וירוס הקורונה מכניס את כולנו לפרופורציות, וגם להסגר, וזה לא פשוט בכלל. המורות פתאום זוכות להערצה עיוורת, וקריאות "אמא, משעמם לי" חוזרות ברחבי הבית כמו פזמון ישן וצורם. לפעמים קשה לדעת ממה ההורים חוששים יותר: מהסיכוי לחלות או דווקא מאינספור שעות עם הילדים תחת קורת גג אחת. אז מה עושים? מיטב הפסיכולוגים מייעצים להורים כיצד להפוך את השהות המשותפת לנעימה יותר.

"ילדים בני שש ומעלה רגילים לסדר יום מובנה", אומרת ד״ר קתלין קואניו, פסיכולוגית ילדים פופולרית מניו יורק. "הרבה מהילדים לא מוצאים את עצמם כשמרככים את הגבולות. הם רגילים לקבל שורה בלתי פוסקת של פעילויות, ועכשיו צריך להסתגל לחורים הגדולים שצפויים להיווצר עכשיו בסדר היום". 

ילד משועמם (צילום: אימג'בנק / Thinkstock)
"כדאי לחזק אצלם את הדמיון. הדמיון תמיד נגיש לנו.״ | צילום: אימג'בנק / Thinkstock

"ילדים שאוהבים לשחק במשחקי דמיון יודעים לשעשע את עצמם", אומר ד״ר כריסטופר ווילארד, פסיכולוג מבוסטון. "אלה שרגילים להפיג את השיעמום בעזרת כדור או ברכיבה על אופניים יותר יחוו שיעמום, וכדאי לחזק אצלם את הדמיון. הדמיון תמיד נגיש לנו".

אז איך מפתחים את הדמיון? ד״ר ווילארד מציע שני משחקים:

1. אומרים לילד שהוא חייזר שהגיע לכדור הארץ ונכנס הביתה. הוא מתפעל מכל דבר שהוא רואה סביבו, ומנסה להבין איך להפעיל ומה לעשות עם כל חפץ, כי הכל לא מוכר.

2. כשמבשלים יחד, אומרים לילד שהוא מנחה תוכנית בישול, ונותנים לו להפוך את האירוע לסיפור.

"בעזרת אימון הילד ימצא עוד ועוד תרחישים, ויגלה מה מעסיק אותו ומלהיב אותו. גם התבוננות מחוץ לחלון יכולה לייצר סיפור דמיוני מסעיר, בעזרת הדמיון". 

פסיכולוגית הילדים ג'ניפר קולארי מציעה להורים לתת לילדים שלהם פרס קטן בכל פעם שהם משחקים לבד. "לרוב הילדים נמצאים בסביבה עם עוד ילדים רבים לשחק איתם. בבית הם לבד, עם אח או הורה עסוק, וזהו אחד האתגרים הגדולים. כדאי להקדיש זמן למשחקים לבד, בלי מסכים, כמו פאזלים, לגו וחוברות צביעה. לא כדאי להתחיל משעות ברצף, אלא מרבע שעה או עשרים דקות של משחק לבד, ולעלות כל פעם קצת עד שמגיעים לשעה עגולה. את זמן המשחק לבד כדאי לצ'פר בדרך קבועה.

ומה עושים אם הילדים משועממים מהצעצועים שלהם? "הילדים מחפשים חידוש", מסביר הפסיכולוג ד"ר רוברט אפשטיין מסן דייגו. "זה הזמן להוציא דברים כמו שקיות, מגבות נייר, קופסאות, איטריות או עדשים, ולהפוך אותם לצעצועים. אפשר ליצור בובות, תחפושות, ניסויים מדעיים, אמנות, לכתוב בעזרת קטניות, לצבוע פסטה, ולשחק משחקי דמיון בהם הופכים חפץ מסוים לאלף דברים אחרים".