הורים לתלמידים בכיתה ג' בכיתת חינוך מיוחד קיבלו תמונות ממחנך הכיתה של גברים עירומים עם איברי מין חשופים. ספיר בן שטרית, אמא של אחד הילדים בכיתה המדוברת, מספרת מה קרה.

"התמונות נשלחו לקבוצת הוואטסאפ של ההורים. הילדים נמצאים עם הטלפונים שלנו כמעט רוב הזמן. זה היה ביום שני בשעה שמונה בערב, בשעה שכמעט כולם ערים. קיבלנו סרטונים של תמונות פורנוגרפיות שהמורה שלח, כנראה בטעות".

לא שאלתם אותו אם מדובר בטעות?
"שום דבר לא ברור. לטענתו הטלפון שלו נפרץ".

לדברי בן שטרית, ברגע שראתה את התמונות הטלפון נפל מידיה, והיא החלה לצרוח. "שלוש אמהות חייגו אלי. לא הבנו מה קורה. אחרי ארבע דקות הוא הוציא את כולנו מהקבוצה וחסם אותה. הוא העביר הודעה מסודרת שנפרץ לו הטלפון והוא מתנצל, והוא הולך להגיש תלונה במשטרה".

בן שטרית מדגישה שההורים לא ביקשו להאשים את המורה במשהו. "הנקודה שלנו בתור הורים שמדובר במשהו שלא מסתדר. אם נפרץ לו הטלפון, איך בתוך ארבע דקות הוא הצליח לסגור את הקבוצה?".

מהר מאוד לילדים נודע על מה שקרה בקבוצת הוואטסאפ. "הילד שלי היה בשוק", מספרת בן שטרית. "הוא בכה. עכשיו אני לא שולחת אותו לבית הספר הוא בכלל קצת בהלם. אין לנו שום תשובה על מה שנעשה. פנינו למשטרה, פנינו לעיריית באר שבע, ואין תשובה. המורה מגיע ללמד כרגיל. באופן אישי אני חושבת שצריך לעשות בדיקה. אנחנו לא מדברים על סטייה מינית, זה לא מעניין אותי מה קורה בחיים האישיים שלו, ועדיין זה צריך להיבדק ולוודא שלא נגרם נזק לשום ילד".

נכון לעכשיו, גם המורה וגם מרבית הילדים חזרו לבית הספר. רק שלוש משפחות לא שלחו את ילדיהם לבית הספר. בן שטרית מתרעמת על כך שאף אחד ממשרד החינוך או מבית הספר לא טיפל באירוע. "התשובות שאנחנו מקבלים הן תשובות שמזלזלות לנו באינטליגנציה".

תמונות העירום מהווטסאפ של מחנך כיתה ג
תמונות העירום שנשלחו להורי התלמידים

לתת אישור לרגשות של הילדים

סנדי בשרטי קורדובה מהמרכז הישראלי לחינוך מיני מסכימה שמדובר במקרה חמור. "יש כאן עירוב של כל מיני אפשרויות. אני לא רוצה לדבר על המורה. בעיני עצם זה שלא שלחו את הילדים לבית הספר זו אמירה. ילדים נחשפים לתכנים לא מותאמים, לפורנוגרפיה, באופן יום יומי. יש כאן משהו חמור כי מדובר במורה. אבל חשוב להגיד שהרבה ילדים נחשפים והתגובה שלהם זו התגובה של ההורים. ההפנמה שלהם של מה קרה מתקבלת מההורים".

אז מה נכון לעשות? "צריך לעקוב בשתי תחנות זמן: הראשונה אחרי שלושה ימים והשנייה אחרי שלושה שבועות. לשאול את הילדים: 'מה העניינים? מה קורה'. זה משמח לשמוע שההורים קיבלו את התמונות ולא הילדים. יש סיכוי שרק ההד של הסיפור עושה מהומה גדולה. יכול להיות שהילדים לא ראו את התמונות".

ובכל זאת, איך מתמודדים עם הידע של הילדים על התמונות? "אומרים לילד 'מה אתה מרגיש'. לתת אישור לרגשות של הילדים. ילדים צריכים לעבד את החוויה. בשלוש הימים הראשונים צריך לא להרחיק מבית הספר. אני מבינה אותה כאמא אבל יש כאן סוגיה – אנחנו לא יודעים מה קרה.

"להורים יש שתי חזיתות לטפל בהן. אחת מול המורה ואחת מול הילדים. מול הילדים אני יודעת מה צריך. צריך לחזור לנורמליות. ההורים מציפים, אבל לא צריך להציף בחזרה את הילד".

ממשרד החינוך נמסר בתגובה: "במשרד החינוך רואים בחומרה רבה את שליחתן של התמונות. במשרד מדגישים, כי מדובר באירוע פסול ומגונה שראוי לכל הוקעה. לנוכח המקרה, המשרד פתח בבדיקה מידית של פרטי האירוע".