולר באמצעות הנפקה ציבורית של מניותיה. לדברי אינוויז, היא תמכור בהנפקה 26 מיליון מניות רגילות שלה במחיר של 2.50 דולר למניה. מחיר המניה בהנפקה נמוך ביותר מ-20% ממחיר מניית אינוויז בסגירת המסחר אתמול, ששיקף לחברה שווי שוק של 426 מיליון דולר.

אינוויז, בהובלת המנכ״ל והמייסד השותף עומר כילף, העניקה לחתמים בהנפקה אופציה לרכוש עד 3.9 מיליון מניות רגילות נוספות במחיר ההנפקה לציבור בניכוי הנחות החיתום והעמלות. החברה מסרה כי היא מתכוונת להשתמש בכספים שתגייס בהנפקה ״למטרות תאגידיות כלליות״. ההנפקה צפויה להיסגר ביום שני הקרוב.

אינוויז מפתחת מערכות חיישני לידאר ותוכנות המיועדות לרכב אוטונומי. בדוחות הרבעון השני, שפרסמה החברה בשבוע שעבר, הציגה אינוויז תוצאות כספיות מעורבות, עם הפסד של 31.2 מיליון דולר על הכנסות של 1.47 מיליון דולר בלבד, נמוכות ב-18% מברבעון המקביל אשתקד. בעוד שהכנסות אינוויז גברו על ציפיות האנליסטים בוול סטריט, גם ההפסד הרבעוני שלה היה גדול מהתחזיות.

התקדמות עם יצרנית הרכב ב-מ-וו

עם פרסום הדוחות ציינה אינוויז כי הירידה בהכנסות הרבעוניות נבעה בעיקר מההתקדמות שלה בתוכנית עם יצרנית הרכב הגרמנית BMW, כאשר היא עברה לייצור נפחי ב-Magna, ה-Tier-1 בתוכנית. המהלך כולל מעבר ממכירת יחידות LiDAR מלאות למכירת רכיבים למאגנה במחירי מכירה ממוצעים נמוכים יותר של ייצור. לפי התחזית של הנהלת אינוויז, החברה צפויה לסכם את שנת 2023 עם הכנסות בטווח של 15-20 מיליון דולר, גדולות מהצפי הקודם לטווח של 12-15 מיליון דולר.

לצד הדוחות הכספיים, דיווחה אינוויז בשבוע שעבר על תחילת שיתוף פעולה נוסף עם ב.מ.וו, שבמסגרתו תעבוד עמה על דור הרכב הבא של ב.מ.וו, עם טכנולוגיית הדור השני של הלידאר של אינוויז. מוקדם יותר נחשף הרכב מההסכם הראשון בין שתי החברות, שלדברי אינוויז צפוי לעלות על הכבישים בהמשך השנה.

אינוויז הצטרפה לנאסד"ק לפני יותר משנתיים, ב-6 באפריל 2021, לאחר שהשלימה מיזוג עם חברת הספאק האמריקאית Collective Growth Corporation. מאז עסקת המיזוג, ששיקפה לחברה הישראלית שווי של 1.4 מיליארד דולר, איבדה אינוויז כ-70% משווייה.

תעשיית האוטוטק העולמית מתמודדת השנה עם אתגרים מאקרו-כלכליים לא פשוטים, על רקע עליית האינפלציה והעלאות הריבית ברחבי העולם

מניית אינוויז ירדה בעקביות מאז שהתחילה להיסחר בנאסד"ק ועד למאי 2022, אז החברה הכריזה על עסקה של 4 מיליארד דולר עם אחת מיצרניות הרכב הגדולות בעולם. החדשות על אותה עסקה בלמו את צניחת המניה לתקופה מסוימת. בשנה האחרונה השלימה מניית אינוויז צניחה של 45%, וזה עוד לפני הצלילה שלה במסחר המאוחר אמש.

תעשיית האוטוטק העולמית מתמודדת השנה עם אתגרים מאקרו-כלכליים לא פשוטים, על רקע עליית האינפלציה והעלאות הריבית ברחבי העולם. בכתבה על שוק האוטוטק אמרה לאחרונה יוליה ויימן, מנהלת מחקר שוק ההון של TipRanks, כי "כיום יש כ-25 חברות שמתחרות ביניהן בשוק חיישני ה-LiDAR לרכב. מובילת השוק היא חברת Luminar, שמספקת חיישני לידאר למובילאיי, וולוו, מרצדס בנץ, דיימלר טראקס וחברות נוספות".

לפיכך, לדעתה, "אינוויז מתמודדת במגרש משחקים קשה מאוד. החברה מאמינה שהעיצוב הקומפקטי של החיישנים שלה יעזור לה לשמור על יתרון בשוק. החיישנים של אינוויז הם מסוג solid-state - כלומר, הם אינם מבוססים על חלקים מכניים הרגישים לבלאי. החברה מציינת כי לחיישנים שלה יש יכולות מעולות בתנאי מזג אוויר שונים, בהשוואה לחיישני לידאר מתחרים".

ויימן הוסיפה כי "אינוויז אינה רווחית ואינה צפויה להפוך לרווחית ב-3 השנים הקרובות לפחות. ההובלה הטכנולוגית של החברה בתחומה עדיין אינה מתורגמת לרווחים. השוק מעניש כיום חברות שמבטיחות צמיחה ושורפות כסף, עם ירידות חדות בהערכות השווי שלהן מאז 2021".