יה"ת – האגודה לטיפול באמצעות אמנויות (ע"ר) גיבשו עבורכם ארגז כלים קטן לחופש הגדול שלקוח מעולמות הטיפול ויסייע לכם לתקשר טוב יותר עם הילדים בבית, לענות על הצרכים הרגשיים שלהם, לייצר עניין,  לשמור על שליטה ואולי אפילו להנות ולחזק את הקשר עימם.

סדר יום: כתבו וציירו אותו ביחד

יוצרים מבנה ברור לנו ולילדים בהתאם למציאות העכשווית. ארגון וסדר מרגיעים ומספקים לנו חווית שליטה וביטחון. כתבו וציירו יחד את סדר היום אחרי שחשבתם עליו כהורים. קיימו דיון והסבירו את המטרה של סדר יום שכזה.

איור: מושיק לוין

"טיימר": לתחום את מרחבי הזמן

איך מתנהלים עם כל כך הרבה משימות באוויר? הגדירו זמן לדברים שחשוב לכם שיקרו. למשל, זמן קריאה, זמן ביקור הסבים והסבתות, זמן לעבודה, זמן משחק משפחתי וכד'. ניתן להיעזר בטיימר אפייה כדי להגדיר ולתחום את הזמן עבור ילדכם ולסייע להם בהמתנה או במעברים בין עיסוקים.

יום לפי נושא: תבלו את השגרה בהומור

הכניסו עניין וציפייה לתוך פעולות שגרתיות, למשל באמצעות בחירה של נושא מיוחד לכל יום או לכל ארוחה . לדוגמא - בחרו ביחד עם הילדים שפה או מקום מסוים על פני הגלובוס בו תתמקדו, הוסיפו אביזר לבוש מתאים, עשו שימוש במבטא של השפה ועופו ביחד על כנפי הדמיון.

איור: מושיק לוין

להיזכר וליהנות: שחקו משחקים 'של פעם' והוציאו אלבומים

הניחו בצד את המסכים וקחו את הילדים למסע בזמן אל משחקי הילדות שלכם, חברו אותם אל הילד שהייתם והשתתפו עימם במשחקים : קלאס, קפיצה בחבל, 5 קוביות או 3 מקלות.

הוציאו אלבומי תמונות ישנים וספרו לילדים על חוויה שעברתם (טיול, חוג, אירוע, עבודה). התייחסו לסיפורים כהזדמנות לומר לילדים "גם אנחנו היינו פעם ילדים". תתפלאו לגלות ש'נוסטלגיה' היא פיצ'ר מרגש, משעשע ומקרב.

היפוך תפקידים: ילדים הם ההורים וההורים הם הילדים

הסבירו לילדכם שהיום הוא יום הפוך. הם יכינו את הארוחה עבורכם וישכיבו אתכם לישון. בזמן שאתם ישנים, הם יישבו בסלון, ידברו ויראו סרט.

ניהול כעסים: "רגע של פיצוץ"

ניתן לפרוק מתח או כעס בדרך לגיטימית, מצחיקה ומהנה. למשל להחליט על עשר דקות בבית שבהם כולם צועקים וקופצים, רוקדים ומשתוללים. חשוב לשים טיימר כדי לתחום זמן של התחלה וסוף ברורים.

הצעה נוספת: לקחת עיתונים, לעשות מהם כדורים ולהתחיל מלחמת כדורים. בסוף עושים תחרות איסוף כדורים וקליעה לפח או לסל.

איור: מושיק לוין

בניית ציפייה: הכינו צנצנת משאלות אישית

הכינו אוסף של משאלות שניתן לממש (לפי החלטתכם כהורים) והכניסו לתוך צנצנת המשאלות. פעם בשבוע או יותר (לפי החלטה מראש) מוציא אחד מבני המשפחה משאלה וכל בני המשפחה יכולים לעזור לו להגשים אותה. משאלות לדוגמה: לשחק היום מונופול, לישון חצי שעה בצהריים, לדחות את שעת השינה, להכין יחד פנקייק, לספר סיפור, לשחק במחשב. סוג אחר של משימות שאפשר להכניס לצנצנת הן משימות קטנות ומצחיקות ברוח המשחק "אמת או חובה" למשל: חבקו את בן המשפחה הכי קרוב אליכם, זיחלו בישיבה מהסלון עד המטבח וכד'.

