מה ההישג הכי גדול שהשגתם עד גיל 18? כשמדובר בצעירים מ"מרכז מדעני העתיד", התשובה כנראה תהיה שונה מהתשובה הממוצעת של שאר בני הנוער. המרכז מציע תכניות ייחודיות למחוננים ומצטיינים ומאפשר להם להשתלב בעולם האקדמיה והמחקר כבר בזמן הלימודים בתיכון.

המרכז מפעיל את התכניות אודיסיאה, תכנית ללימודים אקדמיים במדעים, אלפא, תכנית למחקר בתחומים מדעיים, אידיאה, תכנית למחקר בתחומים הומניסטיים, נבחרות ישראל במדעים בתחומי הכימיה, מתמטיקה, מדעי המחשב והפיזיקה, ואת אסכולה, רשת הבוגרים שנוסדה על מנת להוות מסגרת לכל תלמידי התכניות והנבחרות שסיימו את לימודיהם בתיכון.

תוכניות אלפא, אידיאה ונבחרות ישראל במדעים מופעלות במסגרת מיזם משותף עם משרד החינוך. תוכנית אודיסאה מופעלת במסגרת מיזם משותף עם משרד החינוך ומערך הסייבר הלאומי במשרד ראש הממשלה. 

הכירו את מדעני העתיד:

אביב טילינגר

אביב טילינגר (צילום: ניצן ארצי, האולימפיאדה לפיזיקה)
אביב טילינגר | צילום: ניצן ארצי, האולימפיאדה לפיזיקה

גיל: 17

עיר: כוכב יאיר

שם התוכנית: נבחרת ישראל בפיזיקה ואודיסיאה (תכנית ללימודים אקדמיים במדעים).

מוסד אקדמי: אוניברסיטת תל אביב (אודיסיאה) ואוניברסיטת בן גוריון (נבחרות).

ההישג הכי משמעותי שלי: מדליית זהב במסגרת נבחרת ישראל באולימפיאדה האסיאתית בפיזיקה, שהתקיימה באוסטרליה. בנוסף, נבחרתי להיות חלק מהמשלחת לאולימפיאדה הבינלאומית שתתקיים בארץ. מעבר לכך, אני לומד במסגרת תואר ראשון פיזיקה ומתמטיקה באוניברסיטת תל-אביב במסגרת תכנית אודיסאה.

מה היית רוצה לשנות בעולם? הייתי שמח לגרום ליותר אנשים לראות את היופי שטמון במדע.

מה החלום שלך לעתיד? כרגע אני שואף לעסוק בפיזיקה, אבל אני לא בטוח ולא מגביל את עצמי.

מהו מודל ההשראה שלך? אני מנסה לשאוב השראה מהמשפחה, מחברים, ממרצים וכל מי שסביבי, וכמובן גם מאנשי המדע שבנו את כל הידע שיש לנו כיום.

מה המוטו שלך בחיים? "We must know. we will know" - דויד הילברט.

איל וולך

איל וולך (צילום: ניצן ארצי, האולימפיאדה לפיזיקה)
איל וולך | צילום: ניצן ארצי, האולימפיאדה לפיזיקה

גיל: 16 (כמעט 17)

עיר: הוד השרון

שם התוכנית: נבחרת ישראל בפיזיקה.

מוסד אקדמי: אוניברסיטת בן-גוריון בנגב.

ההישג הכי משמעותי שלי: מדליית זהב באולימפיאדת הפיזיקה הבינלאומית בליסבון לשנת 2018, מדליית כסף באולימפיאדת הפיזיקה האסייתית באדלייד לשנת 2019 ובמדליית ארד באולימפיאדת הפיזיקה האסייתית בהאנוי לשנת 2018. השנה אשתתף בחודש יולי באולימפיאדת הפיזיקה הבינלאומית שתתקיים בתל-אביב.

מה היית רוצה לשנות בעולם? הייתי רוצה לשפר בארץ בפרט, ובעולם בכלל, את החשיפה של בני נוער ומבוגרים לפיזיקה ומדעים. חשוב לי לשנות את התפיסה שהתחומים האלו הם "מפחידים" או לא נגישים.

מה החלום שלך לעתיד? הייתי שמח למצוא עבודה, כנראה בתחום המדע, שאהנה ממנה - שאוכל לקום בבוקר עם חיוך, שמח ממה שאני עומד לעשות.

מהו מודל ההשראה שלך? אני משתדל לקבל השראה מכל מי שאני מכיר ומכל הסובבים אותי. אני שואב השראה כמובן ממדענים גדולים, אבל גם מהמשפחה שלי, מהחברים שלי - ואולי הכי חשוב, מהספרים שאני קורא.

מה המוטו שלך בחיים? יש משפטים רבים שאני חושב שמבטאים תפיסות עמוקות ונכונות על מדע בפרט ועל החיים בכלל. אבל אחד בולט הוא זה: "An inventor is a man who asks ’ why?’ of the universe and lets nothing stand between the answer and his mind”

הציטוט הזה של איין ראנד (Ayn Rand) אמנם מדבר על ממציא, אבל הוא נכון שבעתיים עבור מדען. החתירה הבלתי-מתפשרת אחרי היקום והאמת היא-היא זו שהופכת את המדע ל"טהור".

אליאס אליאס

אליאס אליאס (צילום: שי רימון)
אליאס אליאס | צילום: שי רימון

גיל: 18

עיר: נצרת

שם התוכנית: אלפא (תכנית למחקר בתחומים מדעיים).

מוסד אקדמי: הטכניון.

