בית הספר של החופש הגדול התחיל לפעול לפני כשבועיים אך הבעיות ברחבי הארץ אינם קרובות להיפתר בקרוב. הורים רבים מתלוננים על מחירים ותנאים שהשתנו בלי הודעה מוקדמת, תקלות באספקת המזון וחוסר זמינות של הצוות.

ברחובות שלחו ההורים עצומה שבהם הם קוראים לראש עיריית רחובות להחליף את הגוף המפעיל בצהרוני הרשות לאור השירות שסופק על ידי רשת חוויות. "ציבור ההורים ממשיך להיות בן ערובה של הרשת היחידה שמפעילה צהרונים בתוך גני העירייה והיחידה בעיר שזכאית לסמל מוסד של התמ"ת המספק פיקוח וסבסוד לזכאים", כותבים ההורים בעצומה.

רשת חוויות היא החברה האחראית על הצהרונים בגני הילדים בעיר. קייסי חזי, פעילה חברתית תושבת רחובות, מספרת על חוויות קשות מרגע שהכניסה את בנה לצהרון בעיר. "כשניסינו לדבר עם צוות הגן להבין מה הולך להיות הם אמרו שהם לא יודעים. ברשת חוויות לא ענו בכלל לטלפונים. ואם כבר היה צליל חיוג פשוט נתקו. הורים נגשו רגלית למשרדים ואף אחד לא דיבר איתם".

חזי מתארת כיצד הורים ששילמו לצהרון קיבלו הודעת טקסט לפיה המחיר עולה ויגבה מהם סכום אחר. לדבריה, מאות הורים לא קיבלו החזר על השבועיים שבהם לא פעל הצהרון בחודש מארס.

"בנוסף היה מקרה ולא פעם אחת שהגעתי להכין כריכים בגן כי הילדים שנשארים רעבים כתוצאה מתקלות חוזרות ונשנות באספקת המזון. יש ילדים עם אלרגיות שלא מקבלים ארוחות מהספק. העיקר שהעירייה מרשה לעצמה לעלות מחירים לצהרונים כל שנה מחדש ללא סיבה מוצדקת. הגיע הזמן לומר די, שיפסיקו לשחק איתנו ויותר גרוע בילדים שלנו".

מנהלת הצהרון נעלמה

התלונות על הצהרונים אינן ייחודיות לרחובות. גם בגבעתיים מתלוננים ההורים על הליכי רישום לקויים, חוסר תקשורת ובעיות בקבלת החזרים.

ירדן, אם לשניים תושבת גבעתיים,  מספרת כי על אף שהורים שילמו תוספת תשלום לחברת "אפטר סקול" המפעילה צהרונים בעיר לקייטנת קיץ, הם נדרשו להירשם מחדש לקייטנה ולשלם 1,525 שקלים. הורים שביקשו לקבל קודם לכן החזר עבור התשלומים ששילמו במהלך השנה נענו כי יזוכו רק לאחר הרישום המחודש.

תהליך הרישום, טוענת ירדן, כלל סעיפים דרקוניים לפיהם אפטר סקול יכולה לשנות את כל תנאי החוזה, כולל התעריף באופן חד צדדי. "אבל אנחנו קהל שבוי וחייבים שתהיה קייטנה לילדים. אז הסכמנו, כי סמכנו על אפטר סקול. מאז הרישום וההתחייבות ל-1,525 שקלים  עקבותיה של מנהלת הצהרון נעלמו כלא היו. כל ניסיון להשיג אותה נכשל - אם במייל, בנייד, או בוואטסאפ. עד היום היא הייתה  נחמדה.  שלחנו לה הודעות, ביקשנו, רק תאשרי שנקבל החזר. אפילו בלי תאריך מדויק. רק תאשרי שאכן נקבל את ההחזר שהבטיחו לנו".

גן ילדים בקורונה  (צילום: FamVeld | shutterstock)
"שכחו שיש קורונה" | צילום: FamVeld | shutterstock

איחדו ילדי גן חובה עם ילדי טרום חובה

 בתל אביב הצליחו ההורים לשנות את המציאות בגן אחד באמצעות הפגנה. כאן התלונות לא היו על ענייני כספים, אלא על בנושאי ניהול וצוות החינוך.

