טיקטוק (אילוסטרציה: BigTunaOnline, shutterstock)
טיקטוק (אילוסטרציה). "התוכנה החדשה נועדה לייצר שקיפות ולאפשר תקשורת פתוחה" | אילוסטרציה: BigTunaOnline, shutterstock

חברות הטכנולוגיה נוקטות בשיטות שונות ומשונות כדי להחזיר את העובדים לעבוד מהמשרדים, אך נראה שהמדיניות שבה נקטה אפליקציית טיקטוק הפופולרית קיצונית במיוחד: התקנת תוכנת מעקב שתדרוש מעובדים להסביר מדוע לא הגיעו באותו יום למשרד.

טיקטוק, חברה-בת של בייטדאנס הסינית, הודיעה לאחרונה לעובדים בארה"ב כי מחודש אוקטובר עליהם לחזור לעבודה מהמשרדים שלושה ימים בשבוע. לפי הניו יורק טיימס, במייל ששלחה טיקטוק לעובדים היא מסרה להם שהיא מכניסה לשימוש תוכנה בשם myRTO שתעקוב אחרי מספר הימים שבהם העבירו את כרטיס העובד שלהם במשרדים. המטרה: לוודא שהעובדים אכן מגיעים למשרדים.

התוכנה החדשה שולבה בתוך המערכות הפנימיות של טיקטוק ותייצר עבור כל עובד לוח בקרה (דשבורד) שיציג כמה פעמים בשבוע הוא ביקר במשרד. לוח בקרה יהיה זמין לעובד, למנהל הישיר שלו ולעובדי מחלקת כח האדם של החברה. התוכנה אף תוכל לבקש מהעובד לספק הסבר מדוע לא הגיע באותו יום.

דובר מטעם טיקטוק מסר כי מטרת האפליקציה החדשה היא "שקיפות וקונטקסט גם לעובדים וגם למנהלים שלהם בקשר ללוח הזמן של עבודה מהמשרד, ולאפשר תקשורת פתוחה יותר".

טיקטוק הנחתה את העובדים בארה"ב לחזור למשרדים לשלושה ימים בשבוע לפחות. לעובדים נמסר שכל חריגה של עובד מהכללים עשויה להביא לפעולה משמעתית נגדו ויכולה להשפיע על ביקורת הביצועים הרבעונית שלו

טיקטוק מעסיקה כ-7,000 איש בארה"ב, ובחודש שעבר הנחתה אותם כי עליהם לחזור למשרדים לשלושה ימים בשבוע לפחות. חלק מהצוותים הונחו לחזור למשרדים לחמישה ימים. לעובדים נמסר שכל חריגה של עובד מהכללים עשויה להביא לפעולה משמעתית נגד אותו עובד ועלולה להשפיע על ביקורת הביצועים הרבעונית שלו.

בנוסף דווח כי באוגוסט הודיעה טיקטוק לעובדיה בניו יורק כי הנפקת שוברי מימון לארוחת צהריים תקושר לאפליקציה שדורשת הימצאות במשרד.

עובדים בטיקטוק ארה"ב סיפרו לניו יורק טיימס כי רבים הופתעו מהשפה החריפה ומהאמצעים הפולשניים לדבריהם שבהם ההנהלה מפקחת על העובדים ועוקבת אחרי המיקום שלהם.

טיקטוק אינה היחידה מבין חברות הטק שמנסה להחזיר את העובדים למשרדים, אך מעטות עוקבות באדיקות כזאת אחרי העובדים שלהן. בגוגל עדיין מתקשים להחזיר את העובדים למשרדים אחרי שחלק מהעובדים עברו לגור הרחק מהמשרדים שלהם בתקופת הקורונה. בחברת אמזון הודיעו לעובדים שמי שלא מוכן לשוב למשרד ל-3 ימי עבודה בשבוע יעזוב את החברה.

אפילו מפתחת אפליקציית שיחות הווידיאו הפופולרית זום הודיעה לאחרונה לעובדיה כי היא מצפה מהם לשוב לעבוד מהמשרד לשלושה ימים בשבוע, על אך שהיא הפכה לשם נרדף לעבודה מהבית. "אנחנו מאמינים שגישה היברידית מובנית - כלומר עובדים שגרים ליד משרד צריכים להיות בו יומיים בשבוע כדי ליצור אינטראקציה עם הצוותים שלהם - היא היעילה ביותר עבור זום", אמר דובר החברה לפני חודש, אז הכריזה החברה על הפוליסה החדשה.

גם בישראל נראה שהמגמה היא לחזור לעבוד מהמשרד. נתונים של חברת השמת העובדים גוטפרנדס חושפים מגמה של הגברת זמן נוכחות העובדים במשרדים בששת החודשים הראשונים של השנה. מהנתונים עולה כי בדצמבר 2022 כ-38% מתוך יותר מאלף המשרות במאגר של גוטפרנדס דרשו יומיים בלבד של עבודה מהמשרד לעומת 35% שדרשו שלושה ימים. לעומת זאת, ביוני האחרון נרשמו 50% מהמשרות שדורשות מהעובדים לבלות שלושה ימים בשבוע במשרד ורק 20% דורשות להעביר בו יומיים בלבד.