לעיתים אנו חושבים שיצירתיות היא עניין של גנטיקה, מין דבר כזה שנולדים איתו. במחקר חדש שנערך בבית הספר לחינוך באוניברסיטת תל אביב והוצג בכנס צ'ייס שנערך באוניברסיטה הפתוחה נמצא כי ניתן לשפר יכולות של יצירתיות ופתרון בעיות בקרב תלמידים ותלמידות על ידי פעולה קלה ופשוטה: "מבחן השימושים החלופיים" (Alternative Uses Test). "מדובר על שתי מיומנויות מפתח בעולם של היום", אומרת רותם ישראל-פישלזון, דוקטורנטית בהנחייתו של ד"ר ארנון הרשקוביץ, שהובילה את המחקר. "אנחנו מתמודדים עם פתרון בעיות באופן יום-יומי, והמחקר שלנו הראה שיצירתיות יכולה לסייע לכך", הוסיף ד"ר הרשקוביץ.

"מבחן השימושים החלופיים" משמש חוקרים זה עשרות שנים, ובפועל מדובר במשימה שניתן לעשותה גם בבית. במהלך המבחן מוצגת לילדים תמונה של חפץ יום-יומי, והם מתבקשים להעלות על הכתב, כל אחד לעצמו, כמה שיותר שימושים שונים לחפץ הזה, בזמן מוקצב של 3 דקות. לאחר הסיום מוצג להם חפץ נוסף, ולאחר מכן עוד שני חפצים. בסך הכל, ההתערבות נמשכת כרבע שעה ומומלץ לבצע אותה פעם בשבוע.

המחקר, שנערך בקרב 132 תלמידי שכבת ט' בבית ספר במרכז הארץ, כלל את אותה התערבות פשוטה, והיא התקיימה פעם בשבוע, במשך עשרה שבועות, בתחילת יום הלימודים. "התלמידים הציעו מגוון שימושים למזלג: הכנת חורים באדמה לקראת זריעה, גירוד בגב, הוצאת לכלוך מהחריצים שבסוליית הנעל, סלסול השיער, סימנייה ועוד", מספרת ישראל-פישלזון. "כשהם ראו על כמה שימושים הם הצליחו לחשוב כקבוצה ומה הציעו אחרים – זה עודד אותם להמשיך לחשוב באופן יצירתי", מציין ד"ר הרשקוביץ. בנוסף נמדדה גם יכולתם של התלמידים בפתרון בעיות באמצעות משחק מחשב שבו נדרשו לבנות קוד שיביא אסטרונאוטית ליעד שלה.

ואכן, לאחר מדידה הבחינו החוקרים בשיפור: מתוך תלמידי השכבה, היו 34 שבחרו שלא להשתתף באף מפגש, והם הוגדרו כקבוצת הביקורת; יתר התלמידים, 98 במספר, שהשתתפו לפחות במפגש אחד, הוגדרו כקבוצת הניסוי. מניתוח הנתונים עלה כי כל התלמידים שיפרו את ציוניהם במבחן היצירתיות, אך התלמידים בקבוצת הניסוי שיפרו אותם בצורה גבוהה יותר מאלו שבקבוצת הביקורת. גם במבחן פתרון הבעיות הישגיהם של התלמידים בקבוצת הניסוי היו גבוהים יותר מאלו שבקבוצת הביקורת.

ניתוחי המשך העלו ממצא מעניין הקשור למגדר. בקרב התלמידים שהיו פעילים מאוד במהלך ההתערבות, הבנות הגיעו לפתרונות יצירתיים יותר מהבנים במשימת הסיכום. בנוסף, נמצא כי זיקה גבוהה לטכנולוגיה הייתה גורם מנבא לשיפור בביצועים של התלמידים בעקבות ההתערבות. "דווקא אצל הבנות זיקה נמוכה לטכנולוגיה לא פגעה בביצועים, וכך גם אצל אלו שהגיעו עם רמה גבוהה של פתרון בעיות מלכתחילה", ציינה ישראל-פישלזון.