החלטת ראש הממשלה בנימין נתניהו לפזר את הכנסת ולערוך בחירות חדשות, מכיוון שלא הצליח להרכיב ממשלה, צפויה לפגוע באופן ישיר בעיקר במשפחות הגרות ביישובי הפריפריה, כמו אופקים, דימונה, קרית גת וירוחם. משפחות אלה יידרשו לממן בהיקף של אלפי שקלים בשנה את עלות הצהרונים לילדיהם, כבר בשנת הלימודים הקרובה.

באשכולות 5-4 הפגיעה הכלכלית היא בילדים בגילים 8-3 ובאשכולות 10-6 הפגיעה היא בילדים בכיתות א'-ב'. חלוקת האשכולות היא לפי מעמד כלכלי-חברתי - אשכול 10 הוא האשכול עם היישובים המבוססים ביותר.

בעוד תושבי היישובים המבוססים יספגו פגיעה מופחתת, עבור תושבי אשכול 4 מדובר על תשלומים נוספים של לפחות 350 שקל בחודש עבור כל ילד שמשתתף בצהרון לאחר הלימודים - בנוסף לתשלומים הקבועים שהם משלמים לצהרון. תושבי יישובים מאשכולות 10-5 יידרשו להוסיף 300-150 שקל בחודש לתשלומי הצהרון.

כך למשל, תושבי תל אביב, הרצליה ורמת השרון יספגו פגיעה של 150 שקל בחודש לילד, מכיוון שכבר כיום הם משלמים תשלום גבוה יותר עבור הצהרונים. כיום, עלות הצהרונים בבתי הספר ובגני הילדים מסתכמת ב-350 שקל בחודש ביישובים המוחלשים, והיא מטפסת עד כ-1,000 שקל בחודש - ביישובים המבוססים ביותר.

במשרד החינוך מעריכים כי הנזק עלול להיות גבוה יותר, מכיוון שייתכן כי ראשי רשויות מוחלשות יחליטו לבטל לחלוטין את הפעלת הצהרונים או את מימונם. במצב כזה ההורים העובדים ייאלצו למצוא פתרונות פרטיים ויקרים יותר, בהיקף עלויות של 3,000-2,000 שקל בחודש. ביישובים מבוססים יותר ייתכן כי הרשויות יחליטו לממן בעצמן את הפעלת הצהרונים.

במשרדי הממשלה מעריכים כי לא ניתן למנוע את הפגיעה המשמעותית במימון הצהרונים ובהורים ביישובי הפריפריה, משום שהמשך התוכנית לסבסוד הצהרונים, שהיא החלק המרכזי בתוכנית ׳נטו משפחה׳ שהציג שר האוצר היוצא משה כחלון רק לפני כשנתיים, מותנית בהחלטת ממשלה להמשיך ולתקצב את הצהרונים בסכום של 900 מיליון שקל בשנת הלימודים הבאה. נתניהו לא הביא את התוכנית לאישור עד לבחירות, ולפי החוק הממשלה אינה יכולה לאשר תוכנית בעלת משמעות תקציבית כה גדולה בתקופת בחירות.

סביר להניח שאם נתניהו היה מצליח להרכיב ממשלה, או מעביר את המנדט להרכיבה לחבר כנסת אחר, היה ניתן להספיק לאשר את התוכנית עד פתיחת שנת הלימודים. כעת, לפי הערכות, לא ניתן יהיה ליישם את התוכנית בלי לאשר את תקציב המדינה ל-2020, דבר שצפוי להתרחש במארס־אפריל 2020. יתר על כן, התקציב צפוי לכלול קיצוצים רבים בתקציבי משרד החינוך - בעקבות עלויות הבחירות, ההסכמים הקואליציוניים ועומק הגירעון.

בשלב זה משפחות שמתגוררות בירושלים וביישובים חרדיים וערביים (אשכולות 3-1) לא ייפגעו, משום שהן מקבלות כיום מימון מלא עבור הצהרונים - שאינו קשור להחלטת הממשלה. ואולם ייתכן שגם התקציב למימון זה יקוצץ לאחר הבחירות.

קיצוץ שני בצהרונים בתוך שש שנים

זאת הפעם השנייה בשש השנים האחרונות שבה נתניהו צפוי להיות אחראי להתייקרות משמעותית בעלות הצהרונים. הצהרונים פועלים כמסגרות העשרה לילדים בגנים ובבתי הספר היסודיים - מעין תחליף חלקי לחוק יום חינוך ארוך מ-1997, שממשלות נתניהו דוחות ברצף בכל הצעת תקציב.

