ועדת החינוך של הכנסת התכנסה היום לדיון מיוחד בטענות על "הדתה" במערכת החינוך. הדיון התכנס לבקשתה של ח"כ זהבה גלאון (מרצ) בעקבות הסרטון שפורסם כאן ב-mako, בו קבלה הילי קופרשטיין, תלמידת כיתה ט', מבית הספר עירוני ד' בתל אביב על כך שמתייחסים אליה כ"יהודייה סוג ב'" כלשונה. חבריה לבית הספר של קופרשטיין סירבו בתחילת החודש להיפגש עם תלמידי בית ספר דתי, לאחר שנדרשו להפריד בין בנים ובנות ולהתלבש בצניעות.

לאור המחאה הגוברת בקרב הורים לילדים מהחינוך החילוני על כניסת יותר ויותר מסרים דתיים לתכני החינוך ובעקבות מחאתם של תלמידים על כך ששיעורי היהדות שנערכים בבתי הספר אינם מתיישבים עם החינוך אותם קיבלו בבית, ביקשה גלאון לכנס את הישיבה לאור כך ש"בני נוער חילונים מרגישים שמערכת החינוך מוחקת את הזהות שלהם".

"בשנים האחרונות, בבתי הספר הממלכתיים, לימודי יהדות אורתודוקסית תופסים את מקומם של לימודי הדמוקרטיה, ההעשרה, זכויות האדם, והמדעים; רבנים, בנות שירות, עמותות וגופים חיצוניים נכנסים לבתי הספר הממלכתיים, באישור המנהלים ומשרד החינוך במטרה להנחיל דת, הלכה והחזרה בתשובה לתלמידים החילונים, במסווה לפעילות העשרה חינוכית", נכתב בבקשה לדיון.

התמונה מתוך הספר
צילום:

לטענת גלאון, "החינוך הממלכתי בישראל עובר תהליך הדתה מכוון, והתלמידים החילונים בישראל נאלצים לספוג בעל כורחם מסרים הסותרים את אמונתם והשקפת עולמם. מספר גובר של בני נוער חילונים סובלים מרגישים שמערכת החינוך מוחקת את הזהות שלהם".

בסרטון שפורסם ב-mako סיפרה קופרשטיין על חוויות מפלות ומדירות, לדבריה, במערכת החינוך, כתלמידה חילונית - הפרדה בין בנים לבנות, לבוש צנוע, שיעורי ״תרבות ישראל״ בהם מסלילים נשים לעבודות הבית.

בישיבה נכחו חברי כנסת, בני נוער והורים מהפורום החילוני ונציגי משרד החינוך. התלמידים וההורים נתנו הצצה להדתה המתרחשת בבתי הספר השונים. כך, למשל, סיפרו על תלמידים בבית ספר מכרמיאל שיצאו ל"יום שדאות" דווקא בצפת, בו למדו על תפילין וציצית ומי שסירב להצטרף הסתכן בהורדה של 10 נקודות בציון. תלמיד אחר סיפר כי אחותו הקטנה אסרה עליו לאכול קינוח חלבי אחרי שאכל בשר בבית, לאחר שבבית הספר לימדו אותה שצריך לחכות שש שעות בין בשר לחלב.  

>> רוצה ספינר? בוא תלמד על עשרת הדיברות

>> הורים מוחים: "די כבר עם ירושלים"

"עמותת מרחבי"ה נכנסת לגנים וההורים גילו את זה רק באמצע השנה", סיפרה מיכל ברונר מ"גבעתיים חופשית". "התכנים הם תכנים דתיים לגמרי והם מועברים לילדים שאין להם עדיין בכלל את היכולת השכלית לחשיבה ביקורתית, הם חוזרים הביתה ומבחינתם אמא ואבא שלהם בסכנה כי הם אכלו חמץ או כי לא שמרו שבת או כי הם לא צמים ביום כיפור. כאמא, כשהייתי צריכה לרשום את הילדה שלי לגן, שאלו אותי אם אני רוצה גן ממלכתי חילוני או ממלכתי דתי ובחרתי בגן ממלכתי חילוני, לפי הערכים שאני מאמינה בהם. אין לי שום דבר נגד קבלות שבת למשל, אבל התכנים צריכים להיות מועברים על ידי אנשי חינוך שיודעים להתאים את התוכן לגיל. ילדים בני 3 חזרו הביתה עם סיפורים על מיטת סדום. התכנים לא מותאמים לגיל, מועברים על ידי אנשים שאין להם הכשרה חינוכית, וזה יוצר משבר זהות שבני נוער מרגישים אותו, אבל ילדים קטנים אפילו לא יודעים איך לבטא אותו".

