יניב בנימנוב (13) משדרות החל להשתמש באפליקציית SpeakingPal  כחלק משיעורי האנגלית בבית הספר מקיף כללי אמית ע"ש גוטווירט שבשדרות. "האפליקציה שיפרה לי את האנגלית בצורה מדהימה, בהתחלה הייתי בקושי מדבר ועכשיו אני מדבר הרבה יותר ובביטחון", יניב שיתף כי מעבר לשיח הפרונטלי בכיתה, המורה עינב עקבה אחרי כל התהליך והביצועים שלו באפליקציה ונתנה לו פידבקים חיוביים בהתאם. "בזכות האפליקציה אני אוהב ללמוד אנגלית, מקצוע שלפני כן לא אהבתי כל כך".

כמו יניב, ישנם עוד מאות תלמידים שההנגשה והחיבור למקצועות מהווים עבורם אתגר "הקושי נבע מחיבור התלמיד למקצוע, לפעמים חיבור התלמיד למורה – עניין שיצר קושי בהתקדמות הלמידה הרציפה אצל כל תלמיד והגעה לידי מיצוי יכולותיו של התלמיד". אומרת עינב בוכריס, מרכזת אנגלית בחט"ב ומורה לאנגלית בביה"ס מקיף כללי אמית בשדרות המלווה את הכיתה שנבחרה להיות חלק מאתגר ה-SEL.  

על התהליך שעבר יניב, היא מספרת "יניב לפני ואחרי הוא תלמיד אחר לחלוטין. השינוי המטאורי שחל ביניב ניכר בצורה כל כך בולטת לחיוב. יניב בתחילת שנה היה תלמיד מופנם בעל יכולות בינוניות באנגלית. כשהתחלנו לעבוד מול הפלטפורמה של SpeakingPal יניב החל לצבור תאוצה ולבלוט באופן משמעותי". עוד מוסיפה בוכריס כי מקצוע האנגלית כשלעצמו טומן בחובו אתגרים לא פשוטים של רכישת שפה שנייה ולחלק מהתלמידים שפה שלישית. לעיתים הקושי עבור התלמידים הוא גדול, וכאשר ה-SEL נכנס לתמונה הוא שם את התלמיד במרכז, בודק את תחושות התלמיד והתקדמות אישית של כל אחד, זה עשוי לשנות אצל התלמיד את חוויית הלמידה ואת המוטיבציה והתפיסה לגבי המקצוע.

במציאות שבה ישנו מחסור גדול במורים ולימוד בכיתות גדולות, היכולת של המורה להעניק יחס אישי לתלמידים הולכת ויורדת. המיזם הייחודי אתגר ה-SEL שפותח על ידי עמותת בוגרי 8200 בשיתוף משרד החינוך, קרן עזריאלי וחברת אורקל מסתכל על כל רובדי האישיות של התלמיד – Social Emotional Learning  ומאפשר לתלמידים במקביל ללמידת השפה האנגלית/ מדעים, לרכוש ולשפר מיומנויות  כמו ביטחון עצמי, ויסות רגשי, יכולת עמידה בתנאי לחץ וכדומה. היכולות של אתגר ה-SEL הוכיחו את עצמן גם במבצע “מגן וחץ" שהתקיים בחודש מאי האחרון בייחוד בשדרות, אפליקציית SpeakingPal היוותה מפלט לתלמידים שלקחו איתם את הטלפון הנייד למקלטים וביצעו את הפעילויות שבאפליקציה.  מעבר לתרגול האנגלית הילדים דיווחו על התחושות שלהם מהמצב המתוח והמורה קיבלה את הפידבק במערכת. הדבר מעיד על כך שהתלמידים למדו לתת אמון במערכת הטכנולוגית וידעו שהמורה רואה אותם ומעניקה טיפול ומענה בהתאם כאשר שוחחה עינב עם מנהל ההטמעה מטעם SpeakingPal, שניהם שיקפו תמונה דומה ומצליבה: עפ"י ניתוח נתונים שהתקבלו מתלמידים בזמן ימי המבצע, זיהתה המערכת  קשיים שעלו באופן דומה גם מצד שאר המורות בהתרשמות שלהן בשטח.

על אתגר ה-SEL

אתגר ה-SEL שהינו תוכנית לאומית ראשונה מסוגה בעולם לקידום פתרונות חינוכיים וטכנולוגיים ללמידה רגשית- חברתית במקצועות הליבה אנגלית ומדעים, נכנס לשנתו השלישית והאחרונה כשהמוקד השנה הוא הטמעה בסקייל גבוה במערכת החינוך.

