ילד ישן (צילום: Valua Vitaly, Istock)
אמא, זה לא אני, זה הגן | צילום: Valua Vitaly, Istock

מתקשים לפקוח עיניים בבוקר ולקום ליום חדש? נאבקים על מנת לגרד את ילדיכם מהמיטות בכל בוקר ולארגן אותם לגן ולבית הספר? יכול להיות שהאשמה בכלל לא עליכם או עליהם, ואין פה עניין של פינוק או עצלנות, אלא אך ורק עניין גנטי טהור. מחקר אירופי ענק מצא גן מיוחד שנקרא 9 ABCC, וכאשר הוא מצוי בדי.אן.איי, סימן שהאדם הנושא אותו זקוק ל-30 דקות שינה יותר, באופן ביולוגי.

עובר במשפחה

מעל עשרת אלפים איש ממדינות שונות באירופה השתתפו במחקר הנרחב שהתפרסם בכתב העת "פסיכיאטריה מולקולרית". במחקר נמצא כי הגן הישנוני הופיע בקרב אחד מכל חמישה אנשים. החוקרים, מאוניברסיטת אדינבורו ומאוניברסיטת לודוויג מקסימיליאנס במינכן,  טוענים שהממצא שלהם יכול להסביר הרבה על דפוסי השינה שלנו.

במסגרת המחקר נלקחו דגימות דם ונתונים לגבי כמות ורציפות השינה של אלפי האנשים שהגיעו מקרואטיה, הולנד, איטליה, פולין, אסטוניה, סקוטלנד וגרמניה. הנתונים שוקללו ודגימות הדם עברו ניתוח די.אן.איי, ונמצא שצרכי השינה של אנשים יכולים להיות שונים באופן קיצוני. יש אנשים שמספיקות להם ארבע שעות שינה, ויש אחרים שמתקשים לתפקד בפחות מ-11 שעות. נמצא כי הנטייה לשעות שינה רבות או מועטות היא משפחתית.

"שאלנו אנשים על דפוסי השינה שלהם בימי חופש, בהם לא צריך להשתמש בשעון מעורר, ואין עבודה להגיע אליה מוקדם, ווידאנו שאינם משתמשים בכדורי שינה או בתרופות שיכולות להשפיע על שנתם", מסביר ד"ר ג'ים וילסון. "כשהשווינו את התוצאות שקיבלנו עםהתוצאות של הבדיקות הגנטיות מצאנו שאלו עם הווריאציות של הגן הזדקקו ליותר משמונה שעות שינה. בדקנו את אותו הדבר גם על זבובים, שגם אצל חלק מהם נמצא הגן, והזבובים שלא היה להם הגנום 9 ABCC ישנו כשלוש שעות פחות".

הגן המדובר מסייע לגוף לאמוד את רמות האנרגיה שבתאים השונים, והחוקרים הנרגשים טוענים שהתגלית תפתח שורה של מחקרים חדשים בנושא. "בני אדם ישנים בערך כשליש מכל ימי חייהם", אומר ד"ר וילסון. "ישנם משתנים רבים הקשורים בכמות השינה של אנשים: תורשה, חינוך, גיל, משקל, עונת השנה ועוד, אבל התגלית הביולוגית הזאת משנה את התמונה ועשויה לעזור לנו לפענח את המשמעויות הרפואיות של התנהלות השינה".

"לכל ילד שעת היקיצה הטבעית שלו"

"עובדתית, ישנם ילדים וגם מבוגרים שפשוט ישנים יותר מאחרים", אומרת נגה גבורי, יועצת שינה ומלווה התפתחותית ממרכז נים ונום – ייעוץ שינה לתינוקות וילדים. "גם אם אין להם בעיות שינה, הפרעות או קשיים, הם ישנים באופן טבעי זמן רב יותר מאחרים. זה בהחלט משהו שאפשר לראות בשטח, ואולי זה שייך לעניין של אותו הגן. באופן כללי, לכל ילד, ולכל אדם בכלל, יש שעון ביולוגי משלו, וכל הורה יודע הרי שזה לא משנה אם הילד הלך לישון מוקדם או מאוחר, היקיצה הטבעית שלו תתרחש לרוב באותה השעה, וככל שהשינה טובה ואיכותית יותר הוא יסיים את מחזור השינה שלו יותר בקלות, ויהיה לו קל יותר לקום בבוקר".

>> איך אתם מעירים את הילדים בבוקר? שתפו אותנו