ב-2012, כחלק מיישום מסקנות ועדת טרכטנברג, הממשלה אישרה תוכנית לסבסוד מלא של צהרונים לילדים בני 8-3 בכל המדינה, כך שהם יינתנו בחינם. התוכנית היתה צפויה לחסוך למשפחות אלפי שקלים בשנה ולסייע להגברת שיעור ההשתתפות בשוק התעסוקה. עם זאת, פחות משנה לאחר מכן, החליטה הממשלה בראשות נתניהו, לקצץ את את התוכנית ברוב הארץ - כחלק ממהלכי קיצוץ שהוביל שר האוצר דאז, יאיר לפיד - ומחירי הצהרונים נותרו גבוהים ברשויות מאשכול 4 ומעלה.

ב-2017 אישרה הממשלה את התוכנית של כחלון לסבסד באופן מקיף את מחירי הצהרונים, כך שככל שהיישוב מוחלש יותר - הסבסוד יהיה גבוה יותר. הממשלה אף אישרה חוק להגבלת מחיר הצהרון לכ-930 שקל ביישובים מבוססים. ואולם ההחלטה לסבסד את מחירי הצהרונים התקבלה בהוראת שעה ולא תוקצבה באופן קבוע, ולכן יש להביאה לאישור הממשלה בכל שנה.

בשלב זה מסתמן כי לא ניתן יהיה לאשר את המשך תוכנית הצהרונים. במשרד החינוך גם חוששים מהפסק פעילות של תוכניות נוספות ומהשבתת מערכת החינוך עם תחילת הלימודים או לאחר החגים. ממשלת מעבר לא תוכל לדון עם כ-120 אלף מורי בתי הספר היסודיים וחטיבות הביניים, שהסכם העבודה עמם מסתיים בעוד כשבועיים, על התוספת לשכרם - והם ייאלצו להתפשר על תוספת שולית שתינתן באיחור.

בנוסף, בתי הספר לא יהיו רשאים לגבות תשלומי הורים, מכיוון שוועדת החינוך של הכנסת אינה פועלת באופן שוטף ובמשרד החינוך לא הצליחו לקבוע מועד מיוחד כדי לאשרם. בעקבות המצב הפוליטי שנוצר, התוכניות לעידוד לימודים לקראת חמש יחידות במתמטיקה ובאנגלית נמצאות בסכנת ביטול, וכך גם תוכניות לסיוע לתלמידים ביישובים מוחלשים, לנוער בסיכון ולתלמידים בסכנת נשירה, וכן תקציבי תנועות הנוער. בנוסף, חוק יום חינוך ארוך צפוי להידחות שוב, לאחר הבחירות.

ייתכן שחופשות הפסח הבאות לא יקוצרו

תוכנית נוספת שייתכן כי תפגע היא התוכנית לקיצור חופשות החגים. למשרד יש תקציב חלקי - לקיצור חופשות חגי תשרי וחנוכה בלבד. מכיוון שלא אושר תקציב עבור התוכנית ל-2020, ייתכן שחופשות פסח הבאות לא יקוצרו.

בגלל המצב הפוליטי, מודאגים במשרד גם מפגיעה ביכולתם לבנות כ-3,000 כיתות לימוד חדשות עד לפתיחת שנת הלימודים החדשה. משרד החינוך קיבל תקציב בסך 1.5 מיליארד שקל, שאותו התחייב האוצר להעביר. משרד החינוך התכוון לפתוח בעבודות הבנייה עבור הכיתות החדשות כבר בימים אלה - כדי לסיימן לפני פתיחת הלימודים. אם המשרד לא יצליח לסיים את בניית הכיתות בזמן, יוותרו 80-75 אלף תלמידים ללא כיתות לימוד, והצפיפות בשאר הכיתות תגדל.

יודעים מה הסיפור הבא של mako כסף? כתבו אלינו money@mako.co.il

הכתבה פורסמה במקור באתר TheMarker

כתבות נוספות:

כאוס במערכת החינוך: המורים לא יקבלו תוספות שכר; תשלומי ההורים ייצאו מחוץ לחוק

שקד נמנעה מלאשר את החוק, והמדינה ממשיכה להפלות זוגות חד-מיניים באימוץ