לפני כשבועיים הודיעה הסייעת בגן של ילדיה של ליזי ברברי שילדי הגן יפוזרו בגנים אחרים לתקופת הקייטנה, כיוון שאין מספיק נרשמים. ברברי לא התעצלה והתקשרה לעירייה, וגילתה שהמערכת מחקה את הרישום של רוב ילדי הגן לקייטנה.

"הרמתי אני ועוד אמא הפגנה מול בנין העירייה ביום למחרת ואת הגן שלנו החזירו לפעילות רגילה.  גם עוד שלושה גנים השיבו מתוך 55", אומרת ברברי. "מתברר שלאחר הפיזורים ישנם גנים עם למעלה מ 35-40 ילדים בכיתה על 2 נשות צוות. שכחו שיש קורונה".

למרות הניצחון, ברברי עדיין נסערת מהאפשרות של פיזור הילדים לחודש אחד בקיץ. "איך הורה מסוגל להשאיר את ילדו במקום זר שכולם סביבו זרים ולאסוף אותו אחר הצהריים במטרה ללכת לעבוד כשי לשרוד את התקופה המטורפת הזו ? אף הורה חצי שפוי לא יכול לעשות זאת בלב שלם".

ההפגנה הראשונה אמנם השיגה תוצאות, אבל לא פחות מ-40 גנים נוספים בתל אביב פוצלו. אפרת חוטר ישי, אם לילד בגן, החליטה ליזום הפגנה נוספת בניסיון לבטל את ההחלטה. "במקום לאפשר לילדים יציבות וביטחון בשנה  מטורללת, להמשיך לבית ספר של הקיץ במתכונת אותה הכירו, באותה הכיתה, באותו המתחם, עם אותם החברים ועם אותו הצוות, בעיריית תל אביב החליטו לפצל גנים ולמזג עם גנים אחרים. ילדים רכים צריכים להתוודע למתחם חדש, צוות הוראה חדש וחברים חדשים למשך חמישה שבועות בלבד. בשביל מה? בשביל חיסכון של כמה מאות אלפים או מיליון ש"ח? עיריית תל אביב לא יכולה למצוא מימון לכך?".

לדברי חוטר ישי, האבסורד אינו רק הפיצול עצמו, אלא גם החיבורים שנוצרו לאחריו. "גן דתי אוחד עם גן חילוני. הורים שרשמו את ילדם בתחילת שנה לזרם מסוים נאלצים לחמישה שבועות הקרובים לשלוח לזרם אחר.  ילדי טרום טרום חובה אוחדו עם ילדי חובה. הסייעות של גני חובה בעיריית תל אביב לא נוהגות להחליף ולעזור בשירותים וכך לא פעם הילדים נבוכים, בוכים. מגיע לילדים שלנו יחס אחר".

 

תגובות

מרשת חוויות רחובות נמסר: "עם פרוץ משבר הקורונה יצאו עובדי הרשת לחל"ת ואכן לא היה כוח אדם פעיל במערכת למתן מענה, כפי שקרה בכל רחבי הארץ. עם החזרה ההדרגתית לפעילות, תוגבר המוקד והושבו עד כה כ-3.5 מיליון שקלים להורים. נכון להיום, נותרו כרטיסי אשראי  לא תקינים שמעכבים את השבת ההחזרים הנותרים, והם נמצאים בטיפול יזום מול ההורים, כמו גם טיפול בשיקים של הורים שלא ענו לפניות הרשת, נתנו פרטי קשר שגויים וכדומה.
באשר לצהרונים, מחירי הצהרונים יעמדו על סך 985 שקל - עדכון של 50 שקל בלבד לעומת המקסימום המותר העומד על 1,200 שקל וכמו כן, 200 שקל דמי רישום חד פעמיים (עדכון של 50 שקל בלבד). עדכון המחירים יאפשר לשפר את מערך השירות אך מעבר לכך, יש לזכור כי בעת בה פעל מתווה ניצנים בעיר, עמד הסכום על  935 שקלים וחוג אחד אולם רשת חוויות העניקה שני חוגים, מעבר לנדרש. כעת, ללא מתווה ניצנים, הרשת תספק חוג לסירוגין פעמיים בשבוע חוג ופעם אחת בשבוע וכאמור המחיר עודכן באופן סביר ומתחשב בצרכים של כולם.

