ילדים לומדים סביב שולחן- בחזרה לבית הספר (צילום: Lajos Repasi, Istock)
לא למדתם בגן? הגיע הזמן להשלים את החסר | צילום: Lajos Repasi, Istock

כל המחקרים בשנים האחרונות חוזרים וטוענים שהשנים המעצבות והמשמעותיות ביותר התפתחותית עבור ילדים הן שנות הגן. העובדה הזו גורמת ללא מעט הורים להרגיש שפספסו את החלון שבו יכולים היו לשפר את סיכוייהם של ילדיהם בעולם עם עוד כמה נקודות איי. קיו לזכותם, אבל למחקר נורבגי חדש ומהפכני יש חדשות טובות: לא מאוחר מדי, הורים יקרים. גם בגיל ההתבגרות ניתן עוד לחזק, בעזרת למידה, את כח המח של הילדים.

כל שנת לימודים מוסיפה 3.7 נקודות אייץקיו

המחקר, שנמשך שנים רבות ועשה שימוש בנתונים מהלשכה הנורבגית לסטטיסטיקה משנת 1955 ועד היום, נערך באוניברסיטת אוסלו. הוא מתייחס לטענה מקובלת, לפיה ילדים בעלי איי. קיו גבוה יותר נוטים ללמוד במשך יותר שנים, ומעלה טענה שונה – שלימודים ארוכי טווח הם אלה שמשפרים את האיי.קיו.

החוקרים בחנו את השפעת השינוי שנערך במערכת החינוך בנורבגיה משנות ה-50 ועד היום, במסגרתו עלה מספר שנות לימודי החובה במדינה מ-14 ל-16. המחקר בחן 107,223 איש מתחילת לימודיהם ועד לגיל 30 והתייחס לבחינות איי.קיו שנערכו להם בגיל 19.

"כל המשתתפים במחקר היו גברים, מפני שהשתמשנו במסגרת הגיוס לצבא למילוי מבחני האיי.קיו", מסבירה החוקרת הראשית, טארין גאלוויי. "נשים לא השתתפו בגיוס, ולכן במחקר הזה חסרות נשים. למרות זאת, אנו מאמינים שהמסקנות נכונות גם עבור הנשים. התוצאות גילו שגברים שבילו יותר זמן במסגרת של לימודים המשיכו ללמוד גם כשזה לא היה במסגרת של חינוך חובה, ושהאיי.קיו שלהם היה גבוה ב-0.6 מעמיתיהם. כל שנת לימודים נוספת הוסיפה להם בממוצע 3.7 נקודות איי.קיו לרמת המשכל.

"מדובר באפקט מרשים ובתוספת איי.קיו משמעותית. המספרים לא משקרים. המחקר חשף גידול סטטיסטי אמיתי ועכשיו יש הוכחה מדעית לכך שהלימודים באמת עושים אותך חכם יותר, ושבית ספר הוא דבר חשוב. התוצאות לא מורידות כמובן מכל המחקרים שהוכיחו שהיכולות הקוגניטיביות מתפתחות בגילאים הצעירים, אבל מראות שאסור לנו להרים ידיים בגילאים המאוחרים יותר במחשבה שהכל כבר הסתיים. יש פוטנציאל גדול לשינוי ולשיפור, אפילו בגיל ההתבגרות המאוחר".

מה זה אינטליגנציה נוזלית?

חוקרים בשנים האחרונות הוכיחו שלמרות שכל בני האדם מגיעים לעולם עם רמות מנת משכל מולדות ושונות, יש סוג אחד של אינטליגנציה, המכונה 'אינטליגנציה נוזלית' שאותה אפשר לפתח. סוג זה של אינטליגנציה משקף את היכולת לפתור בעיות חדשות, ולא מתבסס על רקע, נסיון וידע מהעבר. מחקרים פורצי דרך שיצאו לפני כארבע שנים מאוניברסיטת ברן ומישיגן, הוכיחו לראשונה שניתן לשפר את האינטליגנציה ה'נוזלית' הזו, שמאפשרת לנו, לדוגמה, לאחסן בזיכרון לזמן קצר מידע כמו מספרי טלפון וכתובות, אפילו בגיל מאוחר יותר.

"התוצאה של המחקר הנורבגי, המראה כי ללימודים ארוכים יותר ישנה השפעה על רמות מנת המשכל אינה מפתיעה אותי", אומר פרופסור רוברט שטרנברג שהיה מעורב במחקר משנת 2008. "לא נמצא אף מחקר רציני שנוגד את התאוריה הזאת. למעשה הוכח גם שהאיי.קיו יכול לרדת, אבל שישנה עלייה רציפה במנות המשכל מתחילת המאה העשרים, כנראה הודות למערכת החינוך שהשתפרה. המחקרים האלה מקשים על כל הפסיכולוגים והמחנכים שעוד מקובעים על תפיסת האיי.קיו הישנה, לפיה מדובר בדבר גנטי שאינו נתון לשינוי".

>> איך תדעו שהפעוט מחונן?