מאיר שלו כתב "גלידות נמסות מהר, אבל ספרים - לאט" ("וניל על המצח ותות על האף"). וצדק. הספרים הללו שאנחנו בוחרות ובוחרים, נמסים והופכים לחלק מהזהות שלנו, כילדות וכילדים. גם כשאנחנו גדלים. ספרי הילדים גדלים איתנו ובתוכנו.

לכבוד שבוע הספר, צוות המרכז ע"ש מרים רות לתרבות וספרות ילדים, ישב וחשב, חשב וישב – והכין רשימה של טיפים ועצות שימושיות בבחירת ספר ילדים וילדות. ספר שנרצה לגדול איתו, ולגדל איתו את הילדות והילדים שלנו. ארזנו את המחשבות שלנו והנה אנחנו יוצאות לדרך.

בחירה נבונה בשוק רווי

אז ככה. ראשית, נתחיל ונציין את המובן מאליו. המבחר הוא גדול. עצום, וגדל משבוע לשבוע. בישראל מוציאים לאור כותרים חדשים בכל חודש, חלקם ספרי ילדים טובים ואיכותיים יותר, חלקם פחות. השוק רווי, ומאוד קשה לנווט בו, לעשות בחירה נבונה.

חנויות הספרים, הרשתות הגדולות וגם חנויות עצמאיות כולם, יחד עם פלטפורמות רכישה באינטרנט מציעים מגוון עצום של ספרי ילדים: לכל הגילאים ובכל הטעמים, ממש כמו גלידות.

יש ספרים שהם קלאסיקות נצחיות כמו "מעשה בחמישה בלונים" של מרים רות, כמובן, יש ספרים מתורגמים וספרים בהוצאות חדשות ומחודשות, ויש גם הרבה ספרים בהוצאה עצמית – כאשר הסופר והסופרת משקיעים בעצמם בספר שכתבו והם מאמינים בו.

בואו נעשה סדר. גם בספרי הילדים יש ז'אנרים ותמות מרכזיות: ספרי מסע והרפתקה, ספרי פנטזיה ומדע בדיוני, ספרי מתח, בלש וקומיקס. ספרות ריאליסטית המתמודדת עם קונפליקטים מחיי הגן, הכיתה או המשפחה, ספרות אקטיביסטית שמקדמת אג'נדה חברתית כמו שוויון מגדרי או ערכי קיימות. לקטנטנים יש ספרים על רגשות והתמודדויות במרחב הגן, ספרים על דילמות ובעיות הבאות על פתרונן. קיימת גם ספרות ילדים דידקטית, שכל כולה נכתבה על להעביר תפיסה חינוכית ולעזור בעיצוב ההתנהגות של הילד, כמו ספרי גמילה קלאסיים דוגמת "סיר הסירים" של אלונה פרנקל. לא פשוט לנווט בכל זה ולבחור. הנה כמה עצות חשובות בבחירת ספר ילדים וילדות:

  1. ראשית תמיד כדאי לבקש המלצה – מקולגה, חבר או חברה, מורה. בדרך כלל לכל אחד יש שניים שלושה ספרי ילדים ששינו את עולמם והם ממליצים בחום. אל תהססו. תשאלו. תסמכו.
  2. תתחילו לקרוא את הדף הראשון בספר. אם הוא "תופס" ומעניין – כדאי להמשיך איתו.
  3. אם זה ספר שאתם נהנים להקריא בקול – כנראה תהיה חוויה טובה גם לילד. תבחרי, שרה גלי עטרי "רק מה שאת אוהבת".
  4. חשוב להתאים את הסיפור לגיל הילדות והילדים – כמות המלל, האיורים, מורכבות רגשית – כל אלו חשובים מאוד לבדיקה. רוצים רמז בהתאמה לגיל הנכון? שימו לב מה גילם של הגיבור או הגיבורה? האם בגן? באיזו כיתה? חטיבה? בהתאם - כך גיל הקוראת הרלוונטית, פלוס מינוס שנה שנתיים.
  5. הספרים היום עמוסים בצבעים ומפוצצים בדימויים ויזואליים מושכים. זו ממש "תחרות" על תשומת הלב שלנו. זה עלול ליצור עומס חושי על הילדים, בכל הגילאים. פחות זה יותר, לפעמים. תביאו מודעות לכוחו של ציור לרתק או לבלבל.
  6. בספרי הגיל הרך יש הרבה שימושים בשעשועי שפה: חריזה, מקצב, תבניות חוזרות. כל אלו עוזרים לילד בריכוז ובהתפתחות הקוגניטיבית.
  7. ספרים איכותיים לגיל הצעיר שהם ממש מעשה "אמנות", מדברים בשני קולות לשני קהלים: לילד ולילדה כנמענים ראשיים, ולמבוגר המקריא, כקוראים משניים. ספר טוב יעניק עונג בשתי הרמות האלו. מאיר שלו ז"ל הוא אלוף בכתיבה כפולה שכזו, בצורה משעשעת במיוחד.
  8. צחוק והומור בספר ילדים הוא בונוס מיוחד עבור הקוראות והקוראים. אבל לא רק. כדאי לחפש את הספר שיעורר תגובה רגשית (צער, פחד, שמחה, קינאה) והזדהות. כך מתפתח המנעד הרגשי והאמפתיה של הקוראים.
  9. ספר שמזמין קריאה חוזרת, כזה שניתן לצלול אליו שוב ושוב ולעולם אינו מעייף. בכל פעם מגלים בו דבר חדש נוסף. עוד רמה עמוקה של יצירתיות ותחכום.
  10. ספר שמבין את עולם הילדים: איך הם חושבים? מדברים? מה מעסיק אותם? ספר שמדבר עם הילדים ועבורם ולא מעל הראש שלהם.

אלו עשר עצות הזהב שלנו, כצוות מנחים ומנחות במרכז ע"ש מרים רות. אבל לא התאפקנו ויש לנו טיפ אחד אחרון ונוסף, חשוב מאוד:

חפשו ספרים שיש בהם אומץ. שמביאים תכנים מערערים, חתרניים בעולם, בדמויות ובסיפור עצמו. ספרים שמפרקים פרדיגמות וסטריאוטיפים. מערערים ומשנים משהו בתפישה, בהבנה ובמשמעות.

הכותבת היא מנהלת המרכז ע"ש מרים רות לתרבות וספרות  ילדים, מכללת אורנים.