על המחקר שלי: המחקר שלי בתחום האימונולוגיה והוא עוסק בטרשת נפוצה שהיא מחלה המאופיינת בהתקפים שבהם מערכת החיסון תוקפת את תאי העצב במוח. במעבדה בה ערכתי את המחקר מצאו נוגדן שיכול לעכב את המחלה, ובמחקר שלי אני בדקתי האם הנוגדן הזה מייצר תאי זיכרון במערכת החיסון שיכולים להגיב נגד המחלה בהתקף השני מבלי צורך להוסיף את הנוגדן עוד פעם.

ההישג הכי משמעותי שלי: זכיתי במקום שני בתחרות מדענים ומפתחים צעירים של מוזאון המדע בירושלים, ואני אייצג את ישראל בתחרות המדענים הצעירים של האיחוד האירופי בספטמבר השנה.

מה היית רוצה לשנות בעולם? שאנשים לא יצטרכו להיאבק בשביל הזכויות שלהם.

מה החלום שלך לעתיד? בעתיד אני רוצה להמשיך לעבוד במחקרים בתחום מדעי החיים והרפואה ספציפית באימונולוגיה (מערכת החיסון) או נוירולוגיה (המערכת העצבית והמוח).

מיהו מודל ההשראה שלך? סטיבן הוקינג.

מה המוטו שלך בחיים? מחשבה יוצרת מציאות.

הלל פיאמנטה

הלל פיאמנטה (צילום: באדיבות המצולמת)
הלל פיאמנטה | צילום: באדיבות המצולמת

גיל: 16

עיר: מצפה נטופה

שם התוכנית: אלפא (תכנית למחקר בתחומים מדעיים).

מוסד אקדמי: אוניברסיטת אריאל.

על המחקר שלי: אני מתעסקת באבחון של אוטיסטים בעזרת סריקת מוח ובינה מלאכותית. באלפא יצרתי יחד עם המנחה שלי (ד"ר הילה גבירץ) מודל חדש לאבחון.

מה היית רוצה לשנות בעולם? הייתי רוצה שהאבחון שלנו יעבוד ונצליח להשפיע בנושא האבחון של אוטיסטים.

מה החלום שלך לעתיד? אני עדיין לא יודעת להצביע על משהו ולהגיד - "זה מה שאני רוצה לעשות לשארית חיי." היום אני רוצה להיות חוקרת מוח ולפני 10 שנים רציתי להיות פיה פיראטית - בסופו של דבר זה לא באמת משנה. מה שחשוב לי זה שלא חשוב מה אני אעשה בסופו של דבר, כשאני אהיה בת 90 אני אשמח שעשיתי את זה.

מהו מודל ההשראה שלך? תוך כדי המחקר פגשתי הרבה אנשים שמתמודדים עם אוטיזם, והם נתנו לי הרבה השראה. הם חיים במאבק על דברים שנראים לנו מובנים מאליהם, וכשהם מצליחים ליצור חברויות, לנהל פרויקטים או ללמוד באוניברסיטה זה מדהים בעיני.

מה המוטו שלך בחיים? תתחיל הכי חזק שלך ואז תגביר.

ורדי שפר

ורדי שפר (צילום: באדיבות המצולמת)
ורדי שפר | צילום: באדיבות המצולמת

גיל: 16

עיר: גבעתיים

שם התוכנית: אידאה (תכנית למחקר בתחומים הומניסטיים).

מוסד אקדמי: אוניברסיטת תל-אביב.

על המחקר שלי: המחקר שלי היה בתחום הספרות העברית והתרכז ביוצרי - ובעיקר ביוצרות - דור תש"ח. המחקר נשא את הכותרת "'אהבה מקודשת בדם'? תפיסת הקורבן על פי הקול הנשי על רקע 1948, ותפקידה בעיצוב התודעה הישראלית", ושם דגש על מקומן וקולן של נשים בזירה הציבורית ובעולם היצירה. בדקתי כיצד הסופרות נתיבה בן-יהודה ויהודית הנדל, ויוצרות נוספות, כמו המשוררות אסתר ראב ויוכבד בת-מרים, מעצבות את מודל הקורבן והמלחמה ביצירותיהן, במה כתיבתן שונה מהכתיבה ההגמונית ומאין נובע ההבדל. המחקר זכה בהצטיינות אקדמית מטעם התכנית.

מה היית רוצה לשנות בעולם? הייתי רוצה שהסביבה תהיה הרבה יותר סובלנית ומכילה, ושאנשים יקבלו את מי ששונה מהם. לפעמים נדמה לי שהחברה נהיית סגורה ובדלנית ואנשים שיפוטיים מאוד כלפי אנשים שנתפסים בעיניהם כחריגים, וזה משהו שהייתי רוצה לשנות. אני פעילה כבר שלוש שנים בתנועת הנוער "כנפיים של קרמבו", ובשנה הבאה עתידה להיות רכזת שכבות צעירות בסניף שלי. אני מאמינה שזו דרך להביא לשינוי הזה.

מה החלום שלך לעתיד? בעתיד הייתי רוצה להמשיך לחקור במסגרת אקדמית. הייתי רוצה ללמוד עוד על נושאים שקשורים לנפש האדם ולחייו, ולכן הייתי רוצה אולי להמשיך במחקר במדעי הרוח, אבל אולי לחקור תחומים נוספים, כמו פסיכולוגיה.

מיהו מודל ההשראה שלך? אני לא חושבת ש"קיבלתי השראה" מאדם ספציפי, אבל אני חושבת שאני משתנה, לומדת ומעוצבת מהרבה מאוד אנשים שנמצאים בסביבה שלי - באקדמיה, בכנפיים של קרמבו או בכל מסגרת אחרת. אני חושבת שהרבה אנשים השפיעו עליי בדרך כזו או אחרת ואני שמחה על הדינאמיות הזו אצלי.