"באשר לרישום לקייטנות, אכן ממשלת ישראל קבעה את מתווה הקייטנות 'בדקה האחרונה' ואישרה את הקייטנות בצהריי היום שלפני פתיחתן. כתוצאה מכך הן ההורים והן הארגון נאלצו לעמוד בלוחות זמנים כמעט בלתי אפשריים, כפי שקרה במרבית הרשויות המקומיות בארץ. על כן, גם נוצר עומס על האתר ולכן גם אפשרנו הרשמה להורים שאיחרו להירשם. יחד עם כל הקשיים והאתגרים בגיוס בכוח אדם ועמידה בזמנים ובירוקרטיה, כ- 4,500 ילדי רחובות פתחו את פעילות הקייטנות במועדן, ואנו ממשיכים לתת מענה נקודתי לקשיים שעולים מידי יום מהשטח.

"יודגש כי מנכ"ל הרשת נפגש עם ההורים, הציג בפניהם את כל הנתונים וקיים עמם קשר שוטף מאז היציאה מהסגר והכניסה להערכות מחודשת. נכון הוא, שתמיד אפשר לעשות שימוש במשבר הקורונה בכדי ליצור משברים נוספים אולם רצוי כי כולם יאחדו כוחות וייקחו חלק בתהליכי שיפור השירות והתמודדות עם אתגרי משבר הקורונה בכלל ואתגרי ניהול הצהרונים בפרט".

מעמותת קהילתיים בגבעתיים נמסר: "נושא הגבייה לקייטנות הקיץ סוכם והוסבר לכל המפעילים ועד רגע זה לא הייתה כל פניה או תלונה בנושא מצד הורים. מכיוון שאין פרטים של המתלונן.ת ומכיוון שהגבייה מתבצעת ישירות על ידי המפעילים, אין לנו יכולת לבדוק את פרטי המקרה ולא כל שכן לטפל בבעיה. יחד עם זאת מרגע קבלת הפניה אנו בקשר עם הנהלת חברת אפטר סקול בניסיון להבין במה מדובר וכמובן שנטפל בכל תלונה שתגיע, עד פתרונה המלא. בשורה תחתונה יובהר שאנו נוודא שהכסף כמובן יוחזר לכל הורה כפי שהתחייבנו".

מעיריית תל אביב-יפו נמסר: "אנו מבינים את מצוקתם של ההורים ועושים מאמצים כבירים להתמודד עם האתגרים הרבים שהציבה פתיחתו של 'בית הספר של החופש הגדול' בלוח זמנים כה קצר.

ראשית יש לציין כי למרות שעמדו לרשות העירייה ימים בודדים לפתיחת המסגרות ב-1 ביולי, העירייה עשתה הכל כדי לפתוח אותן ולא דחתה את מועד הפעלתן כפי שעשו רשויות רבות אחרות. זאת, על אף שבתל אביב-יפו מערכת החינוך הממלכתית הגדולה בארץ; משרד החינוך שינה כמה פעמים את תקן מספר הילדים בכיתה; הורים רבים התמהמהו ברישום הילדים; ובמקרים רבים עמדו אחוזי הרישום על פחות מ-100%. זאת ועוד: משרד החינוך לא הצליח לגייס את הגננות לפתיחת המסגרות ב-1 ביולי, וכך נדרש גיוס של 400 גננות באופן מידי. בנוסף למאמצים אלה, העמידה העירייה 5 מיליון שקלים על מנת לשפות את מפעילי המסגרות על מקרים חריגים, לשלם לסייעות תוספות ולסבסד את המסגרות ביפו ובדרום העיר.

על אף כל אלה, הצליחה העירייה לפתוח בהצלחה 400 גנים מתוך 430 ללא כל בעיות. 30 כיתות בלבד פוצלו ואוחדו עם כיתות אחרות מתוך אותו אשכול הגנים ותוגברו בסייעות על מנת להקל על הסתגלות הילדים. כמו כן, לכתות הממ"ד נרשמו מעט מאוד ילדים ובמקום לסגור אותן הוצעה להורים האלטרנטיבה הקרוב לביתם והוחלט לאחדם עם החינוך הממלכתי, כפי שלעיתים קורה לאורך השנה בצהרון בשל מיעוט נרשמים. הורים המעוניינים בגן ממ"ד יכולים לעבור לגן זה בגן שאינו בקרבת מקום.

"העירייה שמחה שהצליחה להיערך לפתיחת המסגרות באופן כמעט מלא; ממשיכה לטפל בכל הפניות; ומחויבת לספק מסגרות לקרוב ל-30 אלף ילדים עד 6 באוגוסט".