>> צפו בקטע המלא בערוץ היוטיוב של אפרת לקט

 אין זמן יותר קריטי מאשר ללמד את הילדים את חשיבות ההגיינה האישית שלהם מאשר ימי הקורונה.

אבל, חשוב שנכיר שני מאפיינים שיכולים לסייע לנו ההורים להטמיע את ההרגל החדש והנחוץ הזה אצל ילדים, בדרך שלא תיאלץ מכם ההורים לשמש כמו כרוז מעצבן שמתריע בכל כמה זמן שצריך לשטוף ידיים.

העיקרון הראשון - מריה מונטסורי הבינה כבר לפני 120 שנים את מה שהמחקרים מוכיחים מעל לכל ספק היום - כדי שילד יטמיע קוד התנהגות מסוים, כל קוד, לכל התנהגות ובמקרה הזה שטיפת הידיים, עד שהוא ישלוט בו ויזכור אותו נדרשות בממוצע 400 פעמים שנסביר לו.

שיהיה בהצלחה עם זה.

לעומת זאת סימולציה, כלומר תרגול מוחשי של שטיפת הידיים כפול 10-15 פעמים וקוד ההתנהגות יוטמע. לכן יותר חשוב מלהסביר לילדים איך לשטוף חשוב שנראה ונדגים להם בדיוק איך לעשות את זה וגם למה זה חשוב.

אז איך מסבירים לילד למה חשוב לשטוף ידיים?

ילדים צעירים לא מבינים מילים כמו וירוס או היגיינה. הם לא מבינים מושגים מופשטים או כאלה שהם מכירים מחייהם, שהם מסוגלים לראות או לחוש. אבל זו הבעיה עם וירוס, או חיידקים באופן כללי, אי אפשר לראות אותם.

בשלב הראשון הסבירו את המושגים וחברו לעולם של הילד, למשהו שהוא מכיר או חווה פעם:

  1. הקורונה היא מחלה. שנראית ומרגישה כמו שפעת. אם הילד חלה פעם בשפעת תזכירו לו. המחלה של הקורונה מדבקת ולא נעימה.
  2. מדבקת - את יודעת מה זה מדבקת? זה כמו שאם מישהו מפהק, מיד כולם מפהקים גם, או שאם מישהו מתחיל לצחוק גם האנשים שמסביבו צוחקים… אז זה מדבק.
  3. חיסון - החיסון שומר שהקורונה לא תהיה מדבקת אבל בגלל שלקורונה עוד אין חיסון, הדרך הכי טובה לטפל בה, היא לדאוג שכמה שפחות אנשים ידבקו בה. את זוכרת שהיה לך חום ולא הלכת לגן? את לא הרגשת טוב ולא רצינו ששאר הילדים בגן ידבקו וירגישו לא טוב. הקורונה זה אותו דבר. בגלל זה ביטלנו את מסיבת יום ההולדת של סבתא / את מסיבת פורים , אנחנו לא רוצים שמישהו בטעות ידבק או ידביק אנשים אחרים.

והנה דרך מעולה שממחישה בקלות מה זה וירוס ולמה צריך לשטוף אותו מהגוף. שילדים יראו את הניסוי הם ירוצו לשטוף ידיים.

התרגיל

קחו מגש והניחו עליו, 2 קערות (כדאי בהירות ובגודל זהה), מיכל של פלפל שחור ומגבת קטנה לניגוב הידיים. בקערה אחת שפכו מים וקצת שמן ובשנייה הניחו קצת סבון ידיים נוזלי.

בקשו מהילד להוסיף קצת פלפל שחור לקערה עם השמן והמים, ספרו לו שאת הוירוס הקטן לא רואים אז הפלפל הוא ״כאילו וירוס״ עכשיו ואלה ״מים עם וירוס״.

בקשו מהילד לטבול את האצבע שלו בתוך המים עם הפלפל ועצרו לשאול אותו -  האם אתה רואה את הווירוס זז?

וכשהוא מרים אותו ידבק אל האצבע פלפל שחור עצרו לשאול אותו - אתה רואה קצת וירוס על האצבע שלך? וירוס שהוא בעצם פלפל?