מה המוטו שלך בחיים? "העז לדעת! אזור אומץ להשתמש בשכלך שלך!"  - עמנואל קאנט.

זהר סגל

זוהר סגל (צילום: באדיבות המצולמת)
זהר סגל | צילום: באדיבות המצולמת

גיל: 17

עיר: כפר מנחם

שם התוכנית: אלפא (תכנית למחקר בתחומים מדעיים).

המוסד האקדמי בו התוכנית מתקיימת: אוניברסיטת בן גוריון בנגב.

על המחקר שלי: מחקר בתחום הביואינפורמטיקה (ביולוגיה חישובית) שבסופו כתבתי מאמר בנושא ניבוי הישנות סרטן שד באמצעות למידת מכונה, שהוצג בכנס בינלאומי בהודו ופורסם ב-WRFER. המחקר נעשה בהנחייתו של ד״ר איתן רובין. מטרת המחקר הייתה לבחון את יעילות מודל חיזוי להישנות סרטן השד שפותח בעבר במסגרת עבודת דוקטורט במעבדה.

מה היית רוצה לשנות בעולם? הייתי רוצה שהשאלה "מה הייתי רוצה לשנות בעולם" לא תהיה רלוונטית.

מה החלום שלך לעתיד? אני לא בטוחה, אבל מתעניינת מאוד במחקר רפואי. ההתנסות בתוכנית יצרה אצלי עניין במחקר בינתחומי ובשימוש בשיטות מחקר לתחום הרפואה מתחום ידע אחר.

מהו מודל ההשראה שלך? אני מקבלת השראה מסוגיות מורכבות ואנשים שונים ממני, שאני נתקלת בהם והם מעלים בי תהיות, לפעמים אי נוחות ורצון להבין או לשפר.

מה המוטו שלך בחיים? לא להניח הנחות, תמיד לשאול שאלות ולהפסיק לשאול רק כשתשובה מספקת אותך.

טל בלונדר

טל בלונדר (צילום: חמוטל לוטן)
טל בלונדר | צילום: חמוטל לוטן

גיל: 16

עיר: ירושלים

שם התוכנית: אלפא (תכנית למחקר בתחומים מדעיים).

מוסד אקדמי: האוניברסיטה העברית בירושלים.

על המחקר שלי: המחקר (שנעשה במעבדה של פרופ' רונית קסל בהנחיית עודד אלעזר) עוסק בתהליכים של היווצרות סלעים בעומק כדור הארץ, במהלכו דימיתי את התנאים של תהליכים המתרחשים בעומק של 120 ק"מ בכדור הארץ (תנאי לחץ וטמפרטורה גבוהים). בניסוי התגלה כיצד ובאילו תנאים נוצר סלע קימברליט, בתוכו ניתן למצוא בטבע יהלומים. זהו מחקר בסיסי ששופך אור על תהליכים של היווצרות סלעים במעטפת כדור הארץ, שבטבע יכולים לקחת מיליוני שנים ומתקיימים בעומק שלא מאפשר מחקר ישיר.

ההישג הכי משמעותי שלי: במהלך השנים קיבלתי ציון לשבח בתחרות 'מדענים ומפתחים צעירים' במוזיאון המדע בירושלים. בנוסף, זכיתי במקום שלישי בקטגוריית מדעי הסביבה ומדעי כדור הארץ בתחרות intel ISEF שהתקיימה בפיניקס אריזונה, ובמקום השלישי עבור הישגים יוצא דופן במדעי כדור הארץ (פרס מיוחד מטעם החברה האמריקאית לגיאולוגיה). בתחרות השתתפו מעל ל-1,800 ילדים מ-80 מדינות שונות.

מה היית רוצה לשנות בעולם? שתהיה יותר מודעות לאימוץ כלבים וחתולים.

מה החלום שלך לעתיד? לטייל בעולם ולהמשיך לעשות רק דברים שאני אוהבת.

מיהו מודל ההשראה שלך? לא מישהו ספציפי, בעיקר חברים ומשפחה.

מה המוטו שלך בחיים? חלומות גדולים באים באריזות קטנות.

יובל משען

יובל משען (צילום: שרה אלסון)
צילום: שרה אלסון

גיל: 17

עיר: קיבוץ חוקוק

שם התוכנית: אודיסיאה (תכנית ללימודים אקדמיים במדעים).

מוסד אקדמי: המכללה האקדמית תל חי.

על המחקר שלי: ערכתי מחקר בתחום המתמטיקה יחד עם מרצה בתל חי על סדרות רקורסיביות - רצפים של איברים שכל אחד מהם נוצר על ידי קודמיו. בחקר אחת מהסדרות הגענו לתוצאות שימושיות בתורת הקירובים, בתחומי ההנדסה והמתמטיקה השימושית.

ההישג הכי משמעותי שלי: השתתפתי בתחרויות קודגורו (תחרות לנוער בתחום מדעי המחשב) בשנתיים האחרונות והגעתי לעשירייה הראשונה, השתתפתי גם בתחרויות שנקראות CTF - ״תפוס את הדגל״ בתחומים של אבטחת מידע והאקינג יחד עם קבוצות שונות והגענו למקומות הראשונים.

מה היית רוצה לשנות בעולם? הייתי רוצה להפוך את העולם למקום שבו לכל האנשים תהיה אפשרות לממש את עצמם ולהגשים את החלום שלהם, ליצור טכנולוגיות שינגישו לכולם השכלה וכלים להצלחה.

