הטסת ילדה אלרגנית לבית חולים (צילום: באדיבות המשפחה)
צילום: באדיבות המשפחה

ש', ילדה בת ארבע ממרכז הארץ, כמעט ומתה במלון 'ישרוטל' בים המלח בראש השנה האחרון, לאחר שהגישו לה כדור גלידה. הוריה של ש', האלרגית לחלב, בדקו עם העובדים לפני שהוגש לה הקינוח, וטענו כי העובדים הבטיחו להם כי לא נשקפת סכנה לילדה.

"עדכנו מראש את המלון שהילדה אלרגית. אבל עדיין הקפדנו בארוחות לוודא ולשאול את כל השאלות. אמרו לנו שהגלידה עשויה ממים ולא מחלב", סיפרו ההורים לחברי עמותת יה"ל, "לא הייתה סיבה שלא להאמין. ש', לקחה כפית קטנה מהגלידה ותוך שניות סיפרה שיש משהו שמציק לה בגרון, ובמהרה החלה להתלונן על כאבי בטן וקשיי נשימה".

הוריה של ש' הזריקו לה 'אפיפן' והתקשרו במקביל למד"א, שם הנחו את צוות המלון לחבר את ש' לבלון חמצן. כעבור 40 דקות הגיעה ניידת טיפול נמרץ למלון, וכשהבחינו שמצבה הידרדר הזעיקו מיד למקום מסוק על מנת להטיס אותה בבהילות לבית החולים סורוקה, שם, לאחר מאבקים, הרופאים מצליחים לייצב את מצבה ומצילים את חייה.

"אנחנו לא רוצים לחשוב מה היה קורה אם לא היינו מגיעים איתה לבית החולים", סיפרו ההורים לחברי העמותה, "הילדה שלנו מוגדרת מולטי אלרגנית ורגישה ברמה מסכנת חיים להמון סוגי מזון. לכן אנחנו בודקים בשבע עיניים כל מה שנכנס לפה. במקרה הזה בדקנו את הגלידה, לאחר שהבטיחו לנו שמדובר במים בלבד. אחת העובדות הלכה למטבח והביאה את האריזה של האבקה ממנה הוכנה הגלידה, ובאמת היה מצוין שהיא על בסיס מים. מה שלא ידענו והבנו לאחר מכן כשתחקרנו את צוות המטבח, זה שהעובדים הונחו להוסיף לאבקה חלב".

"המידע הקריטי הזה סולף בכוונה או שלא על ידי המלון, והדבר כמעט עלה בחייה של ש'", טוענים בעמותה, "זה מקרה חמור, בלתי נסבל ואסור לעבור עליו לסדר היום".

אתמול שוחררה ש' מבית החולים במצב טוב.

"חשוב מאוד לפרסם את הסיפור הזה כדי שכולם יידעו שחשוב מאוד להעלות את המודעות בקרב הורים לילדים אלרגנים. תגלו ערנות, תבדקו בעצמכם כל דבר ואל תסמכו על מה שאומרים לכם", הדגישו ההורים.

"תמיד לפני היציאה מהבית קחו איתכם שני מזרקי אפיפן ולהתייחס ברצינות רבה לילד שמתלונן ש'הלשון מגרדת' לו או כל סימפטום אחר. והכי חשוב - גם אם יש ספק תזריקו אפיפן. אנחנו לא רוצים לחשוב מה היה קורה אם לא היה ברשותנו מזרק".

ברשת 'ישרוטל' הגיבו לפוסט שפרסמה אתמול העמותה ובו נחשף סיפורה של ש': "רשת המלונות מכירה היטב את הנושא ופועלת על פי נהלים קפדניים בכדי לשמור על בריאות וביטחון אורחיה. אנו נחקור לעומק את המקרה נסיק את המסקנות ונפעל בהתאם", כתבה הרשת.

הוריה של ש' והעמותה שוקלים להגישה תביעה נגד 'ישרוטל' בגין המחדל.

תגובת 'ישרוטל': "במלון מדיניות סדורה לאירוח מגוון לקוחות וביניהם גם אלו שסובלים מאלרגיה למזון. בכל ימות השנה ניתן מענה לכל שאלה בענייני מזון. המלון מתייחס לנושא בכובד ראש ובמלוא הרצינות ובודק את נסיבות המקרה וכבר בשלב זה מחודדים הנהלים ומבוצעות הדרכות במלון וברשת".