חופשת הפסח כבר מאחורינו. חמישה מיליון אזרחים מחוסנים, הקניונים נפתחו ולרגעים נדמה שהקורונה כבר מאחורינו. אך למרות הכל, יש תלמידים רבים אשר עדיין לא חזרו לשגרה. מערכת החינוך לא נפתחה עבורם. לא באמת, החינוך לא חזר לשגרה, לא עבור ילדי כיתות ה'-י'.

"אחרי השנה שהם עברו הם עדיין בתוך המשבר", אומרת עינת גבריאלי מגבעתיים, חברת הנהלה ומרכזת צוות יסודי בהנהגת ההורים הארצית, "הילדים שלנו, בכיתות ה'-ו' ביסודי וז'-י' בחטיבות ובתיכונים, לא חזרו לשגרה ואף אחד לא יודע להגיד מדוע. אין הסבר הגיוני, אין גיבוי בנתונים להחלטה המבישה והמרתיחה הזאת. התלמידים איבדו אמון. גם הם לא מבינים איך ייתכן שהם יכולים להיכנס לקניון, לצאת לטיול עם חבריהם לכיתה באוטובוס אחד, להגיע לפעולות בתנועות הנוער ועוד, ללא הפרדה לקפסולות אבל לא לבתי הספר. הם לא יכולים להגיע כל יום לבתי הספר והם לא יכולים לשבת בכיתה אחת עם החברים שלהם. אין להם שגרה ואין להם יציבות".

עינת גבריאלי  (צילום: באדיבות המצולמת)
"אין גיבוי בנתונים להחלטה המבישה והמרתיחה הזאת". עינת גבריאלי | צילום: באדיבות המצולמת

עוד מספרת גבריאלי כי בחלק גדול מבתי הספר בארץ מתקיימת מערכת שעות המאפשרת להם למידה של כ-14-15 שעות בשבוע. לא כל יום ולא כל היום. "הם מקבלים מערכות משתנות כל שבוע, לעיתים זה מגיע ליומיים וחצי ולפעמים לשלושה, בשעות לא שעות. גם אז הלמידה לא תמיד משמעותית או איכותית", היא אומרת, "שלא תבינו אותי לא נכון, עיקר הטענות שלי אינן לצוותי החינוך או המנהלות".

לדבריה של גבריאלי, המתווים שיוצאים הם מינימליים ומקבעים את הפערים בין המרכז לפריפריה והרבה פעמים אפילו באותו היישוב. "משרד הבריאות ממשיך להחזיק בעמדה מנותקת מהמציאות, לפיה ככה הם מגנים על הילדים. כנראה שההגנה חשובה רק בבוקר כי אחר הצהריים, בטיול כיתתי או הסעה הכול מותר".

"לילדים אין סיבה טובה לקום ולצאת מהמיטה"

גבריאלי כמובן לא לבדה. הורים רבים ברחבי הארץ מתקשים לחזור לעבודה ולא מבינים מדוע הילדים שלהם נשארים מאחור. "הבת שלי והחברות שלה כבר לא יכולות לעקוב אחרי כל הבלגן שקורה במערכת החינוך", מצטרפת ליאת פשה מגבעתיים, "השעות שהילדים מבלים בבית לבד עם עצמם בשעות מול מסכים במקום להיות במסגרת מסודרת עם חברים בני גילם, מסבה להם נזק. הילדים מחפשים את עצמם ומחפשים לעצמם תעסוקה בשעות הבוקר או מתעוררים מאוחר כי פשוט אין להם סיבה טובה לקום ולצאת מהמיטה. ההורים לא יודעים איך לעזור לילדיהם, שחלקם נשארים מאחור, חלקם חסרי תעסוקה וחלקם מחפשים איך המדינה חוזרת לעצמה ואין תשובות לילדים שלהם".

ליאת פשה (צילום: באדיבות המצולמת)
ליאת פשה | צילום: באדיבות המצולמת

גם ענבל, אמא לילד בכיתה ו' ממרכז הארץ, שכבר למעלה משנה יושב בבית ולדעתה הגיע הזמן שבני גילו יחזרו לבתי הספר בכיתות מלאות ובמערכת רגילה. "במיוחד לאור העובדה כי כל המשק חזר כבר לשגרה", היא אומרת ונדמה שהיא כבר התייאשה מלהבין את הסיטואציה, "שנת הלימודים עומדת להסתיים והפגיעה בילדים היא חברתית ולימודית כאחד, בעיקר כשהמעבר לחטיבה נמצא ממש מעבר לפינה".

"הילדים מעוניינים לחזור למסגרות החינוך, ההורים מעוניינים לא פחות", היא מדגישה, "אך שר החינוך האשים השבוע בטוויטר שלו את מערכת הבריאות. ואמר שכל מוסדות החינוך, בכל היישובים ובכל הגילאים, פתחו הבוקר את שעריהם בפני תלמידות ותלמידי ישראל. לצערי ובניגוד לעמדתי ולעמדת מערכת החינוך - תלמידים רבים מידי ממשיכים גם היום ללמוד מרחוק, כתוצאה מהחלטה מופרכת ושרירותית של מערכת הבריאות. המשק פתוח במלואו, הילדים יכולים לצאת לבלות בקניונים ובמגרשי הכדורגל - אבל לא בבית הספר. זאת החלטה שגויה שאינה עומדת בקנה אחד עם קביעת הממשלה להציב את חינוך ילדי ישראל בראש סדר העדיפויות. משרד הבריאות טעה לאורך כל הדרך ביחסו למערכת החינוך, הגיעה השעה להפסיק עם המשחקים המיותרים על חשבון תלמידי ישראל ולהסיר מחר בבוקר את כל המגבלות על מערכת החינוך".

ממשרד הבריאות נמסר בתגובה:

"משרד הבריאות נותן הנחיות כיצד להפחית את הסיכון הבריאותי במהלך הפנדמיה. ההנחיה בשלב זה לכיתות ה-ו היא ללימוד בקבוצות קטנות (קפסולות). ההחלטה כמה מתוך הלימוד נעשה באופן פרונטלי או מרוחק וכמה שעות לימוד מינימליות יש בכל שכבה היא החלטה פדגוגית של משרד החינוך".

ממשרד החינוך נמסר בתגובה:

"במשרד החינוך אומרים, כי אין כל היגיון להותיר את מערכת החינוך במתכונת של חצאי קבוצות בחצאי ימים, במיוחד לאור הירידה בנתוני התחלואה והשיעור הגבוה של ההתחסנות בקרב עובדי הוראה ותלמידי כיתות יא-יב. נתוני התחלואה במערכת החינוך מצביעים, כי במהלך השבועיים האחרונים חלה ירידה משמעותית של קרוב ל- 90% בשיעור התלמידים המאומתים. כ- 77% מקרב עובדי ההוראה התחסנו והחלימו וכ- 69% מקרב תלמידי כיתות יא-יב התחסנו והחלימו. תמונת מצב זו מחזקת את הצורך להשיב את כל מערכת החינוך לפעילות פיזית מלאה.

לצד אלה ראוי לציין, כי מערכת החינוך מנוטרת סביב לשעון והיא מפוקחת באופן הדוק. התלמידים עוטים מסיכות, ושומרים על מרחק. המשל"ט עוקב מקרוב אחר כל רחוב, שכונה ועיר בישראל ועוצר את שרשרת התחלואה. זאת ועוד, משרד הבריאות ביטל את הערים האדומות. המשק חזר לפעילות מלאה, אתרי הבילוי, המסעדות, בתי הקפה, הקניונים, הפארקים ומקומות הבילוי".