עילי אשנכזי בהסעה מבית הספר (צילום: שני אשכנזי)
עילי אשנכזי בהסעה. סביר לשבת במשך שעה ו-45 דקות בהסעה | צילום: שני אשכנזי

"עילי (7) הבן הבכור שלי, נולד בלידה מוקדמת בשבוע 25. אחותו התאומה לא שרדה את הלידה. בחייו הקצרים נאלץ לעבור 14 ניתוחים. הוא סובל מאפילפסיה, יש לו שיתוק מוחין מלידה, והוא סיעודי לחלוטין (רמה 4 מתוך 5)", מספרת שני אשכנזי (33) מגבעתיים, "השנה הוא החל ללמוד בכיתה א' בבית ספר און בצהלה. בהסעה שמחזירה אותו מדי יום, הוא נאלץ לשבת בצפיפות קרוב לשעתיים בגלל שהרשויות מנסות לחסוך כסף בהסעות ילדים בעלי צרכים מיוחדים".

מלבד הקושי הרגשי והפיזי, הורים לילדים בעלי צרכים מיוחדים מוצאים את עצמם מתמודדים לאורך כל הדרך בהרבה חזיתות. היינו מצפים שהרשויות ומשרדי הממשלה ינסו להקל עליהם ולו במעט, היכן שמתאפשר. אך מציאות לחוד וציפיות לחוד. שני מספרת שכל נושא ההסעות של ילדים בעלי צרכים מיוחדים מתנהל באופן לא סביר. "אין חוקתיות בנושא, או משהו להיצמד אליו, שניתן להבין אם זה תקין או לא". משרד החינוך הוא הגורם המממן את ההסעות. המשרד מעביר תקציבים לרשויות ומשם מתבצעת החלוקה. "בבוקר אין כל בעיה, שלושה ילדים נוסעים מאותה עיר לאותו יעד, הבעיה היא בחזרה בשעות פקקים ועומס. כדי לחסוך הסעה, אוספים ילדים משני בתי ספר שונים: "און" ו"ונצואלה". שנמצא במרחק של כ-8 דקות נסיעה".

לא מדובר כאן בהסעות של ילדים שפשוט עולים לרכב ונוסעים. מלבד התור הארוך בכניסה להסעה, כל ילד מגיע עם ציוד משלו, ועולה במעלון. כל העמסה כזו אורכת כ-10 דקות לילד. "בגלל הצפיפות ברכב, שתי בנות נאלצות לשבת בעגלת טיולון, מה שכלל לא בטיחותי. עילי יושב בבוסטר, כי חשוב לי שיישב עם שאר הילדים ולא על כסא גלגלים בסוף הרכב. הבעיה הנוספת היא שיש מלווה אחד ברכב. למרות שאדם אחד לא יכול להשגיח על ארבעה ילדים מורכבים במשך למעלה משעת נסיעה".

שני מספרת כי הילדים יוצאים מבית הספר בשעה שלוש וחצי ומגיעים הביתה ברבע לחמש בגלל כל התלאות שעברו בדרך. משום שהרכב עמוס בכיסאות גלגלים ונוצר "פקק" בתוך הרכב עצמו, מוציאים את הילדים בהרמה על הידיים, דבר שאינו בטיחותי ולא מותאם לגילם. "נהג ההסעה נאלץ להוריד את כסא הגלגלים בידיו במקום להוציא אותו במעלון, מפאת חוסר מקום, אחרת הוא ייאלץ להוריד את כל הילדים", מוסיפה שני.

כיוון שעילי סובל מאפילפסיה קשה, הוא מטופל בתרופות קשות, ויש לו מזרק להגנה בתיק, אך קשה לצפות ממלווה בודד להשגיח על ארבעה ילדים שכל אחד מהם סובל ממשהו אחר במשך זמן כה רב. "יש ילדים שיכולת הביטוי שלהם חלשה, קשה להם להגיד שלא נוח להם ושקשה להם".

