חג הפסח מתקרב, והורים רבים לילדים עם הפרעות קשב וריכוז מבקשים לדעת האם להמשיך בטיפול גם במהלך חופשת החג. חשוב להבין כי הפרעת קשב היא הפרעה נוירו-פסיכולוגית כרונית, היא לא משתנה כאשר הילד נמצא בבית הספר או בחופשה אלא נמשכת ללא הפסקה לאורך כל השנה. כפי שכל מטופל צריך להמשיך ולהתמיד בטיפולו בכל אחד מימות השנה, גם הפרעת קשב מחייבת טיפול אפילו כשהשגרה משתנה.

הפרעת קשב מפריעה לילדים הסובלים ממנה גם כשאינם נמצאים בבית הספר, ועל כן הפסקת הטיפול בימים בהם אין לימודים יכולים לפגוע הן בילד והן בסביבתו. ללא טיפול הילד מתקשה להתמיד בעיסוק אחד כמו קריאת ספר או משחק חשיבה אך כן יכול לשקוע במשחק מחשב שמעניק לו תחושה של תנועה רצופה. הילד עלול להשתעמם במהירות ואף ליזום מריבות עם אחיו או גורמים אחרים בסביבה, כל אלו עלולים להשפיע לרעה על האנרגיות בבית.

ילד  (צילום: Oksana Mizina, Shutterstock)
"הפסקה בטיפול התרופתי היא לא בהכרח טובת הילד" | צילום: Oksana Mizina, Shutterstock

חשוב להבין כי הטיפול בהפרעות קשב אינו מיועד אך ורק לשיפור יכולות הלמידה של התלמיד, ילדים אלו נדרשים להתמודד בגילם עם ענייניים מהותיים כמו ביטחון ודימוי עצמי, אך ללא טיפול ומבלי שהילד מקבל הדרכה והכוונה מתאימה, הוא עלול להתקשות באינטראקציה עם חבריו, הוא לא יצליח להמתין לתורו, לשתף את החברים במשחקים השונים, וכן הוא ירבה להתרוצץ ולהרים את קולו עליהם. ללא טיפול הילד עלול לאמץ תדמית של ילד שמועד לפורענות, הוא עלול להרגיש שאינו מקבל יחס אוהב ולמעשה לפתח רגשות נחיתות.

ובכל זאת, פעמים רבות ההורים מעדיפים לאפשר לילד להפסיק את הטיפול התרופתי בימים שאין בהם לימודים כדי לאפשר כביכול לגוף להתנקות מהטיפול או לנסות ולהתמודד עם המציאות ללא התרופות. אך למעשה מדובר במיתוס שגוי. חשוב להבין כי הפסקה בטיפול התרופתי היא לא בהכרח טובת הילד, שכן כשהפרעת הקשב מאוזנת באמצעות הטיפול התרופתי, הילד מרגיש טוב יותר, טיפול נכון תורם לדימוי העצמי של הילד שכן הוא מסייע לילד לשלוט במעשיו ובכך ליהנות מקשרים חברתיים, ובכך גם הסביבה יכולה ליהנות יותר מהילד, מה שתורם לחיזוק הקשר בבית.

יש מקרים בהם בכל זאת קיים צורך להפחית את מינון התרופה או להפסיק את הטיפול בימים בהם אין לימודים, לדוגמה כשהתרופה גורמת לתופעות לוואי שונות שמקשות על ההתמודדות בבית, אך אז חשוב כמובן לעשות זאת בהתייעצות עם הרופא המטפל. למעשה אין טיפול אחד שמתאים לכל הילדים או האוכלוסייה כולה הסובלת מהפרעות קשב ויש צורך בהתאמת הטיפול הנכון לילד ולצרכים שלו.

  • הטיפול בתרופות הוא כאמור מהותי ומהווה חלק עיקרי בטיפול בהפרעות הקשב, אך כדי לסייע לילדים להתמודד עם חוסר השגרה בימי החופש, חשוב לאמץ כמה כללים שיעזרו גם לילד וגם למשפחתו להתמודד עם החופש בנעימים:
  • דאגו לרשימת כללים שתהיה מוצבת במקום בולט. הילד יוכל להירגע כאשר הוא יודע מה מצופה ממנו. מומלץ לשבת עם הילד ולקבוע את הכללים יחדיו כך שגם הוא יהיה חלק מההחלטה. מומלץ לחזור על הכללים יותר מפעם אחת.
  • יש להיות עקבי בהצבת גבולות, חשוב שהם יהיו פשוטים וברורים.
  • יש לדאוג לסדר יום קבוע ככל האפשר. מכיוון שאנו נמצאים במעבר משגרה לימי חופש רבים, מומלץ לעשות הכנות מראש ולקיים תיאום ציפיות. כך הילד יהיה מוכן ויהיה לו קל יותר להתנהל עם המשימות שלו.
  • שלבו פעילויות מעניינות והיתוליות במהלך הימים, הן בימי לימודים והן בימי החופש. אתגרו אותם במשחקי חשיבה, עודדו אותם לצאת ולבצע פעילות ספורטיביות (אלה, מעבר להיותם מהנים מאוד, גם ממריצים נוירו-טרנסמיטרים מסוימים במוח אשר מועילים לריכוז) .
  • שמרו על לוחות הזמנים ושעות השינה. חריגות בשעות השינה אצל כל הילדים, וגם אצל ילדים הסובלים מהפרעות קשב, עשויות לפגוע בתפקוד הילד.
  • התייעצו עם הרופא המטפל שלכם. ישנם טיפולים שונים ותרופות בעלות מנגנון השהייה קצר כמו ריטלין או מנגנון פעולה ממושך כמו ויואנס, קונצרטה ופוקלין אשר יכול ללוות אותם לאורך רוב היום.

הכותב הוא ד"ר אריה אשכנזי מומחה לנוירולוגית ילדים ורפואת ילדים, לשעבר סגן מנהלת המכון להתפתחות הילד ע"ש ויינברג, בי"ח לילדים ע"ש אדמונד ולילי ספרא. מנהל יחידה נוירו התפתחותית בקופ'ח לאומית. מנהל מרכז נועם לנוירולוגיה פסיכולוגיה ודידקטיקה ברעננה