מה החלום שלך לעתיד? בעתיד הייתי רוצה לעסוק בתוכנות ובטכנולוגיות שקשורות לבינה מלאכותית ולשפות, לשפר את היכולות שלנו לתקשר עם המחשבים והטכנולוגיות סביבנו והיכולת של המחשבים לתקשר עם העולם שמסביבם, למשל ליצור כלים שבהם נוכל לתקשר עם המחשב רק באמצעות דיבור.

מהו מודל ההשראה שלך? אני מקבל השראה מכל ניסיון של אנשים להגשים את החלומות שלהם, מתפעל מהצלחות ולומד מכישלונות. כמובן שאני מקבל השראה גם מהמשפחה ומהמרצים שלי.

מה המוטו שלך בחיים? לא לחפש מוטו של מישהו אחר, מנתב את עצמי בהתאם לחיים.

מאיה טויבנשלק

מאיה טויבנשלק (צילום: תומר ברץ)
מאיה טויבנשלק | צילום: תומר ברץ

גיל: 17

עיר: מזכרת בתיה

שם התוכנית: אלפא (תכנית למחקר בתחומים מדעיים).

מוסד אקדמי: מכון ויצמן.

על המחקר שלי: המחקר שלי בתחום האלקטרוכימיה ועוסק באפיון של רדיקלים אורגניים. במהלך ביצוע המחקר פיתחנו שיטה חדשה לביצוע מדידות אלקטרוכימיות, ובסוף החודש אנו (אני וד"ר רענן כרמיאלי שמנחה אותי בעבודה) צפויים לפרסם מאמר מדעי שמציג את תוצאות המחקר עליו כתבתי את עבודת הגמר וגם את הדרך החדשה לביצוע מדידות. לאחר פרסום המאמר נמשיך ונבצע מחקר המשך, שנועד לשלב את הרדיקלים שאפיינתי במחקר שלי במערכות אורגניות מורכבות. מערכות אלו יכולות לשמש בעתיד כלוחות סולריים להפקת חשמל.

ההישג הכי משמעותי שלי: עם עבודת הגמר שלי השתתפתי בתחרות עבודות הגמר של מכון דוידסון, והייתי 1 מתוך 10 שקיבלו תעודת ציון לשבח עבור העבודה והצגתה. בתחילת השנה הייתי גם חברה פעילה בנבחרת ישראל בכימיה בטכניון, וזכיתי מקום ראשון בקריטריון המעבדה בתחרות הכימיאדה הארצית שהתקיימה השנה בטכניון.

מה היית רוצה לשנות בעולם? הדבר העיקרי שהייתי רוצה לשנות הוא את דרך הלימוד בבתי הספר. נכון להיום תלמידים לומדים מתוך חובה ולא מתוך רצון וסקרנות. אני מאמינה שכל אחד יכול ללמוד כל דבר - כל עוד הוא בוחר בכך, ומצד שני גם האדם הסקרן ביותר לא יתעניין בלימודים כאשר הם נכפים עליו. הייתי רוצה מערכת שתתחשב בשוני בין האנשים ותעודד סקרנות ולא ידע. מתוך רצון זה לשינוי הקמתי, ואני מנהלת, מרכז למידה בית ספרי - מרכז המופעל על ידי תלמידי השכבות הבוגרות ונועד לסייע לתלמידי השכבות הנמוכות יותר בלימודים.

מה החלום שלך לעתיד? השאיפה היא להיות ראשת מעבדה לכימיה במכון ויצמן. התפקיד משלב מחקר והוראה - שני תחומים שאני אוהבת במיוחד. אני יודעת שבעתיד אוציא תעודת הוראה ואולי אעסוק בתחום במהלך הלימודים.

מיהו מודל ההשראה שלך? אין לי אדם מסוים שהוא ההשראה שלי. אני מאמינה שלכל אדם יש נקודות חוזקה וחולשה, ומנסה ללמוד ולאמץ הרגלים ושאיפות טובות מכל אדם שאני פוגשת.

מה המוטו שלך בחיים? תמיד אפשר לדעת עוד, רק צריך להכיר בזה שלא הכל ידוע.

מאיה קלנג

מאיה קלנג (צילום: באדיבות המצולמת)
מאיה קלנג | צילום: באדיבות המצולמת

גיל: 17

עיר: ירושלים

שם התוכנית: אודיסיאה (תכנית ללימודים אקדמיים במדעים).

מוסד אקדמי: האוניברסיטה העברית בירושלים.

על המחקר שלי: אני משתתפת בפרויקט מחקר בפיזיקה בהנחיית חן אלפרן. המחקר נעשה במעבדה של פרופ' יוסי פלטיאל, בשיתוף עם פרופ' עודד מילוא וד"ר הדר שטיינברג. הפרויקט עוסק במולקולות כיראליות – מולקולות שהן תמונות מראה אחת של השנייה, אבל לא ניתן לסובב אותן כך שיחפפו.

מולקולות כיראליות הן אבני הבנייה הבסיסיות של החיים. גילינו שלמולקולות אלו יש תכונה מעניינת – רק אלקטרונים עם ספין (כיוון סיבוב) מסוים יכולים לעבור דרכן בכל כיוון. זה מעניק להן תכונות מגנטיות ייחודיות. אחת מהן קשורה לעל-מוליכים (superconductors) – חומרים שכאשר הם מקוררים לטמפרטורות מאוד נמוכות, רוכשים מאפיינים יוצאי דופן כגון הולכת חשמל מושלמת (אפס התנגדות חשמלית) ודחיית שדה מגנטי. כאשר סופחים מולקולות כיראליות לעל-מוליך, הוא מראה תכונות של חומר מגנטי, אף על פי שאף אחד מהם לא מגנטי. הבנת התופעה הזאת תעזור לנו להבין מולקולות כיראליות טוב יותר. בפרויקט המחקר הזה, עזרתי לבנות ולאפיין את המגעים שבעזרתם התופעה נחקרת.