היום של ילדים בעלי צרכים מיוחדים לא מסתיים בחזרה הביתה. לכל אחד מהם יש שגרת טיפולים אינטנסיבית אחר הצהריים: ריפוי בעיסוק, פיזיותרפיה, רכיבה על סוסים ועוד. "בחלק מהפעמים אנחנו מחמיצים את הטיפולים ובשאר הפעמים בגלל הזמן שאורכת הנסיעה והעייפות שמתלווה לכך, הילדים כבר לא מתפקדים והטיפולים האלו כלל לא יעילים כאשר הם מלווים בבכי ותסכול רב", אומרת אשכנזי.   

היא עצמה החליטה שהיא לא מוכנה שעילי ימשיך להיות בתנאים האלו בהסעות. נכון להיום, היא נאלצת לצאת כל יום ממקום עבודתה בשעה מוקדמת על מנת לאסוף אותו. "יש מקומות שאי אפשר להתפשר עליהם. גם ככה הנוחות שלו מוגבלת. יש לי בן נוסף בן שנה וחצי, כך שאני צריכה להספיק גם להגיע אליו", אומרת שני.

לטענת שני, היא פנתה לאגף ההסעות במשרד החינוך על מנת שיטפלו בבקשתה, ואלו לא מיהרו לקדם את הנושא, ואף טענו כי זה "סביר לחלוטין" לשבת במשך שעה ו-45 דקות בהסעה. "לא מובן לי למה אין תקנות ברורות של הסעות של החינוך המיוחד. שיפרטו מה אמור להיות משך זמן הנסיעה, מה מכסת הילדים שאפשר בכל הסעה, צריך להבין שלכל ילד מורכבות וצרכים משלו. גם אם יש שני ילדים מאותה עיר זה לא מכנה משותף מספיק בשביל להעלות את כולם על אותה הסעה. אנחנו נלחמים בכל כך הרבה חזיתות ולפעמים אנחנו פשוט מתייאשים, אך הפעם זה לא יקרה". 

ממשרד החינוך נמסר: "משרד החינוך משתתף במימון הסעות לכ-64,000 תלמידים מהחינוך המיוחד מדי שנה, וחוזר מנכ"ל של המשרד קובע כללים ברורים לארגון ההסעות וביצוען. יובהר שהאחריות על ביצוע ההסעות היא על הרשויות המקומיות, והן נדרשות לבצע פיקוח ובקרה על מערך ההסעות שבאחריותן. כל חריגה מתקנות המשרד מטופלת מיידית ובמלוא החומרה, וגם במקרה זה נבצע בדיקה ונפעל באופן בלתי מתפשר. לא נהסס לדרוש מהרשויות להחליף לאלתר חברת הסעות שחרגה מהנהלים.

"אשר למשך זמן הנסיעה, יובהר שבקשה לפיצול ההסעה התקבלה בוועדת ההסעות העליונה, והדיון בנושא יתקיים בהקדם. יוזכר, בנוסף, שהחל משנת הלימודים הנוכחית מיישם משרד החינוך רפורמה מקיפה בחינוך המיוחד, במסגרתה הוקצו מיליארד שקלים לבינוי מאסיבי של כיתות לימוד חדשות, בדיוק מהסיבה הזו - להעמיד כיתות חינוך מיוחד קרוב ככל שניתן למגורי התלמידים".

מעיריית גבעתיים נמסר: "עיריית גבעתיים הגישה עוד בתחילת ספטמבר, עם קבלת הדיווח על זמן נסיעה ארוך יחסית ולאחר שבדקנו בעצמנו את הנושא, בקשה למשרד החינוך - שהאחריות למערך ההסעות הינה באחריותו הבלעדית, בקשה לפיצול ההסעות לטובת קיצור זמן ההסעה. אנו ממתינים להחלטת המשרד ונעדכן את ההורים ברגע שתתקבל החלטה בעניין."