פעוט בגן ילדים 2 (צילום: istockphoto)
חשיפה למשטחים בעלי אופי שונה משכללת את התפתחות שיווי המשקל | צילום: istockphoto

במהלך השנתיים הראשונות לחייו מתפתח הפעוט בתחומים שונים בהדרגה ובמקביל, ובהם התחום המוטורי בכלל והמוטוריקה העדינה בפרט. המוטוריקה העדינה מתחילה להתפתח במהלך השנה השנייה לחיים, כאשר אנחנו, ההורים, יכולים לעודד אצל הפעוט את המיומנות הזו.

מוטוריקה עדינה מאפשרת פעילויות יומיומיות ותדירות המצריכות שליטה בכל אותם שרירים קטנים שיש לנו בגוף ואחראים על ראייה, דיבור (היגוי) ופעילות ידיים. הדיבור, למשל, הוא החלק המוטורי של התפתחות שפה. היכולת להניע את הלשון והשפתיים, כך שהדיבור יופק כהלכה, מצריכה יכולות הדורשות שליטה מעודנת בכל אברי הפה, ולכן גם התפתחות הדיבור תלויה במוטוריקה העדינה. עם זאת, כשדנים בנושא של מוטוריקה עדינה מתייחסים לרוב לתפקוד הידיים, הכולל יכולת להפריד בין תנועת אצבעות היד ושליטה בפרקי האצבעות בפעולות כמו כתיבה, גזירה, נגינה, כיפתור כפתורים או שריכת שרוכים.

אולם המוטוריקה העדינה תלויה גם בהתפתחות המוטוריקה הגסה של הפעוט ומערכות נוספות, כמו מערכת התחושה, הקואורדינציה ויכולות קוגניטיביות. אז איך נכל לסייע לילד שלנו לפתח את אלו? הנה כמה דרכים:

הליכה על דשא וחול

תמי גזית, פיזיותרפיסטית התפתחותית ומומחית לגיל הרך מ"בית דרך חיים" של שירותי בריאות כללית, ממליצה להתחיל בפעילויות לפיתוח המוטוריקה הגסה כשלב הכנה לפיתוח המוטוריקה העדינה. "בתוך כך", היא אומרת, "צריך לזכור כי לכל תינוק ותינוקת קצב למידה והתפתחות שונים וכי יש לאפשר להם את התנאים המתאימים לשלב ההתפתחותי שבו הם נמצאים".

ככלל, היא ממליצה להשכיב תינוקות במהלך שעות הערות של ההורים בכל התנוחות, כולל שכיבה על הבטן בהיותם תחת השגחה. כדאי להשכיבם על משטח מרופד, שטיח או מזרן דק עם מספר מועט של צעצועים, ולאפשר להם תנועה חופשית.

כאשר הפעוט רוכש יכולת הליכה עצמאית, גזית ממליצה לצאת איתו להליכה קצרה ולשלב בתוכה גם הליכה על דשא, חול, שפת ים ועוד. "חשיפה למשטחים בעלי אופי משתנה משכללת את התפתחות שיווי המשקל ומשפרת את המיומנויות המוטוריות", היא מסבירה. "גם אם יש בבניין שבו אתם מתגוררים מעלית, עצרו קומה אחת לפני הקומה שלכם וטפסו עם הפעוט במדרגות, וכך עשו גם בירידה. האימון הזה חשוב ללמידה המוטורית ולפיתוח כוח שרירים. בעידן המודרני, פעוטות לא נחשפים לטיפוס ולירידה במדרגות ואינם לומדים את המיומנות בשלב ההתפתחותי המתאים.

"צאו לגינת המשחקים ואפשרו לפעוט לעלות, לרדת, להתנדנד, לשחק בחול. מדי פעם החליפו את גינת המשחקים, כדי לאפשר לו להתנסות במיומנויות חדשות. בימי החורף, כשעליכם לבלות בבית, צרו לילדים רצף של פעילויות מוטוריות. קנו כמה חישוקים בקוטר המתאים לגיל הפעוט ושחקו בקפיצות. משחקי 'קלאס', למשל, מאפשרים תרגול מונחים כמו קפיצה קדימה ואחורה, פנימה והחוצה, קפיצות ברצף, הליכת אצבעות ועקבים ועוד".