איור: מושיק לוין

רצף חברתי: עודדו קשר עם משפחה ומכרים

החופש הגדול גודע במידה רבה את רצף הקשרים החברתיים וגורם לתחושה של איבוד שליטה ובדידות אצל הילדים. לכן, אחת ליום החליטו ביחד על חבר או קרוב משפחה שתתקשרו אליו או תשלחו לו מכתב או מתנה במטרה לשמח אותו. רצוי גם לקבוע עימו פעילות משותפת או מפגש נעים.

פלייליסט משפחתי: הסתייעו בכוחה של המוזיקה

צרו ביחד עם בני המשפחה פלייליסט משפחתי והכינו מסיבת ריקודים לבני הבית. אפשר להוסיף למסיבה גם תחרות שירים או ריקודים. זו הזדמנות להכיר את בני המשפחה האחרים דרך המוזיקה שהם אוהבים לשמוע. חשוב להגיע בגישה פתוחה למוזיקה חדשה.

איור: מושיק לוין

יצירה משותפת: צרו ציור או סיפור בהמשכים

התחילו לצייר ציור או לכתוב סיפור ובקשו מהילדים להמשיך אותו בסבב לפי התור. אפשר גם לקפל את הדף כך שיישאר רק רמז מהציור או כמה מילים מהסיפור, ואז להעביר הלאה. בסוף התהליך (שיכול להתפרס על שעה או כמה ימים כאשר כל יום תורו של מישהו אחר) חושפים את היצירה בפני כולם. ניתן כעת לנחש מי כתב או צייר מה.

איור: מושיק לוין

משימה שבועית: חיזוק גמישות ויצירתיות

לדוגמא, תנו לכל אחד מבני המשפחה בקבוק פלסטיק שמיועד למחזור והגדירו כמה ימים יש כדי להמציא ולייצר משהו מהבקבוק. שימרו על ההמצאה או היצירה בסוד וחשפו אותה בפני שאר בני המשפחה רק ביום ושעה שתגדירו בינכם מראש.

סיבה למסיבה: תמיד יש מה לחגוג

בחרו משהו שאפשר לשמוח ולחגוג אותו. קבעו יום ושעה, התלבשו והתכוננו במיוחד ואז קיימו מסיבת חטיפים לכבוד המאורע. למשל, הילד שלכם הצליח במשחק מחשב, עזר לחבר, הכין מאכל מיוחד או שאתם כהורים חוויתם הצלחה בעבודה וכד'. אפשר להוסיף כרטיסי חיזוק חיובי שיכתבו על ידי בני המשפחה וימסרו ל 'חתן האירוע'. הכרטיסים יוכלו לחזק ולהעצים אותו בעתיד ולשמש כמזכרת נעימה מהחופש הגדול.

איים של שלווה: הרגעה באמצעות יצירה

ציירו עיגול, חלקו אותו לפלחים (כמו פיצה) ורשמו מעליו את הכותרת "איך אני בוחר/ת להירגע". כתבו יחד עם הילדים על כל פלח דברים כמו: "לספור בלב", "לנשום נשימה עמוקה", "לדבר ולשתף", "לדמיין מקום מרגיע" או "לדמיין חיבוק מההורים". ליד כל אמירה כזו הדביקו או ציירו דימויים מתאימים, תמונות של אנשים או של חפצים שמעוררים ביטחון או אנשים שרוצים לשמור עליהם. חופשה משפחתית מהנה ומחזקת.  

הכותבים הינם מטפלים באמצעות אמנויות מיה"ת (יצירה, הבעה ותרפיה) – האגודה לטיפול באמצעות אמנויות בישראל (ע"ר).  את האיורים אייר מושיק לוין, קריקטוריסט, מאייר ומעצב גרפי.