עכשיו הזמינו את הילד לנגב את האצבע במטלית ואז לטבול אותה בתוך הסבון הנוזלי ואת האצבע עם הסבון לטבול בקערה - הקשיבו טוב לקריאות ההתפעלות של הילד כשהוא רואה את הווירוס/פלפל בורח מהיד.

והנה המחשה בוידאו -

 

View this post on Instagram

A post shared by אפרת לקט - אמא מאמנת (@efratleket) on

חלק ראשון הסתיים בהצלחה! עכשיו לחלק השני.

הסימולציה

חשוב לזכור שהבית שלנו לא מותאם בגובה או בכלל לילדים, מה שהופך אותם תלויים בנו וייקח לנו בימים הצפופים האלה המון זמן ואנרגיה שכדאי שנשמור למשימות אחרות.

כדי שילד ידע בדיוק כיצד לשטוף ידיים חשוב שהוא יוכל לבצע את המשימה הזו בעצמו, באופן עצמאי וללא תלות מבוגר, אתם לא רוצים למצוא את עצמכם משקיעים זמן ואנרגיה במשימה שילד בן שנתיים ומעלה כבר מסוגל וצריך לעשות בעצמו.

אפשרות אחת היא להנגיש את הכיור והסבון הנוזלי ככה שיהיה נוח לילד לבצע את הפעולה. הניחו שרפרף לצד הכיור ויש לכם כיור מונגש.

קחו בחשבון שלילדים צעירים יש רגישות גבוהה למים, מבחינתם מים שיוצאים מחור בקיר הם קסם, פלא והם רוצים גם להמשיך להתפעל ממנו וגם לחוות אותו עוד ועוד. כך שיש סיכוי שהמים ימשיכו לזרום, הילד יהיה עסוק בהם ולכם יהיה זמן לשתות את הקפה שלכם חם.

אם מים נשפכו, הדגימו לילד כיצד אפשר לגרוף או לספוג אותם בסמרטוט רצפה ומגב - הנה טיפ מגניב להתאמה של מגב לגובה הילד:

אפשרות שניה שמתאימה לילדים צעירים יותר היא מה שאפשר לראות בתמונה הבאה -

על שרפרף של איקאה הניחו מיכל עם ברז (רק מפלסטיק כמובן), אם אין בנמצא תוכלו להניח שם קערה עם מים נקיים.  בקומה התחתונה הניחו קערת מתכת שתשמש ככיור. לידה הניחו סבון מוצק או נוזלי ולמיטיבי לכת אפשר לצרף מברשת שפשוף שמתאימה לגודל כף היד של הילד.

הציגו לילד כיצד שוטפים ידיים באמצעות העמדה הזו או בכיור כולל ניגוב הידיים והחזרה של המגבת למקומה. שימו לב שאתם או מסבירים (במילים) או מדגימים (בפעולות).

כשאתם מסבירים במילים הילד עוקב אחרי השפתיים שלכם זזות. כשאתם מדגימים את הפעולה הילד עוקב אחריה ומסוגל לחקות אותה במדויק.  כשאנחנו גם מסבירים וגם פועלים הילד מתבלבל.

תרגלו איתו 3-4 פעמים וקבעו איתו מתי חשוב לשטוף את הידיים או כמה פעמים ביום. אפשר להניח לכל ילד טבלת שטיפת ידיים ובכל פעם שהוא שוטף הוא מדביק מדבקה בטבלה.

מה הרווחנו?מלא!

  1. ילד עצמאי שמבצע פעולה מתחילתה ועד סופה בעצמו
  2. שיתוף פעולה שנובע מתוך מוטיבציה פנימית של הילד ולא כרוך בנדנוד אינסופי שלנו
  3. הנאה של הילד מהתרגיל והמיומנות החדשה שרכש
  4. ילד שמנקה גם את הטעות שתהיה בתוך תהליך רכישת המיומנות כשיישפכו לו המים
  5. ילד שלוקח אחריות על ההגיינה האישית שלו
  6. וזמן שהתפנה לנו ומלווה בהנאה והתפעלות שהילד שלנו עושה משהו שחשבנו שאנחנו צריכים לעשות עבורו.

אפרת לקט היא יזמית בתחומי חינוך ואימון, מחברת הספר "אמא מאמנת" ובעלים של בית הספר להכשרת אימהות מאמנות ומאמנות אישיות