למשחק ופנאי יש הרבה מקום בחיינו, בזכותם אנו חווים הנאה, אינטראקציה חברתית, וביטוי עצמי, והם חשובים מאד להתפתחות הילד ולאיכות החיים. המשחק מוזכר באמנה הבין לאומית כזכותם של הילדים, הוא נחשב לאחת הפעילויות העיקריות של ילדים ונתפס גם כדרך של הילדים להתאמן ולפתח כישורים להמשך חייהם כמבוגרים.

משחק בקרב ילדים עם מוגבלות

בקרב ילדים עם מוגבלות, פעמים רבות נראה פערים וקשיים במשחק. זה יכול להיות מאחר ואין לילדים עם מוגבלות את מיומנויות המשחק שיש לילדים ללא מוגבלות, וגם כי אין להם את אותן ההזדמנויות למשחק. מיומנויות המשחק של ילדים עם מוגבלות הן לעתים נמוכות מסיבות אובייקטיביות הקשורות למגבלה עצמה, למשל ילדים עם מגבלה מוטורית לא יוכלו להפעיל את הצעצוע או המשחק או להגיע אליו, ילדים עם קושי תקשורתי יראו קושי להעביר מסרים בזמן משחק ועוד. אתגרים אלה וחוסר ההצלחה, מובילים לתסכול ועם הזמן אף לירידה במוטיבציה וביוזמה למשחק. יש לכך השפעה גדולה על תחושת המסוגלות והביטחון העצמי. בנוסף, קיימות גם הזדמנויות משחק נמוכות: משחקים לא מותאמים לא מאפשרים חווית משחק, או סביבה אנושית (הורים, אנשי חינוך וטיפול) שאין להם את הכלים המתאימים. החסך שנוצר בהתפתחות המשחק משפיע מאד על ההתפתחות של הילד כי דרך המשחק הוא לא רק משכלל את המיומנויות שלו ומפתח אותן ולומד את העולם, הוא גם נהנה ו"נח" קצת מהעבודה הטיפולית-שיקומית שילדים עם מוגבלות חווים. חשוב להדגיש ולהשקיע ב"משחק לשם משחק" ולא רק במשחקים שמטרתם העיקרית היא קידום מיומנויות.

השימוש במשחקים דיגיטליים לקידום ההשתתפות במשחק

ההתפתחות הטכנולוגית היא חלק בלתי נפרד מחיינו בתחומי חיים שונים וגם בעולם המשחקים והפנאי, ועבור אנשים עם מוגבלות היא משנה חיים. לשמחתנו אנו רואים בשנים האחרונות התקדמות בפתרונות הטכנולוגיים גם בתחום המשחק והפנאי, אפילו חברת הענק "מייקרוסופט" פיתחה שלט נגיש לאקס בוקס.

גם משחקים באייפד (או טבאלטים אחרים) יכולים להיות נגישים יותר עבור ילדים עם מוגבלות. למשל, עבור ילד עם מגבלה מוטורית, הפעלת מסך המגע הקטן יכולה להיות נגישה יותר מהפעלת חפצים. למרות שהמשחק והחוויה הם שונים, זה מאפשר משחק עצמאי ומשמעותי. ילדים עם מגבלה קוגניטיבית מראים לעתים קושי ביוזמה למשחק והתמדה, אך כשמדובר באפליקציות איכותיות ואטרקטיביות, המוטיבציה עולה והילדים מראים יכולות שלא ראינו קודם לכן. דברים דומים אנו עושים גם עם מסכי מגע גדולים או עם מחשבים המופעלים על ידי מיקוד מבט עבור ילדים שאינם יכולים להשתמש בידיים

בנוסף למאפיינים של הטאבלטים כמו קלות ההפעלה, ניידות המכשיר, מאפייני נגישות מובנים במערכת ההפעלה ועוד, חשוב להדגיש שהטאבלטים הם תואמי גיל ונורמטיביים, זה חשוב מאד מאחר ואנו רוצים לקדם את ההשתלבות בחברה. העובדה שהמכשיר הוא נורמטיבי מקדמת תחושת שייכות, בטחון עצמי וגם מאפשרת לילדים עם מוגבלות לשחק עם חברים ללא מוגבלות ועם האחים שלהם ולכך יש משמעות עצומה. חשוב לקבל הדרכה ויעוץ מאנשי מקצוע בכדי להבטיח שימוש מושכל ונכון עבור הילדים.

