ליידיס אנג ג'נטלמן, איי ווד לייק טו טוק וויד יו אבאוט אה ורי אימפורטנט אישיו: פרקטיסינג דה אינגליש לאנגווידג'. נכון שאנחנו חיים בארץ כנען אבל אם נודה על האמת, הדבר הכי חשוב שילדינו לומדים בבית הספר, מבלי לפגוע בשאר השיעורים, הוא השפה האנגלית. לעניות דעתי, את השפה האנגלית נכון היה להתחיל ללמד כבר מכיתה א'. אולי אפילו בגן.

הילדים שלנו חיים את השפה אנגלית מעצם היותם ילדי דור המסכים. לצורך תפעולו של המסך הם מזהים איך נראות מילים קצרות כמו yes ו-no על פי צורתן ויודעים לדקלם אותן. הם משננים פקודות והוראות הניתנות להם תוך כדי המשחק או התוכן החינוכי אליו הם נחשפים. גם את שלב הכתיבה הם צולחים די במהירות אולם שלב הקריאה והדיבור השוטף הוא ללא ספק המורכב ביותר.

מה עושים כשאנגלית היא לא שפת אם?

התרגול הקולי הוא כלי נהדר לשיפור יכולות הקריאה והביטוי ושירים הם כלי נהדר להפוך את כל התהליך לחוויה איכותית ומהנה מאוד. גדלתי בבית בו מוזיקה התנגנה באופן קבוע ואנגלית לא הייתה שפת אימי או אבי. מגיל חטיבת הביניים ובעיקר לקראת הבגרות באנגלית הבנתי שאם אלמד לפי הדרך המקובלת בבית הספר, יהיה לי קשה מאוד, או המילים אחרות, זה לא יקרה. אז פתחתי את חוברות המילים שצורפו לתקליטים ולדיסקים וצללתי אל המילים של השירים שאהבתי כדי לתרגל קריאה קולית ולהרחיב אוצר המילים שלי.

לצורך תרגול קולי, בחרו שיר שמתאים לרמת השליטה של הילד באנגלית, לא ארוך מדי, שיר שרוב מילותיו יהיו מוכרות לילדים. כמו למשל השיר You're My Best Friend של להקת Queen. נצלו את ההזדמנות לחשוף אותם למוזיקה של "עתיקים" ועל הדרך, הציגו בפניהם שיר מופלא המדבר על חברות. הגישו להם את הטקסט בלבד ובקשו מהם לקרוא בקול את כל השיר מתחילתו ועד סופו. אם קריאה מתוך המסך הנייד תנגיש עבורם ועבורכם את הקריאה, עשו זאת, אל תחסכו במניפולציות בדרך להשגת המטרה!

בקריאה שנייה, בקשו מהם לתרגם את השיר בצורה חופשית. עזרו להם לתרגם מילים שהם לא מכירים ולהתמקם על ציר הזמן. המעבר בין זמנים באנגלית יכול להיות מבלבל בעיקר בגלל מילות הקישור. לאחר מכן, בקשו שוב שיקריאו את השיר מתחילתו ועד סופו. השיפור המיידי כתוצאה מהחזרתיות של התרגול ימלא אותם במוטיבציה ותחושת הצלחה וסיפוק.

אם בחרתם שיר שהם לא מכירים, שאלו אותם איך לדעתם ישמע השיר? האם מדובר בבלדה עדינה או בשיר רוק מכסח. לאחר תרגום השיר וצלילה אל תוך הסיפור, יהיה מעניין לדעת כיצד השיר נשמע בראשם לפני שיאזינו לו באמת. בשלב זה, האזינו ביחד לשיר ובדקו כמה התיאור שלהם היה קרוב.

בתרגול הבא, תנו להם לבחור שיר מה"רפרטואר שלהם". תרגול בסביבה הבטוחה והמוכרת יעצים את החוויה. הנה דוגמה לאחד כזה עם מסר חיובי:

בצעו איתם מספר סשנים עם שירים שונים ואחרי פרק זמן לא ארוך, חיזרו אל אלה שכבר קראתם. הקריאה הרציפה של הטקסט המוכר תשפר את הביטחון שלהם. תוכלו לתבל את החוויה המשותפת ע"י הוספה של משימה מסוימת לקריאה הקולית, כמו למשל להציע לילד לקרוא את השיר בקול מצחיק, לבקש מהם לקרוא כאילו הם נואמים את הטקסט של השיר מול קהל עצום של אנשים (לפני הקריאה הראו להם סרטוני נאומים מפורסמים להשראה), לקרוא תוך כדי בכי מבויים, להתחיל לקרוא מהסוף להתחלה, לקרוא בקצב הכי מהיר שאפשר מבלי לבלוע או להשמיט מילים, לקרוא ביחד (מילה אתם ומילה הם לסירוגין) ועוד משימות רבות ומצחיקות שתוכלו ליצור בעצמכם לעצמכם אם רק תפליגו בדמיון. 

בשלבים מתקדמים יותר, אם תרצו לאתגר את הפעילות עוד יותר, הציעו לילדים לתרגם מעברית לאנגלית. מובטחת לכם חוויה מלמדת, מעשירה ומצחיקה במיוחד.  אה כן, והמלצה שלי, בחרו שירים יוצאי דופן כמו למשל השיר הזה:

הכותב הוא אבא לשני בנים, עורך מוזיקלי, כותב על מוזיקה ומנחה סדנאות להורים וילדים (8+), הרצאות (15+) והרצאות לבני הגיל השלישי בנושא סגולותיה של המוזיקה.