אחרי שנה לא שגרתית שערערה רגשית בני נוער רבים ניצב בפנינו אתגר החופש הגדול. עבור ילדים צעירים לרוב קייטנות ימשיכו לשמור על שגרה ומסגרת, אבל עבור מתבגרים החופש הגדול הוא שטח הפקר: גדולים מדי לקייטנות וחלקם צעירים מדי בשביל לעבוד. באופן כללי חופשת הקיץ עלולה להיות כרוכה בסכנה משמעותית. צריכת הסמים (בעיקר קנאביס וגז קצפות) והאלכוהול עולה וכתוצאה מכך גם התנהגויות מסוכנות אחרות. 

רוב תאונות הדרכים של בני נוער מתרחשות בתקופת החופש. שתייה לשוכרה, בילויים עד אור הבוקר התנסויות חדשות, עבור חלק מהמתבגרים הן חלק בלתי נפרד מחוויית החופש הגדול. וכמובן, עבור אחרים, ישיבה של ימים ולילות מול המסך ומשחקי המחשב.

אז מה עושים?

ראשית הכירו בגורמי הסיכון וקחו חשבון שגם הילד שלכם חשוף להם אם תרצו או לא תרצו. כמובן שזה לא אומר שהוא בהכרח יתנסה בהתנהגויות האלה. זכרו שבגיל ההתבגרות השפעת קבוצת החברים והמדיה חזקים מכם. לטוב ולרע.

בנוסף, שבו לשיחת תיאום ציפיות – אופי השיחה הוא שיקבע את מידת יעילותה. מומלץ שהשיחה תתקיים מחוץ לבית, בבית קפה, בזמן שנוח גם לילד, כחלק מחגיגת סיום השנה. מטרת השיחה היא להתעניין בשנה שעברה עליו, בתוכניות שלו לחופש, לשתף בתוכניות שלכם וגם בדאגות שלכם. הכל בנועם. הימנעו מהטפות, הפחדות, והאשמות. זה לא מקדם ומעולם לא יצר שינוי בהתנהגות.

איך מתחילים שיחה?