בנוסף, במסגרת ביקורו של נשיא האולימפיאדה הבינלאומית לפיזיקה, הרציתי בפניו על תוכנית אודיסאה ועל פרויקט המחקר במעבדה. פרויקט המחקר הזה הניב מאמר שנמצא בתהליכי פרסום.

מה היית רוצה לשנות בעולם? לגרום לכך שיותר בנות ישתלבו בתחומי המדע ויקבלו תמיכה ועידוד לכך.

מה החלום שלך לעתיד? מאז שהייתי ילדה קטנה, חלמתי להיות פיזיקאית. החלום הזה נשאר איתי ותוכנית אודיסאה עזרה להפוך אותו מסתם חלום למטרה שאני יכולה לפעול למענה. התוכנית מאפשרת לי לקחת קורסים באוניברסיטה בתחומים שתמיד עניינו אותי, ובכך להבין אותם יותר לעומק. היא גם מספקת לי מסגרת חברתית, כך שאני מקבלת תמיכה ולא צריכה לעשות הכל לבד. בשנה האחרונה התחלתי גם לעזור לשכבות שמתחתי בלימודי הפיזיקה ומתמטיקה.

מיהי מודל ההשראה שלך? אחותי הגדולה. היא גדולה ממני בעשר שנים וסיימה דוקטורט בסטנפורד. בזכותה ובזכות הדברים המגניבים שהיא לימדה אותי במתמטיקה התחלתי להתעניין בתחום, ולאורך השנים האלה המשכתי לקבל ממנה השראה ולהיעזר בה ובתמיכה שלה.

מה המוטו שלך בחיים? "מפתח חשוב להצלחה הוא ביטחון עצמי. מפתח חשוב לביטחון עצמי הוא הכנה" – ארתור אש.

מיכאל קינן

מיכאל קינן (צילום: באדיבות המצולם)
מיכאל קינן | צילום: באדיבות המצולם

גיל: 18

עיר: ירושלים

שם התוכנית: אלפא (תכנית למחקר בתחומים מדעיים).

מוסד אקדמי: האוניברסיטה העברית בירושלים.

על המחקר וההישגים שלי: המחקר שעשיתי עסק בשיפור וייעול של ממשק הקלדה המיועד לחולים משותקים. הממשק הקיים כיום, הנקרא P300 Speller, מאפשר לחולים משותקים להקליד מילים ומשפטים אות אחרי אות באמצעות מוחם בלבד - הם מחוברים לקסדת EEG המודדת את הפעילות החשמלית במוחם.

מטרת המחקר הייתה לבנות ממשק נוח ומהיר יותר למשתמשים - דבר העשוי לתרום משמעותית ליכולת התקשורת ואיכות החיים של המשתמש - באמצעות שיפור זמן ההקלדה הממוצע לכל אות, הנע בממשק הקיים בסביבות ה-30 שניות לאות (או בערך 15 דקות למשפט אחד, שזה המון). בממשק שנבנה במחקר שולב מודל חיזוי מילים. הממשק משתמש במודל החיזוי כדי לחזות מילים אותן מנסה המשתמש להקליד ומציע למשתמש לבחור את המילה שעליה חשב מראש, במקום שהוא יצטרך להקליד אותה אות אחר אות. בממשק החדש שנבנה במחקר, זמן ההקלדה הממוצע לתו קטן פי 2 מזמן ההקלדה הממוצע לתו בממשק הבסיסי.

בנוסף אחד ההישגים שאני גאה בהם במיוחד הוא הזכייה במקום ראשון בתחרות דיבייט בינלאומית שהתקיימה בדנמרק.

מה היית רוצה לשנות בעולם? הייתי מאוד רוצה לעזור במציאת פתרון למחלות קשות כמו סרטן או ALS (מחלת ניוון שרירים).

מה החלום שלך לעתיד? האמת היא שאין לי מושג מה אני ארצה לעשות בעתיד – יש המון תחומים שמעניינים אותי. אני חושב שבשלב מסוים ארצה להיכנס לתחום היזמות והסטארט-אפ, כי אני אוהב לפתח רעיונות, להיכשל, ואז לנסות שוב. בשנה האחרונה התחלתי גם להתעניין בביולוגיה, אז ייתכן שאעבוד בעתיד במחקר. מצד שני אני מאוד אוהב קולנוע ותיאטרון, אז יכול להיות שהכיוון שאקח יהיה שונה לגמרי כשאהיה גדול. נחיה ונראה.

מהו מודל ההשראה שלך? אני מקבל השראה מיוצרים שאני מאוד אוהב. אנשים כמו אתגר קרת, דן הרמון (יצר תכניות כמו Community ו-Rick and Morty) וג'ורג ר.ר. מרטין – אני מעריץ אצלם את היכולת להשקיע כל כך הרבה ביצירות שלהם ובפרטים הכי הכי קטנים. אני מקווה שלא משנה במה אעסוק היום - בעתיד אוכל גם כן להשקיע כמוהם וליצור משהו שאנשים אוהבים.

מה המוטו שלך בחיים? אני לא בטוח שיש לי מוטו לחיים. כל אחד חי חיים אחרים, ולכולם יש תקופות שמחות יותר ותקופות קשות יותר. אני מנסה ליצור כמה שיותר שמחה אצלי ואצל אנשים אחרים ביום יום, ובעיקר מנסה לא לפגוע באנשים שחשובים לי בחיים. אני מניח שאני קצת הולך לפי המשפט בספרדית - qué será, será – מה שיהיה יהיה, ונתמודד עם זה כשזה יגיע.

