שלושה ילדים יושבים על ספסל וקוראים בספרים צבעוניים (צילום: Weekend Images Inc., Istock)
מה אתה קורא, גולדברג או ביאליק? | צילום: Weekend Images Inc., Istock

לראשונה בישראל, החליט משרד החינוך לגבש רשימה ספרותית של שירים, סיפורים וספרי קריאה שכל ילד בבית הספר היסודי בישראל יהיה מחוייב ללמוד, כך פורסם היום (חמישי) בעיתון "ידיעות אחרונות". המטרה היא ליצור קאנון ספרותי של ממש לילדים, במקום הערב-רב השולט כרגע. עד כה בחרו המורים כרצונם יצירות מתוך רשימה מומלצת שסודרה על פי תקופות, והוסיפו יצירות משלהם, אך מהשנה הקרובה והלאה, לא יהיה ילד בישראל שלא יכיר את "הכבש השישה עשר", "פיטר פן" או "הקוסם מארץ עוץ".

"נכסי צאן ברזל שכל אחד צריך להכיר"

"אנו רוצים להגיע למצב שכשמישהו אומר 'המלך הוא עירום', או 'הילד שלא רצה לגדול', כל הילדים בישראל ידעו למה הכוונה", מסבירה ד"ר טלי יניב, יו"ר הועדה שבחרה את הספרים הנבחרים. "התכנית מורכבת ממעגלים, כש-20 אחוזים הם הליבה והם חובה לכולם, ו-80 אחוזים הם לבחירת המורים. מדובר בנכסי צאן ברזל שאנחנו מאמינים שכל תלמיד צריך שיהיו בתרמילו.

"ברור שלא באמת צריך אותי כדי להבטיח שילמדו את השיר 'ירושלים של זהב', אבל צריך אותי כדי שאסמן אותו כחובה. אלה דברים שאנו רוצים שמקומם התרבותי ישמר, ושלא ילכו לאיבוד. אנו רוצים שילדים יכירו את שלונסקי, אלתרמן, גולדברג, זרחי, אורי אורלב, ושידעו שביאליק זה לא סתם שם של רחוב".

לדבריה של יניב, הדרישה לרשימה המסודרת והמחייבת הגיעה מהמורים עצמם. "המורים אינם מומחים לספרות, והבקשה להכוונה הגיעה מהשטח. היה צורך ליצור רף מספיק גבוה מבחינה אסתטית ואיכותית, שיתאים לכל האוכלוסיות בחינוך הממלכתי והממלכתי-דתי. אני בטוחה שיש מורים שלא יזדקקו לרשימה, ועושים וימשיכו לעשות עבודה נפלאה, ויש כאלה שהיא תתרום להם יותר".

"אפשר ללמד תוכן בעייתי, צריך רק להסביר למה הוא כזה"

ספרים מסויימים שבעבר נהגו ללמד אותם, הוכנסו ברשימה החדשה למעגל הרשות בגלל תוכן בעייתי. "יש טקסטים שהם בעייתיים. בעיקר מדובר בבעיות מגדריות, או בבעיות של גזענות שקשורות לתקופה בה נכתבו הספרים. יש מורים שירצו ללמד את התכנים ודווקא להחליט להסביר את הבעייתיות. בספר 'דוקטור דוליטל', למשל, ישנה חבורת לבנים חכמים שנכלאים בידי מלך שחור מטומטם. הם מבטיחים לו שאם יטבול את עצמו בסיד הוא יהיה לבן ומאושר, ואז בורחים לפני שיתקלף ממנו כל הצבע. יש אג'נדה בללמד את זה, ולהסביר לילדים את ההקשר שבו זה נכתב, אבל אנחנו לא מחייבים את זה. גם לכלוכית (סינדרלה) היא מאוד בעייתית מבחינה מגדרית, כמו המון ספרים אחרים, אותם אנו מציעים לבחירה, ומעבירים למורים הכוונה לגבי הנקודות שיש להתייחס אליהן, כך שיהיו להם כלים להתמודד עם זה. חשוב להבהיר שאנחנו לא מעוניינים לעמוד מעל המורים עם שוט. הרעיון הוא, בגדול, שבכיתה יהיה כיף".

הרשימה המלאה:

יצירות לכיתות א'-ב':

שירים:

והילד הזה הוא אני
מתחילים לקרוא
עציץ פרחים
איך זה להיות עץ
הילד הרע
הייתי הילד הכי קטן בכיתה
בילי
דני גיבור
התפייסות
יואש
הקיפוד
רקפת
שנים עשר ירחים

סיפורים:

זקנה על נדנדה
האריה והעכבר
הצב והארנב
המפוזר מכפר אז"ר
פו הדב (פרקים נבחרים)
עלילות פרדיננד פדהצור
ג'וחא שואל קדרה
חכמי חלם והירח
מקום המקדש
כובעים למכירה
דודי שמחה
הביצה שהתחפשה
נרקיס מלך הביצה

מקורות יהודיים:

אחד  מי יודע
אם קלקלת אין מי שיתקן אחריך
יוסף מוקיר שבת
שלום עליכם מלאכי השלום
העולם בשעת מתן תורה

 

יצירות לכיתות ג'-ד':

שירים:

אבא של יוחאי
כובע קסמים
איך שיר נולד
ילדה מזלג וילדה כף
ג'ינג'י
גלגולו של מעיל
יוסי, ילד שלי מוצלח
איתן
מעשה  בשני גורו
ירושלים של זהב

סיפורים:

זקנה על נדנדה
האריה והעכבר
הצב והארנב
המפוזר מכפר אז"ר
פו הדב (פרקים נבחרים)
עלילות פרדיננד פדהצור
ג'וחא שואל קדרה
חכמי חלם והירח
מקום המקדש
כובעים למכירה
דודי שמחה
הביצה שהתחפשה
נרקיס מלך הביצה
חיית החושך
הקוסם מארץ עוץ
פיטר פן
מעשה בלוֹלי ה...
פצפונת ואנטון

מקורות יהודיים:

לכה דודי
והיא שעמדה
חוני המעגל
הלל לומד תורה
כשם שיגעו אבותי

 

יצירות ה'-ו':

שירים:

מסע לארץ ישראל
מעשה בפ"א סופית
כנרת
שיר הרעות
התקווה
הליכה לקיסריה
הנער שביקש לדוג לויתן

סיפורים:

בגדי המלך החדשים
חמשת העוורים
מלך תימן ויועצו היהודי
החליל
הצלקת
צעדים ראשונים

ספרים:

האי ברחוב הציפורים
הבכור לבית אב"י
אמיל והבלשים

מקורות יהודיים:

ידיד נפש
דוד הרועה
שיר המעלות בשוב ה' את שיבת ציון...
קמצא ובר קמצא
כל התורה על רגל אחת

>> איך תעודדו את הילדים לקרוא?