החופש הגדול בשיאו והילדים שעברו שנה לא פשוטה בצל סגר ולמידה מרחוק, מחפשים כעת כיצד לתעל את האנרגיה הטבעית שלהם, את הסקרנות שמאפיינת אותם ואת הצורך להיות בתנועה מתמדת. איך ניתן לעזור להם לפרוק את מצבורי האנרגיה באופן יעיל ומיטיב להם ולבני הבית האחרים? האם אפשר להניח את המסכים והניידים (לפחות חלקית) בזמן החופשה ולחזק את הקשר הבלתי אמצעי עם המשפחה והחברים? לפניכם מדריך אפקטיבי לחוויות משותפות, משחקים וטיפים שיעזרו להעביר את הזמן בהנאה, יובילו לחיזוק הקשר ויסייעו לשפר את יכולות הקשב והריכוז לקראת שנת הלימודים הקרבה.

_OBJ

לתכנן, לשתף ולערב: הילדים הם חלק מהבית
ילדים רבים מצליחים להירגע כשהם מקבלים את תפריט התכנים מראש. תכנון מוקדם ומשותף של הפעילות יסייע להם להגיע אל החוויה מוכנים רגשית ולהשקיט את החששות שלהם. טרדות כגון מתי נוסעים ולאיזה יעד, מי מעיר בבוקר ומה מצפה בהמשך היום, עלולים להדיר שינה מעיניהם. כשמתוכננת פעילות מחוץ לבית, כדאי לשתף את הילדים בהחלטה ובהכנות ובכך להקנות להם תחושת שליטה ולהרוויח את המקוריות והרעננות של מחשבתם היצירתית, מה שיבטיח נסיעה טובה וטיול מהנה יחד. כך למשל, אפשר להכין משימות לטיול, מבצעי כיבוש של גבעות ויעדים ואף להכין מראש את משחק "חפש את המטמון".

הפלייליסט שכולם יאהבו לשמוע
סוף סוף המשפחה יצאה לחופשה השנתית, לאחר תכנון משותף וציפייה דרוכה. הנסיעה ליעד עלולה להימשך זמן רב ודורשת מאמץ מרוכז, אתגר שלפעמים עלול להיות לא פשוט לכולם. גם במקרה כזה אפשר ואף מומלץ להתכונן מראש - כך למשל, אפשר להכין פלייליסט (רשימת שירים) שכולם אוהבים, וכולם ייהנו להאזין לו במהלך הנסיעה. חשוב לוודא שברשימה לא יהיו שירים שמעוררים התנגדות אצל מי מיושבי הרכב ושכולם יהיו שותפים בבחירות המוזיקליות.

חוויות מרגיעות ביחד: כן, גם מול טלוויזיה
ברחבי הבית אין תמיד מקום לשחרר לחצים בתנועה, לפחות לא כמו שניתן לשחרר בטבע, בריצה במורד גבעה למשל. לכן, בימים הארוכים שבהם כולם נשארים בבית, אפשר לכוון את הילדים לפעילויות מרגיעות ומווסתות שמאפשרות לשחק, לשוחח ולהכיר את בני המשפחה ברבדים נוספים - רגישים ועמוקים יותר. כך למשל, אפשר להכין יחד עם הילדים רשימת סרטים ותוכניות בנושאים משמעותיים ומעניינים לצפייה, נושאים שבדרך כלל מתעלמים מהם לנוכח ריבוי הגירויים בחיי היומיום. לאחר הצפייה המשותפת וכשהזמן מאפשר ומצב הרוח מתאים, אפשר לנהל שיחה על רשמים מהצפייה, לשתף דעות, משאלות לב ותחושות. החוויה יכולה להיות מקשרת, מהנה וכזו שעשויה לפתוח ערוצי תקשורת חדשים ונוספים בין בני הבית.

הסוד לימים ארוכים ומוצלחים של הילדים לבד בבית
פעמים רבות הילדים נשארים לבד בבית ללא שום פעילות מתוכננת ומסודרת. איך אפשר בכל זאת לצלוח את היום בלי שהילדים ישתעממו, ויפרקו אנרגיה במקומות שמסכנים אותם או את סביבתם? ואיך שומרים על הבית? הסוד הוא הקפדה על שני עקרונות: נוכחות והבניה 
ההורים יכולים להיות נוכחים מלאים גם כשהילדים לבד בבית. אפשר להתעניין בשלומם, לכוון ולתמוך גם מרחוק. איך עושים את זה? מתזמנים במרווחי זמן סבירים שיחות טלפון, התכתבות או כל אמצעי קשר אחר עם הילדים ודואגים לשמור על שיחה מהנה ועל אופן משחקי קליל. כך למשל, אפשר להשאיר מראש, לפני היציאה מהבית, רשימת פעולות להכנת ממתק טבעי ולוודא מדי פעם שכולם נרתמו לעניין.

זמן לבסס את החוזקות ולשפר את המגרעות
ימי החופש הגדול, הרחק ממסגרת מוסדית ומדמויות מוכרות בבית הספר, הם זמן טוב לחזק את הילדים לקראת העלייה לשלב חדש במערכת החינוך ולכיתה חדשה. אפשר להתאמן בקריאה וכתיבה, לחזק יכולות מתמטיות או ספורטיביות ואפשר לשפר את טווח הקשב והריכוז.

הכותב הוא תומר אהרוני, מטפל בשיטת הביופידבק, המאפשרת טיפול שאינו פולשני או תרופתי, שמשלב טכנולוגיית מחשבים עם עקרונות רפואיים, ביולוגיים ופסיכולוגיים, בכללית רפואה משלימה