נועם גוטרמן

נועם גוטרמן (צילום: הצוות הישראלי באולימפיאדה 2018)
נועם גוטרמן | צילום: הצוות הישראלי באולימפיאדה 2018

גיל: 18

עיר: קריית מוצקין

שם התוכנית: נבחרת ישראל במדעי המחשב.

מוסד אקדמי: האוניברסיטה הפתוחה (תל-אביב).

ההישג הכי משמעותי שלי: מדליית ארד באולימפיאדה הבינלאומית ביפן למדעי המחשב. ייצגתי את ישראל באולימפיאדת אסיה הפתוחה למדעי המחשב בשנים 2018 ו-2019, כאשר השנה זכיתי במדליית זהב.

מה היית רוצה לשנות בעולם? שלא תהיה אלימות, לא כלפי בני אדם ולא כלפי בעלי חיים.

מה החלום שלך לעתיד? הייתי רוצה לעבוד בתחום המתמטיקה / אלגוריתמיקה, שיאתגר וייתן מוטיבציה ללמוד ולהשתפר.

מהו מודל ההשראה שלך? אני מקבל השראה מאח שלי רן, שגם הוא משקיע, קורא ולומד את תחומי העיסוק שלו.

מה המוטו שלך בחיים? הצלחה נובעת מהתמדה.

נועם רימוק

נועם רימוק (צילום: באדיבות המצולם)
נועם רימוק | צילום: באדיבות המצולם

גיל: 18

עיר: הרצליה

שם התוכנית: אסכולה (רשת הבוגרים של המרכז), בעבר אודיסיאה (תכנית ללימודים אקדמיים במדעים).

מוסד האקדמי: אוניברסיטת תל-אביב.

על ההישגים והמחקר שלי: סיימתי את התואר הראשון לפני כשנה והתחלתי את לימודי התואר השני. תמיד אהבתי מדע, ובפרט מתמטיקה ופיזיקה. הלימודים באוניברסיטה היו מאוד משמעותיים עבורי ופתחו לי צוהר לעולמות מתמטיים ופיזיקליים נפלאים. כיום אני חוקר (עושה תזה) בתחום שנקרא Liouville Quantum Field Theory תחת הנחיתו של פרופסור ורקטור האוניברסיטה ירון עוז.

מה היית רוצה לשנות בעולם? יש משהו בסיסי שהייתי רוצה שישתנה בעולם, אבל אין לי את הכוח לשנות אותו - שכל המושג של ״לאומים״ ימחק. בעיני אין הגיון בהפרדה המלאכותית הזאת: יהודייה, ערבי, ארגנטינאי, יפנית, וכו׳.  

משהו יותר מעשי שהייתי רוצה לעשות זה להיות שותף במחקרים מדעיים חוצי גבולות ומדינות שיעזרו לקירוב בין מדינות עוינות זו לזו. למשל, מחקר מדעי משותף של ישראלים ופלסטינים, של אוקראינים ורוסים, של אזרחי צפון ודרום סודאן ועוד. אלו יוזמות קטנות שכל אחת בקושי משפיעה אבל ביחד יש להן כוח אדיר. הייתי מוסיף גם את הרצון למצוא פתרונות מדעיים/כלכליים שיפתרו את בעיות העוני בעולם, את המחסור במים ובמזון, ואת פליטת גזי החממה. גם אלו, בעיני, פתרונות שיהיה הרבה יותר קל להוביל וליישם אם האנשים בעולם יתקרבו זו וזה לזה וזו.

מה החלום שלך לעתיד? אני באמת לא יודע! פעם זה הדאיג אותי קצת אבל עכשיו בכלל לא. אני יודע שיש לי המון כלים לעתיד, שיש סט גדול של עבודות שיש לי את הכישורים להן. אני יודע שאני מאוד אוהב לחקור ומטורף על מדעים ועל פיזיקה ומתמטיקה בפרט, אני יודע שנגינה היא מהדברים שאני הכי נהנה לעשות ופעם גם הלחנתי, אני יודע שללמד (אני מדריך בנבחרת הצעירה במדעים קבוצה של 20 ילדות וילדים) מרגיש לי כיף ומדהים וממלא אותי בהרגשה טובה. אני מאמין שמה שאני ארצה לעשות בעתיד, אני פשוט אעשה - בתנאי שמספיק ארצה לעשות אותו ואלחם על כך.

מהו מודל ההשראה שלך? בראש ובראשונה ההורים המדהימים שלי - שאני חייב להם הכל בחיים. למדתי בחינוך ביתי, מה שאומר שהם שניהם היו מורים במשרה מלאה. זאת הייתה השקעה מטורפת מצדם, הם לימדו אותי להשקיע, ליהנות, לעשות מה שטוב לי ולא מה שהסביבה מצפה, וכמובן - לחקור, לחקור, לחקור ולחפש תשובות לשאלות - לעולם לא להסתפק בתשובה ״ככה״.

מה המוטו שלך בחיים? בן אדם נורמלי הוא בן אדם שחי איך שטוב לו ומרגיש לו נכון. בן אדם לא נורמלי הוא בן אדם שחי בהתאם למה שהחברה מצפה ממנו והנורמות החברתיות.

עדי אוסטרוב

עדי אוסטרוב (צילום: באדיבות המצולם)
עדי אוסטרוב | צילום: באדיבות המצולם

גיל: 18

עיר: קרית מוצקין

שם התוכנית: אודיסיאה (תכנית ללימודים אקדמיים במדעים).

מוסד אקדמי: הטכניון.

על המחקר שלי: אני סטודנט לתואר ראשון במתמטיקה בטכניון, ועשיתי מחקר בנושא תורת מספרים האלגברית. המחקר נעשה בהנחיית פרופ' אבי ברמן ודני נפטין, ועסק בחיתוך בין סדרות נסיגה מסוימות ותמונות שלמות של פולינומים שלמים.

