עומר רימוך ו איתמר ג'ובני PayEm (צילום: אור קפלן, יחצ)
עומר רמוך ואיתמר ג'ובני, מייסדי PayEm | צילום: אור קפלן, יחצ

חברת הפינטק פייאם (PayEm) מדווחת היום על השלמת גיוס הרחבה לסבב A שלה בהיקף 20 מיליון דולר, וכמו כן על גיוס אשראי בהיקף 200 מיליון דולר, שישמש לפעילות כרטיסי האשראי שהיא מפעילה. החברה מציגה נתונים עסקיים נאים כמו צמיחת הכנסות ב-550% לעומת השנה הקודמת וגידול במספר הלקוחות של 300%. ועם זה הגיוס יכול גם להעיד על הקשיים בהן נתקלות חברות ישראליות, אפילו חברות בעלות הכנסות מוכחות, בגיוס הון משמעותי.

PayEm שהוקמה ב-2019 עשתה גיוס סיד קטן באותה שנה, והרחיבה אותו ב-2021. בסוף אותה שנה ערכה סבב גיוס A של 20 מיליון דולר. הגיוס הנוכחי, של 20 מיליון דולר הוא גיוס SAFE, כלומר גיוס שלא נקבעת בו הערכת שווי לחברה, סה"כ גייסה החברה 47 מליון דולר - מבלי שנקבע לה שווי מאז ספטמבר 2021. השווי, אז וגם היום, לא נחשף. 

נעשה רגע סדר: בגיוס הון רגיל בתנאים אידיאליים, מסבב לסבב שווי החברה עולה ונקבע על פי המו"מ מול המשקיעים. עם זאת, המציאות כיום - ובעיקר השווים המאוד גבוהים שקיבלו חברות ב-2021 - מקשה על העלאת שוויים לחברה. אך חברות עדיין זקוקות לכסף כדי להמשיך ולחיות ולצמוח ועל כן ישנן דרכים לגייס כסף מבלי להיכנס לשאלת השווי. 

הדרך הפחות מוצלחת היא גיוס הון לפי שווי מופחת, "דאון ראונד", כגון זה שלאחרונה עשו סניק וביזאבו. יש כאלה בתעשיה, אך לעת עתה מדובר בבודדים. יש גיוסי flat, ללא שינוי שווי, וזה הרבה פעמים מוצג כהרחבת הגיוס קודם. כעת, מה שעשתה PayEm, הוא גיוס SAFE, שזו דחייה של הערכת השווי עד לגיוס הבא, בתקווה שעד אז השמש תזרח. 

איתמר ג'ובני, מנכ"ל ומייסד-משותף: "זה סיבוב שהתנאים שלו היו משמעותית יותר טובים מהסיבוב הקודם. זה טיפה מורכב כי לא באמת נקבעה ולואציה, אבל יש הערכה לשווי של החברה, שהיא בצורה משמעותית הרבה יותר גבוהה מהסיבוב הקודם"

איתמר ג'ובני מנכ"ל ומייסד משותף של PayEm מסביר: "זו תקופה מאוד וולטילית בשווקים, ולכן גם המשקיעים וגם אנחנו צריכים לעשות את הסיבוב בצורת SAFE, כי זה מונע את הצורך להיכנס לשאלות היותר מורכבות של ולואציה בתקופה כזו. מצד שני גם המשקיעים רוצים עדיין להשקיע בחברות שהם רואים בהן צמיחה משמעותית וגם אנחנו רצינו לעשות את זה. החברה ממומנת היטב לשנים הקרובות אבל זה היה נכון מבחינתנו לעשות את זה".

האם נקבעה הערכת שווי חדשה לחברה, או שמדובר בסיבוב flat נוסף, קרי סיבוב לפי אותו שווי?
"זה סיבוב שהתנאים שלו היו משמעותית יותר טובים מהסיבוב הקודם. זה טיפה מורכב כי לא באמת נקבעה ולואציה, אבל יש הערכה לשווי של החברה, שהיא בצורה משמעותית הרבה יותר גבוהה מהסיבוב הקודם".