פעילויות לקידום תחום המשחק בקרב ילדים עם מוגבלות

המרכז הטכנולוגי בבית איזי שפירא פועל לקידום השימוש בטכנולוגיה בכדי לאפשר ולעודד השתתפות של אנשים עם מוגבלות בתחומי החיים השונים וניתן דגש רב על נושא המשחק והפנאי. בפועל, קיים מחסור במשחקים מותאמים לילדים עם מוגבלות, אך אנו לא מחפשים משחקים ייעודיים לילדים עם מוגבלות, אלא מעדיפים שימוש במשחקים הרגילים - משחקי "מדף" - כאלה שקיימים בכל מקום וילדים עם מוגבלות יכולים לשחק בהם עם חברים שאינם עם מוגבלות ועם האחים שלהם. אנו עושים זאת על ידי התאמות למשחקים האלה, ההתאמות יכולות להיות התאמות קוגניטיביות כמו שינויים קלים בחוקי המשחק, או התאמות פיזיות כמו מתקנים לאחיזת הקלפים ועוד.

מחזיק קלפים - פרויקט הגמר של אור ג'ופי במכון הטכנולוגי חולון – HIT (צילום: דור לבוטן)
מחזיק קלפים - פרויקט הגמר של אור ג'ופי במכון הטכנולוגי חולון – HIT בליווי צוות בית איזי שפירא | צילום: דור לבוטן

בנוסף, אנחנו מקדמים את השימוש בטכנולוגיות כמו אפליקציות באייפד או באתרים באינטרנט כאשר הדגש הוא "משחק לשם משחק". אנו חושפים את הילדים לאפליקציות משחק איכותיות, כאלה שמתאימות מבחינת עולם התוכן לגילם הכרונולוגי. לעתים אנו מלמדים את הילדים כיצד לשחק, מעודדים למשחק משותף עם חברים ועוד. כל זה מלווה בהדרכה וליווי מתמיד של הצוות וההורים שכוללים הסברים על חשיבות המשחק וסוג התיווך הנכון. אנו לא שוכחים את החשיבות של המשחקים ה"מוחשיים" ותמיד מעודדים שימוש בהם, אבל גם מקדמים את השימוש באפליקציות מאחר ועבור ילדים רבים זו הדרך היחידה למשחק עצמאי, איכותי ותואם גיל. לדוגמה, פיתחנו מספר אפליקציות ביניהן אפליקציית IssieDice יחד עם מפתחים ממעבדות SAP בישראל. האפליקציה מאפשרת שימוש נגיש בקוביית משחק, למי שמתקשה באחיזה, ומאפשרת משחק ופעילויות לימודיות בצורה קלה ומהנה.

בנוסף, השימוש באפליקציות למשחק בצורה מושכלת ומקצועית גם מקדם אוריינות טכנולוגית בקרב הילדים, דבר כל כך חשוב להמשך החיים.

לפעילויות פנאי גם חשיבות רבה, ולכן אנו עושים שימוש בטכנולוגיות לקידום מטרה זו כמו קבוצת צילום. אנו גם משתמשים ב"ארקנה" - כלי נגינה נגיש - מוצר שליווינו כבר בשלבי הפיתוח, וכמה תלמידים בבית הספר לחינוך מיוחד בבית איזי שפירא למדו לנגן שירים ידועים, הופיעו בקונצרט סוף שנה והיה מרגש ביותר. בנוסף למיומנויות הרבות שרכשו (כאלה שלא ראינו קודם באף פעילות אחרת), הפעילות כל כך מעצימה וחשובה לביטחון העצמי.

נגינה ב"ארקנה" כלי נגינה נגיש (צילום: טיילר גיל)
צילום: טיילר גיל

בנוסף, צוות המרכז הטכנולוגי בבית איזי שפירא פועל לפתח את התחום ולהפיץ אותו. זה נעשה בהשתתפות בפורומים בארץ ובחו"ל (כמו למשל LUDI, D4CR), הצגה בכנסים בין לאומיים ועוד.

בכדי לעודד פיתוח ויזמות בתחום, אנו מייעצים לחברות ופועלים מול חברות משחקים להעלאת המודעות לעיצוב מכליל, בכדי שהמוצרים שלהם יתאימו לכמה שיותר ילדים, כך יהיה גם רווח חברתי וגם עסקי.

לסיכום, לכל ילד וילדה יש את הזכות לשחק, לצורך כך יש להעלות את המודעות לתחום ולקדם פיתוח משחקים פיזיים ודיגיטליים שיתאימו לילדים עם וללא מוגבלות.