מפעל טסלה (צילום: רויטרס)
צילום: רויטרס

משבר האספקה ריחף כחוט השני מעל דוחות טסלה ואינטל הלילה, כששתי החברות דיווחו על האטה בקצב הצמיחה לאור מגבלות הייצור הנוכחיות. למרות זאת, טסלה שידרה מסר אופטימי של צמיחה ב-50% ב-2022 לעומת השנה הנוכחית ודיווחה על רווחי שיא של 5.5 מיליארד דולר ואספקה של מעל ל-936 אלף רכבים בשנה החולפת.

אינטל היכתה גם היא את תחזיות הקונצנזוס, עם הכנסות של 19.5 מיליארד דולר. מובילאיי דיווחה על מכירות ב-356 מיליון דולר, עלייה של 7% השנה שעברה. המניה צנחה מיד לאחר פרסום הדוחות אז סיימה את יום המסחר אמש בעליה קלה של 1.35%. טסלה סגרה גם היא בעליות של כ-2%.

אמש גם הודיע יו"ר הפד', ג'רום פאוול, כי ישאיר את הריבית האפסית על כנה. "כשהאינפלציה הרבה מעל 2% ושוק עבודה חזק, הוועדה מצפה שבקרוב יהיה נכון להעלות טווח העדכון של הריבית הפדרלית", אמר פאוול ורמז כי ההחלטה תתקבל לפחות בישיבת הריבית הבאה, הצפויה בחודש מרץ.

פט גלסינגר (צילום: Kim Kulish/Corbis via Getty Images)
פט גלסינגר, מנכ"ל אינטל | צילום: Kim Kulish/Corbis via Getty Images

אינטל זכתה ב-2 ניצחונות מורליים קטנים ב-24 השעות האחרונות, כשהאתר של אפל (AAPL), macworld, מצא שהשבב החדש של אינטל, אלדר לייק, מנצח את מעבד ה-M1 החדש של אפל כמעט בכל פרמטר, פרט לצריכת כוח. השני זה כשניצחה את רשות התחרות באיחוד האירופי בתביעה שהוגשה נגדה בלמעלה ממיליארד דולר – אבל זה לא באמת מעניין אף אחד.

כי יותר משהתחזית ההכנסות הקרובה שפגעה – והיא באמת לא משהו – מה שפגע באמת באינטל זה התחזית על המרווחים. מנכ"ל החברה, פט גלסינגר, שהחודש סוגר שנה בתפקידו, אמר שלהערכתו, מרווחי הרווח יתאזנו רק בעוד 5(!) שנים. כעיקרון, למי שלא מכיר, השיטה החשבונאית הסטנדרטית בשוק ההון נקראת GAAP, או Generally Accepted Accounting Principles. הבעיה עם ה-GAAP, זה שהוא יותר מדי חשבונאי ולעיתים מנותק מהמציאות בשל ה-loopholes הקיימים בשיטה. לכן רוב הפעמים, מסתכלים על ה- Non-GAAP, שמתייחס לנכסים הריאליים ולתזרימים השוטפים.

ברבעון האחרון שדווח ב-Non המרווחים ירדו מ-60% בתקופה המקבילה ל-55.4%. זו ירידה משמעותית. אז ב-GAAP, התחזית שאינטל דיווחה היא שהמרווחים התפעוליים יעמדו על 49% וב- Non-GAAP, על 52% לרבעון הקרוב, מה שאמור להיות מתורגם לרווח למניה של 70 סנט ב-GAAP ו-80 סנט ב-Non. כלומר, הרווחים ימשיכו להצטמצם בעקבות עלויות והוצאות שגוברות והשוק לא אוהב את זה.

השוק מחכה לסייבר טראק

אינטל וטסלה מגיעות לעונת הדוחות הנוכחית בפוזיציה שונה לחלוטין: אינטל מנצחת את השוק בינתיים ב-2022, כשהיא כמעט ואינה יורדת. זאת לעומת טסלה שאיבדה 22% בחודשיים וחצי ומתחילת 2021 היא במינוס 17%. כנקודת ייחוס, הנאסד"ק במינוס 12% מתחילת השנה. אינטל עושה מה שאף אחד לא חשב שאפשרי - היא מנצחת את השוק. טסלה לעומת, אחרי התיקונים של היום, עדיין במינוס 17% תשואה מתחילת השנה.

מרבית המניות בנאסד"ק וכך המדד עצמו הגיעו לשיא ב-19 בנובמבר, מאז הרוב בירידה חדה. אינטל לעומת זאת עלתה באותה התקופה, מקצת יותר מ-49 דולר למניה למיקומה הנוכחי. מאז ה-5 בנובמבר טסלה במינוס 22%, למרות שהשווי שלה עדיין מתקרב ל-961 מיליארד דולר.

השוק מצפה לכמה מהלכים מאינטל: אחד המשמעותיים שבהם הוא העובדה שאינטל הצטרפה בדצמבר לטרנד הספינאוף והודיעה שתהפוך את מובילאיי לחברה ציבורית שתונפק לפי שווי של לא פחות מ-50 מיליארד דולר; יותר מפי 3 מה-13.3 מיליארד ששילמה על מובילאיי ב-2017. הצפת הערך הזו אמורה לממן את מסע ההקמות של FABים ופאונדריז שמתכננת אינטל ובכך גם להגדיל את השקעות ההון (CAPEX), כדי לחזור ולהיות תחרותית מול TSMC וסמסונג. רק בסוך השבוע האחרון החברה הודיעה על הקמת 2 מפעלים באוהיו, שאמורים לקום על שטח של 4,000 דונם ובהם תוכנס מכונת ה-EUV הכי מתקדמת בעולם מביתה ASML ההולנדית, מי שמייצרת את המכונות הטובות בעולם לחיווט טרנזיסטורים ברמת הננומטר.

במקרה של טסלה, השוק עוקב אחר קשיי התפוקה ב-2 המפעלים החדשים באוסטין ובברלין. המשבר בשרשרת האספקה העולמית, כבר הכריח את טסלה לעצור ייצור מספר פעמים אשתקד. אחד הדברים שהכי אכזבו את השוק בשיחת המשקיעים של טסלה, זה שאילון מאסק אמר שהחברה תתמקד בנישה הנוכחית בהעלאת התפוקה, על פני הוצאת דגמים חדשים. מאסק גם דחה שוב את השקת הסייבר-טראק, שאמורה הייתה לצאת עד סוף השנה, לאחר שכבר הייתה אמורה להתחיל בייצור כבר בסוף 2021.

ולמרות הכל, המנצחת הלילה היא טסלה. אפילו אחרי מחיקה של 22%, היא עדיין בתשואה של 640% ועם שווי שוק שמתקרב לטריליון דולר, לעומת אינטל שבשווי שוק של כ-217 מיליארד הדולר, אחרי שבשנתיים האחרונות איבדה 18% משוויה. עכשיו צריך לראות איך ייראה העתיד עבור שתיהן.