  1. התחילו בלפרגן לו על התעודה שלו
  2. שאלו אותו איך הוא מסכם את השני
  3. שתפו בתוכניות שלכם לחופש. התעניינו בתוכניות שלו, אם יש כאלה
  4. גלו הבנה לכך שהחופש הגדול הוא גם הזמן שלו לנוח. הסבירו שאתם גם מבינים שחלק מזה אומר שעות שינה יותר מאוחרות, יותר בילויים עם חברים וגם נסיעות וטיולים
  5. עודדו אותו להקדיש חלק מהזמן לעבודה (אם הוא בגיל שיכול כבר לעבוד) או לפיתוח תחביב כלשהו
  6. הגדירו ציפייה ברורה לגבי הימנעות משתיית אלכוהול, שימוש בקנאביס או כל סם אחר
  7. אם החלטתם בגילאים יותר מבוגרים לאפשר שתייה, הגדירו כמות
  8. תרגלו מצבים ודרכי התמודדות
  9. הסבירו לו מה לעשות במצבי מצוקה  שתיית יתר, אובדן הכרה וכו'
  10. סכמו איתו על שעות חזרה, גם אם אלה שעות מאוחרות, הידיעה שלבילוי יש סוף מאפשרת להתכוונן ולהתארגן. בכלל, בשעות הקטנות של הלילה, 1:00-4:00, אין למתבגרים מה להסתובב ברחובות. זוהי שוטטות חסרת תכלית אשר לרוב מובילה לעשות "שטויות". בשעות כאלה עדיף שיבלו בבתים
  11. בקשו ממנו שכאשר הוא יוצא לבלות יעדכן אתכם היכן הוא נמצא וישאיר פרטי קשר של 1-2 חברים. הבטיחו לו שתמיד אתם קודם כל תנסו ליצור איתו קשר ורק אם לא תצליחו אז תתקשרו אליהם
  12. לא הצלחתם להתארגן עם הורים נוספים- קבעו עם הילד שכל פרק זמן מסויים אתם מגיעים לקרבת האירוע (זולה/גינה/בית), מתקשרים אליו והוא יוצא אליכם החוצה להגיד שלום
  13. היו ערים מדי פעם כאשר הם חוזרים, חבקו אותם, הסתכלו להם בעיניים, הריחו אותם. אתם תלמדו הרבה על מה שהיה בבילוי
  14. למחרת התעניינו בבילוי  אל תתמקדו ב"אם היה שם אלכוהול או לא". זה פחות רלוונטי וגם לא מזמין שיחה
  15. קרה אירוע, הילד השתכר או כל דבר אחר. כעס והטפות לא מקדמות אלא בעיקר פוגעות בו ומרחיקות אותו. עצם זה ששיתף זה המון ואפשר להודות לו על כך, להביע את הערכתכם וגם לאמר "אני חושב שאתה בעצמך מבין מה לא היה בסדר כאן.." וזה לגמרי מעביר את המסר.
  16. הימנעו מביקורת. להיפך, תנו כמה שיותר חיזוקים להתנהגויות החיוביות שאתם רואים במהלך החופש. קטנות ככל שיהיו.
  17. אל תוותרו על בילוי משפחתי בחופש. ארוחת ערב, חופשה או כל דבר אחר.
  18. הימנעו מריבים על שעות שינה – זה מיותר.
  19. התארגנו עם עוד הורים וקבלו החלטה שמידי שעה וחצי-שעתיים, זוג הורים "קופץ" למקום האירוע לאמר שלום ולוודא שהכל בסדר. תבואו בטוב- עם מגש פיצה או בקבוק קולה. אתם לא שוטרים ולא פקחים. עצם הידיעה שיגיעו מבוגרים מורידה משמעותית את רמת הסיכון
  20. הילד רוצה לנסוע עם חברים לאילת/טבריה/איה נאפה? בשום פנים ואופן לא! אלא אם כן מתלווה לקבוצה אליהם אחד ההורים אשר לן בקרבת מקום ונוכח שם מידי פעם במהלך היום. בני נוער רואים ביעדים אלה מקום של התפרקות טוטאלית ומאפשרים לעצמם התנהגויות ומעשים אשר באזור מגוריהם לעולם לא יעלו על דעתם.

ומה לגבי המסכים?

המאבק הוא לעיתים סיזיפי, בייחוד ככל שהם גדולים. עודדו איזון מאשר מדידת זמן המסך. חזקו צפייה אקטיבית הכוללת למידה אינטאקטיבית, תכנות, עריכה ואפילו משחקי מחשב לעומת צפייה פסיבית ובהייה אינסופית ביוטיוב או בנטלפליקס. עודדו אותם לשלב אין פעילויות מאחורי מסך לבין פעילויות פנים אל פנים.

התעניינו במה קורה שם מאחורי המסך ואל תהפכו את המסך ככלל לאויב. בקשו לצפות איתם לכמה דקות בסרטוני יוטיוב שהם אוהבים, הסתקרנו אחרי מי היא עוקבת אחריו באינטסגרם, צפו איתם בעוד סרטון בטיק טוק, שחקו איתם במשחקים, למדו את הרשתות החברתיות והפגינו סקרנות לגבי החיים שלהם שם. פרגנו על הדברים החיוביים שהם עושים שם.

החופש זאת ההזדמנות שלהם להינות, לבלות ולפתח עצמאות וגם ההזדמנות שלכם להינות ולבלות איתם. זכרו שבגיל הזה היכולת לקיים איתם תקשורת שוויונית, מתעניינת וסקרנית לגבי העולם, ללא שאלות רטורטיות וביקורת, היא הדבר הכי משמעותי עבורם ועבורכם.

חופש נעים ובטוח!

הכותב הוא מנהל מכון מתבגרים.