אז למה בעצם לא לעשות סיבוב גיוס הון רגיל?
"אלה דקויות של איך אתה רוצה לעשות את העסקה ומה נכון למשקיעים ולחברה. אנחנו לא רצינו לעשות סיבוב B כי בדרך כלל סיבובי B הם הרבה יותר גדולים. זה לא הרגיש לנו שזה הזמן לעשות סיבוב מאוד גדול ואנחנו לא צריכים סיבוב גדול. מצד שני כן רצינו להכניס את המשקיעים האלה ונוצרה כאן הזדמנות מצויינת מבחינתנו עם משקיע אסטרטגי בנקאי גדול".

עובדי PayEm (צילום: הגר בדר, יחצ)
עובדי PayEm. תקופה וולטילית | צילום: הגר בדר, יחצ

ג'ובני מתייחס להצטרפותו של בנק UFJ מיצובישי, הבנק הגדול ביפן ואחד הגדולים בעולם, כמשקיע בסיבוב הזה, כמו כן השתתפה בגיוס קרן Collaborative Fund. בסבבי הגיוס הקודמים השקיעו בחברה גם הקרנות פיטנגו, NFX, גלילות קפיטל, Local Globe, fresh fund ועוד. סך הכל גייסה החברה יותר מ-63 מיליון דולר כולל הסיבוב הנוכחי.

"אנחנו בקשר עם מיצובישי הרבה זמן ולקח זמן לקשר בינינו להבשיל. גם עם קולברטיב פאנד אנחנו בקשר הרבה זמן והם אלה שהציעו שנעשה את הגיוס אז הלכנו על זה", אומר ג'ובני, "במובן הזה לא יצאנו לגיוס ולא רדפנו אחרי משקיעים, אלא נוצרה סיטואציה שהיתה נוחה לנו והחלטנו לצרף קרנות מצוינות למשקיעים בחברה".

PayEm פיתחה מערכת SaaS לניהול הוצאות ורכש של החברות. בתחילת הדרך החברה עסקה בהוצאות שמתבצעות על ידי עובדי החברות באמצעות כרטיסי אשראי שפייאם מנפיקה להם. בשנה האחרונה הפעילות הורחבה למוצרים חדשים בכל תהליכי הרכש: בקשות תשלום, הצמדת חשבוניות, אוטומציה של תשלומים, ניהול ספקים.

ג'ובני: "המוצר שלנו מייצר שליטה לחברות ושקיפות ובקרה על הוצאות של הלקוחות. השנה מנהלי הכספים מאוד עסוקים באיך הם מנהלים את ההוצאות של החברה בצורה רבה יותר הדוקה. וזה בדיוק מה שהמוצר שלנו עושה"

לדברי ג'ובני בתקופה של קשיים כלכליים המערכת הזו נותנת למנהלי כספים פיתרון שעוזר להם לפקח על ההוצאות ולאתר חריגות ובעיות, ולכן מספר הלקוחות של החברה גדל בשנה האחרונה וגם גודל החברות הולך וגדל. הוא מציין שאחת התופעות שהחברה יכולה לאבחן דרך מערכת המידע שלה, הוא את הירידה בחברות רבות בתקציבי השיווק ובהוצאות על שירותי ענן, שמאפיינת את הקשיים שהן חוות.

"המוצר שלנו מייצר שליטה לחברות ושקיפות ובקרה על הוצאות של הלקוחות. השנה מנהלי הכספים מאוד עסוקים באיך הם מנהלים את ההוצאות של החברה בצורה רבה יותר הדוקה. וזה בדיוק מה שהמוצר שלנו עושה ולכן אנחנו יכולים להראות להם ROI מאוד גבוה על יעילות בקרת ההוצאות. התרכזנו בבנייה של הכלים האלה שתומכת בכיוון האסטרטגי הזה" אומר ג'ובני.

עידו ויגדור, שותף מנהל בקרן ויולה קרדיט אומר: "אנו רואים ביקוש אדיר מסמנכ"לי כספים למערכת של פייאם, במיוחד בעת הנוכחית, היות והמערכת מאפשרת ייעול ושליטה על ההוצאות של הארגון תוך מתן עצמאות לעובדים לנהל את תהליכי הרכש שלהם".