הרעיון המרכזי הוא שאנחנו מסתכלים על 2 סוגים שונים של סדרות של מספרים ומנסים להבין כמה פעמים הן נפגשות. המוטיבציה לשאלה הזו מגיעה מסדרת פיבונאצ'י, שמתחילה כך: 1,1,2,3,5,8,13,21 וכן הלאה. הכלל בסדרה הוא שכל מספר הוא הסכום של שני המספרים הקודמים.  אפשר לשים לב שבסדרה הזו נמצאים 1=1² ו- 144=12² שהם מספרים ריבועיים. במשך הרבה זמן הייתה השערה שאלו הריבועים היחידים בסדרה, והיא הוכחה לפני כ-50 שנים. במחקר שלנו הכללנו את השאלה לסדרות שנראות דומה מאוד לפיבונאצ'י, ולסדרות שמכלילות את המספרים הריבועיים.

בימים אלו אנחנו לקראת סיום ההוכחה וכתיבת מאמר משותף שעתיד להתפרסם באחד מהמגזינים המדעיים המוכרים. 

מה היית רוצה לשנות בעולם? הייתי רוצה לעשות את העולם מקום קצת יותר טוב עם מעשים קטנים ונחמדים.

מה החלום שלך לעתיד? אני מתעניין בתורת המספרים האלגברית, גיאומטריה אלגברית ואלגברה הומולוגית. יש לי כמה רעיונות לכיוונים שונים למחקר, אבל לגבי שאיפות ספציפיות לדברים שאני אעשה כשאהיה גדול? לא יודע. קשה לתכנן מחקר במתמטיקה שנים קדימה.

מהו מודל ההשראה שלך? המרצים שלי.

מה המוטו שלך בחיים? לא משנה מה אתה עושה, הכי חשוב להיות בן אדם.

רועי פאר

רועי פאר (צילום: מרכז מדעני העתיד)
רועי פאר | צילום: מרכז מדעני העתיד

גיל: 17

עיר: גן חיים

שם התוכנית: נבחרת ישראל בכימיה ואודיסיאה (תכנית ללימודים אקדמיים במדעים).

מוסד אקדמי: אוניברסיטת תל אביב (אודיסאה) והטכניון (נבחרות).

ההישג הכי משמעותי שלי: מדליות ארד באולימפיאדה הבינלאומית בכימיה לשנת 2018 ובאולימפיאדת מנדלייב בכימיה לשנת 2019.

מה היית רוצה לשנות בעולם? יש הרבה דברים שהייתי רוצה לשנות בעולם, לא חסר מה לשפר. אם להתמקד בדבר ספציפי, הייתי רוצה להיפטר מאמונות קיצוניות. אני לא מדבר בהכרח על דת, בטח שלא על דת בכללותה. לאמונות של אנשים יש יופי והן דבר נהדר, אבל כשהן מתחילות לעודד פגיעה באנשים וחתירה תחת ההתייחסות לאדם קודם כל כאל אדם, הן מובילות לדברים נוראיים כמו פגיעה אמיתית בזכויות, מלחמות, ואף לאירועים כמו השואה.

מה החלום שלך לעתיד? יש המון דברים שהייתי רוצה לעשות, חלק יותר ריאליים וחלק פחות. כרגע המטרה שלי היא להתקדם בעולם האקדמי לקראת מחקר ובהמשך לתארים מתקדמים. אולי אפילו להמשיך בתחום גם בחיים הבוגרים.

מהו מודל ההשראה שלך? אני לא חושב שיש מישהו ספציפי שאני מקבל ממנו השראה, אבל אני בהחלט חייב הרבה ממי שאני למשפחה שלי - בלעדיהם כנראה שהייתי במקום אחר היום.

מה המוטו שלך בחיים? אני מאוד מתחבר לציטוט שמיוחס לסופר מרק טווין: ״I have never let my schooling interfere with my education.” אני מאמין בכך שהשכלה וחינוך הם חשובים ומהותיים, אבל הדרך שבה מערכת החינוך עובדת היום, רחוקה מלהיות אידאלית. אי אפשר להסתפק בה כדי להעניק לדור הצעיר את החינוך וההשכלה הראויים.

רעיה בוגצ'וק

רעיה בוגצ'וק (צילום: שי רימון)
רעיה בוגצ'וק | צילום: שי רימון

גיל: 17

עיר: באר שבע

שם התוכנית: אודיסיאה (תכנית ללימודים אקדמיים במדעים).

מוסד אקדמי: אוניברסיטת בן גוריון בנגב.

על ההישגים שלי: במהלך תכנית אודיסיאה אני לומדת קורסים שונים במתמטיקה, פיזיקה, כימיה וביולוגיה. אנחנו לומדים יחד עם שאר הסטודנטים באוניברסיטה, משתתפים במעבדות ובנוסף עוברים פעילויות גיבוש ומנהיגות. תכנית אודיסיאה מעניקה לי ציון בגרות בכימיה 5 יח"ל. בנוסף, כל קורס אקדמי מעניק לי נקודות זכות בהמשך הלימודים לתואר.

אודיסאה העניקה לי הזדמנות להכיר חברים טובים, להבין וללמוד הרבה דברים שחשובים להמשך וגם להוות דוגמה לאחים ולאחיות שלי, שאחד מהם כבר לומד בעקבותיי במסלול סייבר בתכנית.