פעילות אתגר הSEL נמשכת כשלוש שנים, בהן  מתוך מאות סטרטאפים שהגישו מועמדות בשנה הראשונה, נבחרו שמונה סטרטאפים שהתחילו את התהליך בשנה השנייה לאתגר ושבסופה סטרטאפ אחד זוכה במיליון שקלים ומוטמע בעשרות בתי ספר נוספים במערכת החינוך, בדגש על הפריפריה החברתית-גיאוגרפית. היתרון בפתרונות השונים שפותחו במסגרת האתגר הוא שהמערכת שלהם יכולה לזהות קשיים ולסייע בפיתוח  מיומנות רגשיות- חברתיות בקרב המשתמשים תוך כדי הלמידה.  

המשמעות: לעבודה בגישה של SEL ושילובה בשיעורי הליבה יש ערך מוסף מובהק לזיהוי קשיים רגשיים בקרב תלמידים היא מסייעת גם למורים המקצועיים לתת מענה בזמן אמת. "בכל כניסה לאפליקציה התלמיד היה צריך לסמן את תחושותיו באותו רגע, איך הוא מרגיש וכדומה והנתונים הללו השתכללו יחד עם ביצועי התלמיד בתחום השפה. היינו מקבלים פלט של תפקוד התלמיד ברמה הלימודית וכך היינו יכולים לדעת באיזה מצב הוא נמצא" אומרת עינב בוכריס.

"ב-SEL הטכנולוגיה אינה מחליפה את המורה", מסבירה נעמי גוברין-שוורץ, מנהלת אתגר ה-SEL מבית עמותת בוגרי 8200, "היא מסייעת למורה ומנגישה לה באופן אישי את המידע על כל אחד מהתלמידים. היכולת התאמה אישית של הטכנולוגיה לקצב הלימודי של התלמיד והראייה של דמות המורה כמנחה יותר מאשר דמות מרצה. כתוצאה מכך שהמערכת היא כחלק הטכנולוגיה היא מאפשרת את הלמידה גם בבית, למורה יש את הפניות גם לבסס קשר של מורה – תלמיד, כשהמורה נתפס כמנחה למסע ולא כדמות מאיימה ויש באמצעותו להוביל את התלמיד קדימה".

נעמי גוברין שוורץ  (צילום: עומר כהן SEL)
נעמי גוברין-שוורץ | צילום: עומר כהן SEL

שנת תשפ"ד - נכנסים לשנה השלישית

צוות אתגר ה-SEL מבית עמותת בוגרי 8200 יכולים לחייך השנה, לאחר שבשנת הלימודים הקודמת שהייתה שנת הפיילוט של האתגר, כ-1,500 תלמידים זכו לשלב את למידתם ביחד עם הפתרונות הטכנולוגיים השונים אשר חיזקו ופיתחו את החוסן הנפשי שלהם ושל הצוותים החינוכיים והביאו לשיפור בהישגים הלימודיים, השנה, תשפ"ד, באמצעות שיתופי פעולה שונים עם רשויות מקומיות, רשתות חינוך ובאמצעות מערכת הגפ"ן הפתוחה לכלל בתי הספר, צפויים להשתמש בפתרונות השונים עוד למעלה מעשרת אלפים תלמידים.

בתי הספר המשתתפים בתוכנית מעידים על נתוני הצלחה משמעותיים. מסיום הפיילוט שהתקיים בבית שאן על מנת לבחון את האימפקט של האתגר על התלמידים ונערך במשך 3 חודשים  ב-3 כיתות (ד',ה',ו') בבי"ס גלבוע בעיר, עלה כי הפלטפורמה הצליחה לפתור את הבעיה העיקרית שעלתה בקרב סגל ההוראה והיא הרמה הנמוכה של התלמידים במיומנות האנגלית המדוברת, לאחר שבמשך שנים ישנו ניסיון למציאת פתרון לפערים בין רמת האנגלית המדוברת לעומת הכתובה בקרב התלמידים בעיר.

על SPEKINGPAL - הפתרון הזוכה באתגר

SpeakingPal הוא סימולטור שיחה חוויתי שבו המשתמש מנהל שיחת וידאו עם שחקנים שהוקלטו מראש ומדמה סיטואציות מהחיים כמו הזמנת אוכל והמשתמש מקבל משוב בזמן אמת והצעות לשיפור. המערכת מבוססת בינה מלאכותית ונועדה במיוחד ללומדי אנגלית כשפה זרה. בהמשך לתרגול המותאם והאישי האפליקציה מציעה תרגולים בזום או בקבוצה שיוסיפו לפן החברתי ועבודת הצוות.

בפלטפורמה שולבו בצורה שקופה לא מורגשת שאלות לפני או אחרי התרגול, השאלות עוזרות להבין את המצב הריגשי של התלמיד. המורה מקבל לוח בקרה המאפשר לו להתעדכן לגבי ההתקדמות האישית של התלמיד ולהוביל את תהליך הלמידה. על ידי הבקרה של המערכת גילו עשרות מקרים של חרמות, ביטחון עצמי נמוך מה שמאפשר לצוות החינוכי לגשת ולתת תמיכה אנושית שבאה לידי ביטוי בתוצאות ובביצועים.