אין ספק שבשנים האחרונות מסיבת בת המצווה הפכה להיות אחד האירועים המכוננים בחייהן של נערות מתבגרות. אולם, כמו הרבה דברים שהשתבשו בעקבות משבר הקורונה, נערות רבות חוו לאחרונה ביטול של האירוע אליו נערכו חודשים ארוכים בהתרגשות עצומה.

מי שהחליטה להרים את הכפפה, ליזום וליצור אלטרנטיבה חלופית הייתה עמותת "שוות" שעוסקת רבות בחיזוק תחושת הערך העצמי ונתינת כלים פרקטיים לנערות על מנת שיוכלו לממש את שאיפותיהן.

העמותה הוקמה לפני כמעט שלוש שנים על ידי בני הזוג רוני ואלדד פוסטן-קורן, ומפעילה שתי תוכניות עיקריות בפריסה ארצית המסייעות לנערות לפתח הערכה עצמית חיובית לטווח הרחוק, דרך התנסות בהצבת מטרות, מישוב עצמי אפקטיבי והיכרות עם נשים מעוררות השראה. האחת היא תוכנית החונכות שמתקיימת עבור נערות בכיתות ו' ו-ז' בבתי ספר נבחרים. במסגרת התוכנית נפגשת קבוצת חניכות עם שתי סטודנטיות שהן החונכות שלהן מדי שבוע למשך שעתיים. יחד כולן עוברות פעילות שנתית הכוללת חמישה מערכים שמעניקים את סל הכלים המומלץ עבור נערות בנות 12. התוכנית השנייה היא תוכנית סדנאות להורים ובנות בשנת בת המצווה, אשר מבוססות על אותם תכנים חינוכיים עם דגש על קשר הורה-בת ויוצרות קרבה משמעותית וחיבור עמוק בין הדורות.

"מאמינים שהשינוי יצמח מלמטה"

הרעיון שעומד מאחורי העמותה וגרם לזוג פוסטן-קורן להקים אותה הוא "תיאוריית השינוי". לפיה בגיל ההתבגרות הביטחון העצמי של נערות יורד בכ-30 אחוז ביחס לזה של הנערים, ובעוד שבנים נוטים לתאר את עצמם כ"הרפתקנים" ו-"חסרי פחד", בנות בוחרות במילים כמו "ביישניות" ו-"מודאגות" כדי לתאר את עצמן.

"נערות רבות נוטות להאשים את עצמן כאשר הן נתקלות בכישלון", מספרת שי אלוק (28) מנכ"לית העמותה, "בעוד שבנים לרוב מאשימים נסיבות חיצוניות. האשמה עצמית כזו גורמת לנערות להערכה עצמית נמוכה והימנעות ממשימות בהן הן עלולות לא להצליח. בעקבות כך נערות רבות, שהופכות בשלב מאוחר יותר לנשים, נמנעות מלהגשים את הפוטנציאל שלהן לאורך שנות חייהן וזה מוביל לשימור חוסר השוויון המגדרי בחברה שאנו מכירים – החל מפערי שכר בין גברים ונשים בעלי הכשרה זהה, חוסר ייצוג של נשים בפוליטיקה ובעמדות בכירות בשוק העבודה ועד חשיפתן של נשים לאלימות והדרה במרחב הציבורי".

נערה עצובה (צילום: Aleshyn_Andrei, Shutterstock, מעריב לנוער)
"נערות רבות נוטות להאשים את עצמן כאשר הן נתקלות בכישלון" | צילום: Aleshyn_Andrei, Shutterstock, מעריב לנוער

לדבריה של אלוק הנטיות הללו ניתנות לשינוי, ואף צריך לשנות אותן: "בהתחלה הפעלנו רק את תוכנית החונכות, אולם לאט לאט הבנו שאנחנו לא יכולות לעבוד רק עם הנערות עצמן אלא חייבים גם להגיע לבית שלהן ולתת להורים שלהן כלים לעבוד איתן. כך הגענו גם לתוכנית הסדנאות שצוברת פופולאריות רבה בקרב המשתתפות בה. ככל שהסביבה הקרובה של הילדה תשנן את אותן מטרות ומסרים, כך השינוי יוכל להיות יותר משמעותי".

