אתמול (שבת) התווסף קורבן נוסף לסטטיסטיקה הארורה: רוכב אופניים חשמליים בן 15 נהרג בנתניה לאחר שמכונית פגעה בו. נסיבות התאונה עוד נבדקות, אולם התוצאה ברורה. הילדים לוחצים, חושבים שאי אפשר להגיד לא, מאמינים שההורים לבד לא יכולים לעצור את הסחף של בני נוער שנוהגים על אופניים חשמליים ללא פיקוח וללא ידע על התנהלות בטוחה בדרכים? אז זהו שאפשר. שיתוף פעולה של המשטרה, הפיקוח העירוני, ארגוני ההורים והרשות המקומית מצליח לעצור את הילדים מלנהוג על אופניים חשמליים לבית הספר ומעביר את המסר כי חייבים לנהוג בזהירות.

החוקים שנכנסו לתוקף לפני כשנה אוסרים רכיבה על אופניים חשמליים לבני נוער מתחת לגיל 16, אולם הבעיה היא שקשה לאכוף את האיסור. במצב הנוכחי כ–150.000 אופניים חשמליים נעים על כבישים, מדרכות ונתיבים שונים ברחבי הארץ, כאשר עשרות אלפים מהם שייכים לבני נוער שהינם מתחת לגיל 16. בהיעדר אכיפה ראויה מצד גורמי האכיפה הרלוונטיים, היכולת של ההורים לאסור על בני הנוער את השימוש באופניים היא משימה לא פשוטה ורבים מהם נכנעים וקונים לילדיהם אופנים חשמליים, או מאפשרים לבני הנוער אשר גילם מתחת לגיל 16 את השימוש באופניים החשמליים שנקנו בטרם החוק נכנס לתוקף. האופניים מהווים עבור הילדים אמצעי תחבורה מרכזי ולא פחות חשוב לצעירים - סמל סטטוס חברתי.

"נולד כאן אמצעי תחבורה יעיל עם לא מעט יתרונות, אבל גם עם חסרונות. עד שחלחלה ההבנה שמדובר בכלי שיש בו גם סכנות רבות לנהגים לא מיומנים, הכבישים הוצפו בבני נוער וצעירים ללא ניסיון בכביש וללא היכרות מקדימה עם חוקי התנועה" אומרת סמדר סגל, חברה בפורום המנהל של פורום ועדי ההורים היישוביים בישראל, "וכעת, אחרי שכבר קנית לילד בן ה 12 אופניים והוא התרגל, וכל החברים שלו משתמשים באופניים, צריך להוריד אותו מהכביש ולהרבה הורים זה מאוד לא פשוט. כל נושא האופניים החשמליים והיבטיו הבטיחותיים והאתגרים שהוא מציב בפני כל המעורבים בבטיחות הילדים מדיר שינה מעינינו ואם לא נשלב ידיים, הורים, מערכת החינוך, משטרה, גורמי האכיפה, העירייה וכל מי שיכול לסייע, יהיה קשה להתמודד מול האתגר הזה".

אחד הגופים שמודע היטב לבעיה הוא מועצת התלמידים והנוער הארצית, "אנחנו במדינת חוק וברור שבני הנוער כפופים לחוק ומחויבים לכבד אותו, ואנחנו קוראים לבני הנוער מתחת לגיל 16 שלא לרכוב על אופניים" אומר חנן יזדי, יו"ר מועצת התלמידים והנוער הארצית, "אחת הבעיות המרכזיות היא המחסור בידע, צעירים לא מודעים לכך שמדובר בכלי רכב ובשל כך יש גם אחריות וסכנות ברכיבה בו על הכביש. אנחנו מובילים כעת הכנה לקמפיין בו שותפים מספר ארגונים כולל הרשות הלאומית לביטחון בדרכים, משרד התחבורה, ואור ירוק וזאת בכדי להנגיש את המידע לנוער שלא תמיד מכיר את החוק. הסיבה לרכישת מגנים והלבשה שלהם בעת רכיבה היא בגלל ההגנה שהם מספקים, ממד היופי שלהם לא משחק תפקיד, הם שם כדי להגן עלינו. אני מאמין שהקמפיין המשותף יביא לתוצאות טובות ולהבנה מעמיקה יותר של בני הנוער כיצד להתנהל עם נושא האופניים החשמליים". 

