רותם סלע, מנחת התוכנית "נינג’ה ישראל", סיפרה לפני מספר שבועות שכשהיא הגיעה באחד הימים למתחם אימונים של נינג’ה בו התאמנו ילדים ובני נוער יחד עם מספר זוכים של התחרות בתקופה האחרונה, הילדים ובני הנוער שבאו למקום עטו ורצו ישר אל הכוכבים החדשים, זוכי תחרות הנינג'ה על מנת לבקש מהם חתימות וכלל לא התייחסו אליה- דבר שהפתיע אותה.

הדוגמה הזו משקפת באופן מצוין את ההשפעה הרבה שיש לתוכנית על ילדים ובני נוער שהיא באופן גורף אחת התוכניות ששינתה את השיח השלילי על הקשר שבין "ילדים ומסכים".

עד כה, חשיפת תינוקות ופעוטות למסכים נמצאה במחקרים אפילו מסוכנת. המחקרים דיווחו על כך כי בשל ההצמדות למסכים (וכמעט ואך ורק למסכים), ילדים כיום מעלים במשקל במהלך חופשות הקיץ באופן חסר תקדים. במקום לבלות בבריכות השחייה, בים, בחוץ במשחקים עם חברים, ילדים בגילאים השונים מעדיפים את השהייה בבית לרבות עיסוק במסכים החל במכשיר הטלפון הסלולארי עובר דרך המחשב וגומר במסכי הטלוויזיה.

התופעה החדשה, המפתיעה לטובה, היא בהשפעת תוכנית הטלוויזיה. בקיץ האחרון, נפתחו בזה אחר זה מתחמים אשר מציעים מכשירים ואתגרים בהשראת תוכנית הטלוויזיה. הם מאפשרים לילדים לנסות ולהגשים את הפנטזיה הטלוויזיונית, לנסות ולהיות אף הם "הנינג'ה הבא של ישראל".

יתרון נוסף הוא המסר החיובי בו נחשף הפן החזק, המתאמץ, המשקיע, וה"לא מוותר" של המתמודדים, לצד שמירה על כללי תחרות "נקיים". והיות ומדובר בספורט יחידני: כל ספורטאי מתמודד מול עצמו, הצופים כמעט שאינן נחשפים למצבי תחרותיות קיצונית או בלתי הוגנת, אלא לרוח הלחימה ויופיה של ההתמודדות העצמית (גם הפנימית), ערכים והתנהלויות שילדים, בני נוער וגם מבוגרים כמעט ואינם נחשפים אליהם בחיי היום יום – כל שכן בתוכניות טלוויזיה או רשת.

ילדים ובני נוער גם אם נמשכים אל הפנטזיה הטלוויזיונית בשל הנראות של המתחרים ותחושת החוזק, החוסן והביטחון שמשדרים, ועד מהרה לומדים שאם באמת רוצים להיות נינג'ה, יש צורך בעבודה קשה ובהתמודדות (אתגרים שילדים שאינם עוסקים בספורט על בסיס קבוע אינם חשופים להם.

בהשוואה, אגב, לכל תוכניות הריאליטי הפופולאריות האחרות, תחרות נינג'ה ישראל הנה יוצאת דופן. האופן בו מוצגת התחרות מכובד מאוד, מתייחס לקשיים הפיזיים הקשים של המתמודדים, ולא רק- גם אלה הנפשיים.

ישנו גם תהליך לימוד לא קטן בכלל ובו מוצגים פרטים מקצועיים רבים כגון: כוח השרירים שיש בו צורך כדי לעבור מכשול מסוים, סבולת השרירים במעבר מכשול אחר, ההבדלים בין כוח מתפרץ שיש בו צורך במעבר הקיר האימתני בסוף המסלול לעומת מכשולים אחרים שונים שיש בהם צורך במרכיבי כוח אחרים.

גם ה- "עימותים" בין המתחרים השונים, כמו לדוגמה: "מה אפקטיבי יותר להכנה לתחרות נינג’ה אימון בחדר הכושר או אימון Outdoor שנערך בפארק/שטח פתוח?" ועוד דוגמאות רבות נוספות תורם רבות לידע של הילדים. כך גם קהל הצופים נחשף למידע מסוגים שונים במהלך כל תוכנית – מה שנדיר ממש במחוזותינו.

חינוך לתנועה, לאורח חיים בריא, תזונה נכונה, העמקת הידע – מדובר על משימה לא פשוטה כלל ועיקר וניתן לומר בוודאות שלתוכנית "נינג'ה ישראל" מידת השפעה לא קטנה בכלל.

 הכותבים הם  ד"ר איתי זיו  מומחה בתחום הפעילות גופנית, ספורט וחדרי כושר ודגנית גלסמן- פסיכולוגית חינוכית מדריכה ופסיכולוגית ספורט.