ספוילר: פסח הוא אחלה זמן להתחיל גמילה מחיתולים, אבל לא האידיאלי. כדאי להתחיל כמה ימים או שבועות לפני כדי לסיים בפסח. אז נתחיל בבסיס - אנחנו לא גומלים מחיתולים כי הילדים לא מכורים, אנחנו למעשה רק נפרדים מהחיתולים. אז מה זה אומר ומה הזמן הכי נכון לעשות את זה?

מתי מתחילים?
פרידה מחיתולים אפשר להתחיל במידה מסוימת כבר מרגע לידתו של התינוק, אך נהוג בחברות המערביות, כמו גם בישראל, להיפרד מהחיתול בין הגילים שנה וחצי לשלוש, לפני גן עירייה.

איך מתחילים?
תהליכי פרידה מוצלחים הם איטיים ומדורגים, כמו בכל תהליך למידה ופרידה בחיים. כמו שמהמוצץ אנחנו נפרדים בהדרגה, כך גם מהחיתול. פרידה היא לא תמיד קלה ולכן חשוב לעבוד בשלושה שלבים:

  1. הכנה - יומיומית ומכוונת: מה הכוונה בהכנה יומיומית? נקרא לילדים לראות את האחים/ההורים יושבים על האסלה או שרק נספר להם שאנחנו הולכים "לעשות פיפי בשירותים". נשוחח איתם על כך שעוד מעט הם יהיו בוגרים וילבשו תחתונים כמו ההורים והילדים הבוגרים, נוכל ללכת איתם לחנות ולבחור תחתונים, וכאשר הם מתקלחים נציע להם לעשות את צרכיהם באמבטיה או בשירותים לפני שנכנסים וכדומה.

    בהכנה מכוונת אנחנו נקריא לילד ספרים בנושא או שנכין לילד סיפור הכנה אישי. בסיפור ההכנה נספר סיפור על הילד שלנו בליווי תמונה שלו או שלה ונספר סיפור שיתאר את התהליך שיקרה בקרוב עם ההצלחה בסופו. נוכל להוסיף גם "טבלת ייאוש" שבה נסמן כל יום עד היום שבו נוריד את החיתול.

  2. פרידה זמנית: בדרך כלל אנחנו מכירים את הגישה שבה הילד מתעורר בבוקר ואין יותר חיתול. חשוב להסביר שהילדים עד היום לא הרגישו כלל את הצרכים שלהם מכיוון שלחיתולים היום יש יכולת ספיגה מצוינת והילדים מרגישים תחושה חמימה אך יבשה. לפתע הם נרטבים, מחליקים, "מלכלכים" את הבית, ויש תגובות מהסביבה לצרכים שלהם וכל אלו עלולים להבהיל ולגרום להתנגדות.

    מה שמומלץ לעשות על מנת להקל על תחושת הבהלה והשינוי הוא להפוך את התהליך למדורג. כמה שבועות לפני הורדת החיתול, נוריד את החיתול לכמה דקות ביום, ולאט לאט החיתול יעלם לחלוטין למשך שעות אחר הצהריים למשל. ולא, לא חייבת להיות עקביות. בשלב הזה נסביר לילדים שלפעמים נהיה עם חיתול ולפעמים עם תחתונים, וכך כשנלך עם הילד למסעדה או לסבתא כשהוא עדיין לא יודע לעשות את צרכיו באסלה, נוכל פשוט להלביש לו את החיתול במקום תחתונים. ההדרגתיות תסייע לילד להכיר את התחושה בגוף כאשר הפיפי יוצא, הוא ילמד להגיד לנו שהפיפי כבר יצא ויראה לנו אותו ולאט לאט הוא יוכל לספר לנו על הפיפי בזמן שהוא יוצא ובסופו של דבר להתריע לנו לפני כך שנוכל לקחת את הילד לסיר או לשירותים.

  3. פרידה קבועה: כאשר הילד מכיר את התחושות, נוכל להוריד את החיתול לכמה ימים רצופים, ולכן בדרך כלל נהוג לעשות זאת בחופשות ובמזג אוויר אביבי ונעים. חשוב לנסות להגיע לחופשה לאחר שהילד כבר הכיר את התחושה. בשלב הזה ניפרד מהחיתול לאורך כל היום, כולל בשנת הצהריים, ואם נראה שהחיתול יבש בלילה, נוכל גם להוריד את החיתול מיד בשלב הזה שבו המודעות של הילד לצרכיו היא הגבוהה ביותר.

האם הילד צריך לדעת לדבר לפני הפרידה מהחיתול? בהחלט לא, מספיק שיוכל לתקשר ולהצביע או לסמן בכל דרך אחרת. האם חשוב להשתמש בסיר? שימו לב שבדרך כלל חל איסור לשימוש בסיר בגנים בישראל, ולכן מומלץ לברר עם הגננת בטרם תחליטו. יש ילדים שמצליחים מיד לעשות את צרכיהם באסלה ויש ילדים שזקוקים למעבר מהסיר אל האסלה. שווה לנסות מיד בשירותים, עם ישבנון מאסיבי שיעניק לילד תחושת ביטחון בישיבה עליו, עם מקום להניח את הרגליים וכשהרגליים לא באוויר.

הכותבת היא קלינאית תקשורת התפתחותית ומנחת הורים