איה מילכגרוב
איה מילכגרוב | צילום: באדיבות המשפחה

איה מילכגרוב בת האחת עשרה מתל אביב עלתה הבוקר (ד') על קו 18 של חברת דן מביתה שנמצא במרכז העיר לכיוון קייטנת הגלישה אשר נמצא ליד חוף הים. אלא שבמהלך הנסיעה היא מצאה את עצמה לבד באמצע רחוב אלנבי, בגלל שכרטיסן של חברת דן גילה שאין לה מספיק כסף בכרטיס הרב קו.

"איה יודעת איפה לרדת ואיפה לעלות אבל היא לא מכירה את כל מסלול האוטובוס", אומר אביה אוהד בשיחה עם mako. "היא המתינה זמן רב לאוטובוס, שניים חלפו על פניה אך בכלל לא עצרו. היא הייתה לחוצה ורצתה כבר להגיע לקייטנה. מתברר שבכרטיס הרב הקו הנטען לא היה מספיק כסף לנסיעה ולכן היא התקשרה לאשתי, שניסתה להטעין  את הכרטיס מרחוק כדי שתוכל לשלם אבל הכרטיסן לא נתן לה לעשות זאת".

לדברי מילכגרוב, הכרטיסן הציב בפני איה שתי אפשרויות: או שתשלם 100 שקלים קנס כי היא עלתה לנסיעה ללא תשלום או שתרד מאוטובוס. "לילדה בת 11 אין סכום כסף כזה עליה. הכרטיסן, במקום להתחשב בה, סיכן את הבריאות שלה ואת הבטיחות שלה בגלל שלושה שקלים, ועל הדרך הפחיד אותה, השפיל אותה ואיים עליה. איה לא מסתובבת לבד בעיר ולי אין רכב. במהירות הזמנתי רכב להשכרה, ואספתי אותה".

מילכגרוב מתוח ונרגש בשיחת הטלפון ואומר כי בתו הייתה מבוהלת בעקבות כל האירוע. "היא לא ידעה בכלל איפה היא נמצאת והייתי צריך לנסות ולהסביר לה שתשלח מיקום וכתובת. היא רצתה רק לחזור הביתה ולשחק במחשב, ורק אחרי הרבה שכנועים היא הסכימה ללכת לקייטנה".

חשוב לו לומר כי הוא  כועס על הכרטיסן שלא הפעיל שיקול דעת וגם על חברת "דן" שלא מחדדת נהלים בתקופה רגישה ומיוחדת כמו בתקופת הקורונה.

אוטובוס דן
אוטובוס דן | צילום: shutterstock Stanisiav Samoylik

"מדובר במקרה מקומם. אנו מצפים מעובדי התחבורה הציבורית, הכרטיסנים ונהגי האוטובוס להפעיל שיקול דעת בכל הנוגע לשימוש בתחבורה ולהימנע ככל הניתן מהלבנת פניהם של הנוסעים", אומר עופר מרום מנכ"ל המועצה לצרכנות ומוסיף  כי "כאשר עסקינן בילדים, יש צורך דחוף בקביעת הנחיות אשר יסדירו באופן ברור כי אין להוריד ילדים מאוטובוס עקב אי תשלום, דבר שיכול לגרום לסיכון ממשי. מרבית התלונות המגיעות למועצה בעניני תחבור ציבורית לא נוגעות לאיחורים אלא לקבילה על התנהגות הנהגים ו/או הכרטיסנים".

"באף סיטואציה, אין ולא צריכה להיות לנהג או לכרטיסן דין ודברים עם קטין", אומרת עורכת הדין  שרון מאירוביץ, מומחית בדיני מיסים ומשפט מנהלי. "ככל שאירעה תקלה ולקטין אין אפשרות להטעין הכרטיס מקרוב או בעסקת מרחוק את הרב קו בסיוע הוריו, אני סבורה כי יש לאפשר לו להמשיך את הנסיעה, גם בחינם. מדובר באירועים חריגים וספורדיים שבהם חלה חובה להפעיל שיקול דעת והתנהגות מידתית וסבירה".

מחברת דן נמסר בתגובה: "אנו מתנצלים מעומק הלב. שוחחנו עם המבקר והוא אומר שירד עם הילדה מהאוטובוס והציע עזרה. בכוונתו להתקשר ולהתנצל. בכל מקרה אנו נעשה הכל כדי שדבר כזה לא יקרה שוב בעתיד".