"חשוב לציין שאין לי דבר או חצי דבר נגד היהדות או הדתיים" הדגישה ח"כ גלאון והוסיפה, "אנחנו מתקוממים על השימוש בכוח הפוליטי של בנט, ששם לו למטרה להפריט את מערכת החינוך על ידי כניסה של גורמים מן החוץ, שמשדרים שאנחנו חיים במדינת הלכה".

ילדי הפורום החילוני עם חברות הכנסת ממרצ
"החינוך הממלכתי בישראל עובר תהליך הדתה מכוון" | צילום: אפרת נומברג יונגר

"הכוונה היא ללמד את העם על שורשיו"

בדיון עלתה גם סוגיית העמותות שנכנסו לבתי הספר על מנת ללמד את התלמידים תכנים יהודיים, ונציגי משרד החינוך הסבירו כי מטרתם המקורית היתה להכשיר מורים שיעבירו את התכנים בתוך בתי הספר ולא להפריט זאת לעמותות חיצוניות. נציגי משרד החינוך הבטיחו שמנהלי בתי הספר רשאים לבחור איזו עמותה תיכנס לתוך כותלי בית הספר.

עם זאת, למרות הכרזה זו של משרד החינוך, נציגי עמותות שישבו בוועדה אמרו שלמנהלים אין באמת זכות בחירה מאחר שעמותות מסויימות מקבלות תקצוב ממשרד החינוך ועמותות אחרות לא. כך, מנהל שירצה לבחור גוף אחר שאינו מתוקצב ייאלץ להוציא מכיסו כסף. גם ח"כ מיכל רוזין (מרצ) הצטרפה לדברים וסיפרה, כי קיבלה דיווח על מנהלת שהזמינה רבה רפורמית לשיחה עם בני נוער אך נקראה לשיחת נזיפה על ידי מפקחת של משרד החינוך.

במשרד החינוך הביעו לאורך כל הדיון פליאה על המצב וטענו, כי הכוונה היתה לחדש את לימודי המורשת היהודית ולהרחיב את הידע של התלמידים ובשום אופן לא לכפות על האחר דבר שהוא לא רוצה. "אנו לא מדינת הלכה והכוונה היא לא ללמד הלכה", אמרה צילה מירון מנהלת אגף מורשת במשרד החינוך.

מירון ביקשה להדגיש, כי התכנים אשר נלמדים בבתי הספר נכתבו ואושרו על ידי ועדה המורכבת מחילונים בלבד בראשות פרופ' רון מרגולין מאוניברסיטת תל אביב וכי תוכן השיעורים עוסק בסך הכל בידע על ארון הספרים היהודי.

ח"כ מוטי יוגב (הבית היהודי) הצטרף גם הוא ואמר שהכוונה היא "לא לכפות את הדת על אף אחד, הכוונה היא ללמד את העם על שורשיו".  

ח"כ רוזין לא קיבלה את הדברים ואמרה שלא מדובר בשיעורי מורשת, אלא בתכנים הגולשים לכל שאר התכנים הנלמדים בבית הספר והציגה בעיה בחשבון לכיתות ב' במסגרתה נשאלו התלמידים כמה מהתפילות שיתפללו הילדים יגיעו לבסוף לשמיים.

הדברים בדיון מצטרפים לשורה של פרסומים בשבוע האחרון לפיהם הורים התלוננו על הכנסת תכנים על ירושלים וקדושתה למסיבות הסיום בבתי הספר והגנים ולקייטנות המסובסדות. גם במקרים הללו משרד החינוך הבהיר כי הוא רק הנחה הנחייה כללית ולא ציפה לשינוי כל תכנית הלימודים ואף הוציא הנחייה מחודשת.