"אנחנו מאמינים בעמותה ששוויון ההזדמנויות יצמח מלמטה, מהנערות עצמן, ולכן פועלים רבות כדי להעצים אותן. ברגע שהחניכות לומדות לראות בכל כישלון הזדמנות ללמידה, לגלות בעצמן עוצמות חדשות, לשאוף ליעדים גבוהים יותר ולממש אותם, השמיים הם הגבול", היא מוסיפה.

"הבנות פחדו שהאירוע יהפוך ללא רלוונטי"

כאמור, החודש העמותה לקחה את ה'אני מאמין' שלה צעד אחד קדימה עם המהלך שהובילה לקיום "בת המצווה של ישראל" – חגיגת בת המצווה הווירטואלית הראשונה בעולם. אך נדמה שאפילו הוגי המיזם לא האמינו כמה יהפוך למשמעותי עבור הנערות החוגגות.

"הכל התחיל בתחילת חודש מרץ", מספרת אלוק, "אז יצאה ההנחיה לסגור את בתי הספר ומוסדות החינוך. עקב כך תוכנית החונכות שלנו הייתה בסכנת סגירה, אבל החלטנו שאנחנו נעשה הכל כדי לא לוותר על התהליך שהתחלנו עם הנערות ולכן העברנו אותה לפורמט אונליין במתכונת שבועית – במקום להיפגש בכיתה, הבנות נפגשו בשיחת וידאו, הן במסגרת פעילות קבוצתית והן במסגרת חונכות אישית".

אלוק מספרת כי בחונכויות האישיות הנערות החלו להציף את האכזבה שלהן מכך שבוטלה להן חגיגת בת המצווה, שבתקופתנו הפכה להיות הרבה יותר מסתם אירוע. אחרי חודשים של הכנות עם שמלה, בוק תמונות, בחירת אולם, הזמנת חברים ועוד, הביטול של הכל הפך לאכזבה מאוד גדולה ותסכול. "הרבה מהבנות שמסיימות בימים אלה את כיתה ו', חששו שבשנה הבאה החברים לא יעברו איתן לחטיבת הביניים ואז כל האירוע יהפוך ללא רלוונטי", היא מסבירה.

בעמותת "שוות" לא נשארו אדישים למצוקה אותה שיקפו הבנות והחליטו שהם רוצים לשמח אותן ולעשות משהו גדול עבורן – לארגן מסיבת בת מצווה וירטואלית. כמו בכל פעילות שעורכת העמותה, גם כאן הקפידו לייצר תוכן חינוכי אשר תפס חלק משמעותי מהאירוע ועסק במנהיגות והעצמה יחד עם המשפחות, זאת לצד מסיבה עם הרבה מוזיקה, ריקודים ופאן. "כשהתחלנו את כל התהליך דמיינו שירשמו 30-40 בנות שיבואו לחגוג איתנו, אבל להפתעתנו ולשמחתנו – תוך יומיים מרגע פתיחת ההרשמה היו 200 נערות שאישרו השתתפות", נזכרת אלוק בהתרגשות. אולם גם זה לא היה הסוף – בעת סגירת ההרשמה מספר נערות בת המצווה שנרשמו לאירוע הגדול עמד על 1,300, מה שהפך את מסיבת בת המצווה המאולתרת לפרויקט "בת המצווה של ישראל" שהצליח להכות גלים ברשת ולעורר הרבה באזז.

"הצלחנו להכניס קצת אור לבתים האלה"

לצורך קיום האירוע הצליחו בעמותה לרתום משפיענים כמו לאון שנדרובסקי ושלי צירינג, נשיא המדינה ששלח ברכה, איזי הראפר שעלה להופיע ואפילו עומר אדם לא ויתר על ברכה וירטואלית לחוגגות הצעירות.