אופניים חשמליים (צילום: ShutterStock)
השיחה עם בני הנוער נעשית באופן נעים וללא רישום פלילי כלשהוא | צילום: ShutterStock

הילדים הצעירים לא מגיעים לבית הספר עם האופניים החשמליים

בפורום ועדי ההורים היישוביים נערכו מספר ישיבות בראשות היו"ר פז אנו והוחלט להגביר את המאמצים לשיתופי פעולה רוחביים, אחד הבולטים בהם אירוע בנתניה ומעיד ששיתוף פעולה גורף בין הרשויות יכול להניב פירות מוצלחים, "בעקבות העלייה בנפגעים ובשיתוף וועד ההורים היישוביים לקחנו את העניינים לידיים והמאמץ המשותף נושא פירות. הילדים הצעירים לא מגיעים לבית הספר עם האופניים החשמליים" אומר חזי ויסוקי, יו"ר ועד המוסדיים של אורט בנתניה, שבו לומדים מאות תלמידים בכיתות ז'-ט', "יחד עם שאר היו"רים של השלוחות, פנינו ליוזמת עיר ללא אלימות, לארגון 'בטרם', לפיקוח העירוני, למועצת התלמידים העירונית, לשוטרים הקהילתיים ולמפקד משטרת נתניה שהפעיל גם את הבילוש העירוני, והפעלנו תכנית בת מספר שלבים כדי למנוע מבני נוער מתחת לגיל 16 לרכוב על אופניים חשמליים בניגוד לחוק".

התכנית כללה מספר מרכיבים, בתחילה, נערכו פעילויות הסברה בקרב בני הנוער שהתמקדו ביידוע לגבי החוק החדש ובהסברה כי הרכיבה על אופניים חשמליים מתחת לגיל 16 מהווה עבירה על החוק, בהמשך נערכו פעילויות הסברה על החשיבות להיזהר בדרכים ועל הסכנות ברכיבה על אופניים. לאחר מכן החל קמפיין ברחבי בית הספר שבו נתלו שלטי הסברה במקומות מרכזיים שאסרו הכנסת אופניים חשמליים לרחבי בית הספר. המסר הועבר גם בקבוצות הוואטסאפ והפייסבוק של הכיתות ובקרב ההורים. בשלב הבא הוכנס לתמונה גם הפיקוח העירוני. הילדים שבכל זאת לא נשמעו להוראות וקשרו את האופניים בבניינים הסמוכים לבית הספר הוזהרו על ידי הפיקוח העירוני כי הם מסיגים גבול ובמידת הצורך השמות שלהם נלקחו להנהלת בית הספר, לעתים גם השיטור הקהילתי מגיע ומצלם את האופניים ומיידעים את כי שצריך כאשר ישנם פעמים שהמשטרה יחד עם גורמים בהנהלת בית הספר הגיעו לבית ההורים כדי לדבר איתם על כך שהילד נוהג בניגוד לחוק, כאשר השיחה נעשית באופן נעים וללא רישום פלילי כלשהוא.

המסר הועבר גם באספות ההורים כאשר ההורים והילדים קיבלו פליירים של  ארגון 'בטרם' שמסביר על החוק שאוסר על נהגית צעירים מתחת לגיל 16 על אופניים חשמליים, "צריך שלכל הארגונים הרלוונטיים יהיה אכפת ושיישבו יחד לגבש דרך מניעה אפקטיבית, כששוטר מגיע לבית ההורים הוא מסביר שעדיף להגיע בנעימים ולהעביר את המסר של חשיבות השמירה על החוק ועל בטיחות בדרכים מאשר לבוא ולהודיע על פציעה או חס וחלילה על פגיעות קשות" מוסיף ויסוקי, "כולנו רואים מה קורה בכבישים, זה ממש מסוכן, הצעירים ממהרים לבית ספר ונוסעים על הכביש במהירות ללא ציות לחוקי התנועה, לעיתים נגד כיוון התנועה, על המדרכות, בכל מקום, וללא סדר. אנחנו פעילים גם בקרב הבוגרים יותר ונותנים להם הדרכה על בטיחות בדרכים כדי לתת להם כלים להתמודד בכביש עם חוקי התנועה מתוך הבנת הסכנה, בסופו של דבר הילדים הללו הם הילדים שלנו, של השכנים שלנו, של החברים שלנו, צריך לשמור עליהם"

הפעילות המתקיימת בנתניה מתרחבת לאחרונה גם בערים נוספות, "הפעילות המשולבת היא הפתרון, אי אפשר להאשים את הילדים אם ההורים לא מסבירים להם את הבעיה, מצד שני, ההורים לא יכולים לבד, יש הרבה מאוד מאבקים עם הילדים בגילאים הללו ועל כל הגורמים להתאחד כדי להסביר להם על הסכנות הקיימות בנושא הספציפי הזה" אומרת סמדר סגל מפורום ועדי ההורים היישוביים, "לאלה שיש צריך להסביר למה אסור, ולאלה שאין פשוט אסור לקנות אם הם מתחת לגיל 16, פורום ועד ההורים היישוביים פועל שמעבר להסברה המתקיימת בבתי הספר, אנחנו צריכים שבכל עיר כל הגורמים ירתמו למען הנושא ושמעבר להסברה יתקיימו פעילויות מניעה בשטח".

>> לכל הכתבות בנושא