חברת ההשקעות צלזיוס  (צילום: mundissima, shutterstock)
צלזיוס (אילוסטרציה). הנתבע טוען שמדובר בניסיון לשכתב את ההיסטוריה | צילום: mundissima, shutterstock

חברת הלוואות הקריפטו צלזיוס שהחלה בהליכי חדלות פרעון בחודש שעבר תובעת כעת מנהל השקעות שסיפק בעבר שירותים לחברה, כך מדווחת רויטרס. התביעה שהוגשה אמש לבית המשפט במנהטן מאשימה את ג'ייסון סטון והחברה שלו KeyFi בהפסד או גניבה של עשרות מיליוני דולרים בנכסים בטרם צלזיוס נכנסה לחדלות פרעון. סטון עצמו תבע את צלזיוס בתחילת יולי בטענה שהונתה לקוחות וכי היא חייבת לו מיליוני דולרים.

כתב התביעה שהגישה מלוות הקריפטו הישראלית-אמריקאית מאשים את סטון ב"רשלנות חמורה" וב"חוסר מיומנות יוצא דופן" בהשקעות קריפטו, וטוען שסטון הציג עצמו באופן כוזב כחלוץ בתחום. לטענת צלזיוס, סטון הדגים חוסר יכולת להפיק רווחים ממטבעות קריפטוגרפיים וגרם לה להפסדים של עשרות מיליוני דולרים.

עוד נטען שסטון רכש מאות NFT באמצעות הנכסים של צלזיוס והחזיק אותם במקום שאינו בהישג יד תוך טשטוש עקבותיו באמצעות שימוש בטורנדו קאש (Tornado Cash) - שירות קריפטו שעלה מעט לכותרות בחודש האחרון לאחר שמשרד האוצר האמריקאי טען כי הוא מסייע להלבנת כספי פשעי סייבר.

עורך דינו של סטון מסר בתגובה לרויטרס כי התגמול ל-KeyFi, כולל נכסי ה-NFT, אושר בידי צלזיוס והמנכ"ל שלה אלכס משינסקי. לדבריו, התביעה היא "ניסיון לשכתב את ההיסטוריה ולהשתמש ב-KeyFi ובמר סטון כשעירים לעזאזל".

צלזיוס פצחה בהליכי חדלות פירעון לאחר שהקפיאה את נכסי לקוחותיה ומנעה מהם למשוך כספים שהפקידו אצלה על רקע הירידות החדות בשוק המטבעות הקריפטוגרפיים ברבעון האחרון. זמן קצר לאחר הקפאת הנכסים הגיש סטון תביעה ראשונה נגד החברה. בתביעתו טען סטון כי הוא וחברת KeyFi עבדו עם צלזיוס במשך שבעה חודשים עד למרץ 2022, במהלכם מלוות הקריפטו ביצעה הונאת פונזי, לא ניהלה היטב את כספי הלקוחות, לא הצליחה לגדר את השקעותיה ורימתה אותו בתגמול פוטנציאלי בגובה מיליוני דולרים.

צלזיוס אינה החברה היחידה בתחום הקריפטו שמתמודדת כעת עם תביעות שמאשימות אותה בהתנהלות לקויה. בלומברג מדווחת על בקשה לתביעה ייצוגית שהגיש לקוח של פלטפורמת המסחר בקריפטו קוינבייס (Coinbase), שטוען כי במשך מספר ימים ניסה לקבל מענה משירות התמיכה ללקוחות החברה לאחר שהאקרים השתלטו על החשבון שלו בפלטפורמה ורוקנו את נכסיו. התובע מניש אגארוול טוען שאיבד כ-200 אלף דולר עד שהצליח לקבל מענה מקוינבייס.

לפי התביעה, אגארוול נתקל בתהליך אוטומטי ומעגלי של ניהול פניות הלקוחות שמנע ממנו להסביר את המצב ומהות הפניה לנציג אנושי. לטענתו, במשך 49 דקות ב-24 באפריל ביצעו ההאקרים 6,000 העברות כספים מחשבונו. לטענתו קוינבייס לפצות אותו.