כמו כן, בעקבות המסע לפולין, כתבתי מספר שירים על חוויותיי ומחשבותיי שם ושלחתי אחד מהם לתחרות הכתיבה הארצית לנוער ע"ש חיים, שושנה ואפרים מליק. השיר שלי, "בן השטן", זכה בתחרות ויצא לאור כחלק מהספר "השקט הפנימי" בעריכת יהודית מליק שירן, יחד עם היצירות של הזוכים האחרים. זו הייתה התרגשות גדולה עבורי, כי זו התקדמות לעבר אחת מהשאיפות העיקריות שלי בעתיד - להוציא לאור ספר משלי.

מה היית רוצה לשנות בעולם? אני רוצה לעבוד בעתיד בתחום הרפואה וגם לעסוק בכתיבה. הייתי רוצה לעזור לאנשים חולים ככל האפשר ולהפחית את סבלם במסגרת המקצוע שאני רוצה לרכוש בעתיד. אני מאמינה שגם עזרה כזאת חשובה לשינוי העולם והפיכתו לטוב יותר. אולי אזכה גם לתרום להמצאה של תרופה או מכשיר רפואי כלשהו או שאוכל להשפיע על אנשים בצורה חיובית באמצעות ספרים ושירים שאכתוב.

מה החלום שלך לעתיד? הייתי רוצה להתקבל בעתיד ללימודי רפואה ולעבוד בתחום. יש לי מספר חלומות נוספים, כמו להוציא לאור ספר משלי, כי בנוסף לאהבתי לתחום הרפואה אני גם אוהבת לכתוב.

מהו מודל ההשראה שלך? אני מקבלת השראה כל הזמן ומכל מיני אנשים - מההורים שלי, מהמשפחה, מחברים, ממורים ומרצים, ומאנשים משפיעים אחרים כמו סופרים ומדענים. בנוסף, אני מקבלת השראה גם מדברים שאני לומדת ורואה.

מה המוטו שלך בחיים? המוטו שלי בחיים הוא להשתדל לעשות הכל הכי טוב שאפשר, להתקדם וללמוד דברים חדשים, להשתדל להיות אדם טוב יותר, לעזור ולתת לאחרים.

שון גלאנצאן

שון גאלנצאן (צילום: קסניה גאלנצאן)
שון גלאנצאן | צילום: קסניה גאלנצאן

גיל: 17

עיר: רחובות

שם התוכנית: אסכולה (רשת הבוגרים של המרכז), בעבר אודיסיאה (תכנית ללימודים אקדמיים במדעים).

מוסד אקדמי: אוניברסיטת תל אביב

ההישג הכי משמועתי שלי: לאורך השנים זכיתי בתחרויות שונות כמו מקום שלישי ב-DLD TLV 2018, מקום ראשון ב-TheDock Pitch Night, מקום ראשון בתחרות SpaceIL ותעשידע הארצית וגם במדליית ארד באולימפיאדה הארצית במתמטיקה. בנוסף הדרכתי קבוצת רובוטיקה שזכתה בשני פרסים על יצירתיות ושימוש בחיישנים בתחרות ארצית וגם במקום 22 בעולם בתחרות של אתגרי סייבר. חוץ מזה - אני לומד במסגרת התואר השני מדעי המחשב ומתמקד בבינה מלאכותית.

מה היית רוצה לשנות בעולם? הייתי רוצה לגרום להרבה תהליכים להיות יעילים ומהירים יותר באמצעות בינה מלאכותית. אני חושב שלכלים ופתרונות מבוססי בינה מלאכותית יש פוטנציאל גדול מאוד לשנות את העולם שלנו ואנחנו רק בהתחלה של לממש את הפוטנציאל הזה.

מה החלום שלך לעתיד? להפוך את העולם לטוב יותר על ידי בינה מלאכותית שתעזור לנו בכל תחומי החיים ולעסוק בתחום. כבר היום אני עובד בסטארט-אפ שאמור לקצר את זמני ההמתנה לחבילות בדואר. בדואר. יחד עם הצלחת החברה אשמח לאתר תחומים נוספים בהם אוכל להביא לידי ביטוי את החלומות שלי בשיפור וייעול תהליכים גלובלים בעזרת בינה מלאכותית.

מיהו מודל ההשראה שלך? אילון מאסק.

מה המוטו שלך בחיים? אם אתה יכול לחלום על זה – אתה יכול לעשות את זה.

שיר שגיא

שיר שגיא (צילום: אורנית שגיא)
שיר שגיא | צילום: אורנית שגיא

גיל: 17

עיר: בית יצחק

שם התוכנית: אסכולה (רשת הבוגרים של המרכז), בעבר אלפא (תכנית למחקר בתחומים מדעיים) ואודיסיאה (תכנית ללימודים אקדמיים במדעים).

מוסד אקדמי: אוניברסיטת תל אביב (אודיסאה) ומכון ויצמן (אלפא).

על המחקר שלי: בתכנית אלפא עסקתי במדעי המוח, ובפרט חקרתי תאי מקום, שהם למעשה חלק ממה שניתן לכנות ה-"GPS המוחי" שלנו. בחנתי איך מבנה של סביבה משפיע על הייצוג המוחי שלה במוחם של עכברים.

מה היית רוצה לשנות בעולם? הייתי רוצה שלכל אחת ואחד תהיה היכולת לחיות בכבוד בתור מי שהוא באמת.

מה החלום שלך לעתיד? עדיין לא יודעת, מקווה לעשות משהו משמעותי, ולהיות מאושרת.

מיהו מודל ההשראה שלך? אין דמות ספציפית שאני שואבת ממנה השראה, יש הרבה אנשים שאני מעריכה ולוקחת מהם דברים. אני בעיקר שואפת להיות הגרסה הכי טובה של עצמי ולא גרסה של מישהו אחר.

מה המוטו שלך בחיים?”You miss 100% of the shots you don't take” - Wayne Gretzky