האירוע עצמו נחלק לשניים כך שבחלק הראשון השתתפו רק החוגגות עם המשפחה הגרעינית שלהן בביתן והמנחות שהעבירו פעילות היכרות בחדרים וירטואליים של פלטפורמת "קלטורה". שם הן נפגשו עם חוגגות נוספות שגם להן בוטלה בת המצווה וזו הייתה עבורן הזדמנות לחלוק את התחושות, לפגוש שותפות גורל וגם לחוות פעילות כיפית ותחרותית בין המשפחות במטרה לחזק את הקשר התוך-משפחתי שהפך למאתגר בתקופת הקורונה, בה כולם מסוגרים תחת קורת גג אחת. בשעה השנייה, האירוע עבר למתכונת לייב בעמוד הפייסבוק של העמותה, שם הבנות יכלו גם להזמין את האורחים שלהן, בני המשפחה והחברים, ולחגוג עם כולם ביחד. "היה לנו חשוב לתת תשומת לב אישית לכל ילדה שתרגיש שזו החגיגה האישית שלה, ויחד עם זאת להוסיף חלק קולקטיבי ומעצים של כולן ביחד", מספרת אלוק, "הגענו ל-20 אלף צפיות בחלק השני, זה מטורף ולא מובן מאליו".

יום הולדת (צילום: By Pressmaster, shutterstock)
"לתת תשומת לב אישית לכל ילדה שתרגיש שזו החגיגה האישית שלה" | צילום: By Pressmaster, shutterstock

הצלחת האירוע קשורה במידה רבה גם לשותפים שונים, בהם נעזרה העמותה כדי להפיק את בת המצווה. "כל האירוע הזה לא היה קורה אלמלא השותפים שלנו: בראש ובראשונה מותג אולוויז שהיה לנו איתו חיבור מאוד טבעי בהמון מובנים. שנינו פונים לקהל הנערות ומחפשים להעביר את אותם מסרים של פיתוח אישי, הערכה עצמית חיובית, התנסות מוקדמת של הצבת מטרות ועידוד צעירות לקחת על עצמן תפקידים מנהיגותיים כדי שיוכלו להפוך לנשים עוצמתיות בעתיד. אולוויז עזרו לנו לגייס את הנשים החזקות שמייצגות אותן כמו לינוי אשרם, דנה זרמון וטיילור מלכוב ששיתפו בחוויית בת המצווה שלהן, ושימשו השראה כדמויות נשיות לחיקוי. בנוסף, אולוויז גם תרמו בהפתעה הופעה של עדן חסון לאירוע הלייב והעניקו מתנה לכל הנערות החוגגות ואנו מודים להם על כך מאוד", מספרת אלוק ומוסיפה: "כמו כן, אנו חייבים תודה ענקית גם ליתר השותפים המדהימים שלנו כמו  טינק, קלטורה, WOW, דבי תקשורת, סיסקו ישראל והדסטארט. כולם נרתמו בהתנדבות מלאה, כולל המנחות בחדרים והמפורסמים".

ומה לגבי התגובות לאירוע?

אלוק מספרת כי התגובות לבת המצווה, שנערכה בסוף חודש אפריל, היו מדהימות. "באופן אישי ממש התרגשתי להיכנס לחדרים הווירטואליים ולראות שיש נערות שלבשו את השמלה שתיכננו ללבוש לאירוע שלהן, ולהתבונן במשפחות שהכינו עוגות ובלונים לכלות השמחה ולקחו את כל האירוע ברצינות. כיף לדעת שהצלחנו לשמח אותן בתקופה לא פשוטה כמו זו, כשכולנו היינו בבית והרבה דברים נראו לא ברורים. הצלחנו להכניס קצת אור לבתים האלה וזה מרגש מאוד. כל מי שהשתתפה אמרה שהייתה לה חוויה מאוד מרגשת ומשמעותית וזו הייתה המטרה".