אגב, בגילאים מאוחרים יותר, הדרך הפשוטה ביותר להבטיח שהילד יקבל חשיפה מתאימה ומספקת לפעילות מוטורית היא לרשום אותו לחוג מוטורי, כמו כדורגל או התעמלות קרקע. חוגים מהסוג הזה מאפשרים לא רק שכלול של היכולות המוטוריות, אלא גם שיפור של המיומנויות החברתיות הכרוכות בהן.

סוחטים ביחד תפוזים

רבקה צדיק, מרפאה התפתחותית בעיסוק, מונה פעילויות לפיתוח ולאימון מיומנויות של מוטוריקה עדינה אצל פעוטות. לדבריה, המקום האידיאלי בבית להקניית מיומנות זו הוא המטבח. "פעוטות בני שנתיים ייהנו מהצמדת מגנטים על לוח קיר או על המקרר. צרו עימם צורות שונות, בקשו מהם לבנות צורות שונות. תרגלו איתם תנועה סיבובית על ידי פתיחת ברזים, הבריגו עימם מכסים גדולים.

"בשלב קצת יותר מאוחר, אפשר לתת לפעוט לרדד בצק במערוך ולעזור בהכנת עוגיות ובקריצתן בעזרת חיתוכיות. תרגלו עם הפעוטות תנועה סיבובית על ידי פתיחת נייר סוכרייה, עטיפת חרוז או אבן בפיסת נייר, סחיטת סמרטוט רטוב בתנועה סיבובית, הכנת מיץ תפוזים על ידי סחיטה במסחטה ידנית. בהמשך אפשר לתת להם לתרגל תנועה סיבובית על ידי הברגת ברגים ואומים".

גם עבודות יצירה הן דרך מהנה לפיתוח מוטוריקה עדינה. עם פעוטות בני שנה-שנתיים ניתן להדביק מדבקות, ולאחר מכן לבקש מהם לנסות להוריד אותן מהציור ולהעבירן לציור אחר. "קרעו דפים והדביקו על בריסטולים. בגילאי שנתיים כבר אפשר לתת להם לצבוע בצבעי בדים וצבעי דבק פלסטי צבעוני (דביקי, סטיקי, בקבוקונים לחיצים), ורק חשוב לשים לב לכך שהצבעים בטיחותיים ואינם רעילים".

"ניתן לסייע להם בקיפולי נייר ליצירת כובע, סירה, משחק קווה-קווה ועוד - כל אלה מסייעים לאימון במוטוריקה עדינה. אפשר להתחיל לתת לפעוט להתנסות, בהשגחה, בגזירת חומרים שונים כמו פלסטלינה ובריסטול. השחלת חרוזים אף היא פעילות חשובה, אם כי מתאימה לשלב מאוחר יותר. דאגו למגוון רב של חרוזים בגדלים שונים ומחומרים שונים. הציעו לילדים לנסות ולנעוץ נעצים במגוון צורות וצבעים, או לנעוץ פינים מפלסטיק בלוח שעם או קלקר".

מגיל שנתיים אפשר כבר ליצור עם הפעוט רכבת דומינו על ידי העמדת אבני הדומינו בזו אחר זו. ומלבד משחקים קיימים, תמיד ניתן להמציא משחקים בעזרת אביזרים יומיומיים. צדיק מציעה לנו להיות יצירתיים ככל שניתן: "תוכלו למשל לבקש מילדכם לסדר גומיות שיער על גליל נייר טואלט. אפשרו להם לשחק באטבי כביסה - ניתן למשל לסדר אטבים זה לצד זה על דפנות דלי או קערה. תוכלו גם להכין עימם משחק באולינג ביתי בעזרת בקבוקים, או שקיות מסירה ממולאות בקטניות או בחרוזים קטנים".

הכתבה התפרסמה במגזין הורים וילדים. לקבלת מגזין מתנה לחץ כאן.

>> קבלו חמש שיטות חינוך קיצוניות