אם לא הספיקו לכם השינויים בשנה החולפת, אז כדאי שתדעו שהשנה באופן רשמי השתנתה תכנית הלימוד בתנ"ך לתכנית חדשה. אז לפני שאתם מתחילים ללמוד לקראת בחינת הבגרות שתתקיים ביום שני הקרוב, שימו לב ללמוד לפיה. התכנית החדשה כבר לא כוללת את פרקי החובה מלכים ונביאים, וגם ביחידות הבחירה נעשו שינויים. כדי לעשות סדר, זהו חומר הבחינה על פי התכנית החדשה:

יחידות חובה

בראשית סיפורי אבות, בראשית סיפורי יוסף ושמות סיפורי התהוות האומה. 

יחידות בחירה:

שיבת ציון, חוק וחברה, נביא ונבואה, ספרות החוכמה ומזמורי תהילים. 

את פרקי הבחירה כל בית ספר בוחר לפי שיקוליו, יחד עם זאת כל תלמיד רשאי לענות על איזו שאלת בחירה שייבחר במבחן עצמו. 

מבנה הבחינה:

הבחינה מחולקת לארבעה חלקים:

חלק 1 (40 נקודות) - בראשית סיפורי אבות וסיפורי יוסף. שתי שאלות, כל שאלה 20 נקודות. 

חלק 2 (20 נקודות) - שמות התהוות האומה. שאלה אחת. 

חלק 3 (28 נקודות) - פרקי בחירה. בפרק הזה יש לענות על שתיים מתוך 5 שאלות. למעשה יש שאלה עבור כל יחידת בחירה. כל שאלה 14 נקודות.

חלק 4 (12 נקודות) - שאלת אנסין, שאלה על חומר שלא בתכנית הלימודים. 

ציון הבגרות בתנ״ך מתחלק לשניים - 70 אחוזים מציון בחינת הבגרות (שאלון 1261), ו-30 אחוזים מהערכה בית ספרית לתלמידי תיכון או שאלון 1282 למשלימי בגרות.

רוצים שיטה שתעזור לכם ללמוד את החומר בקלות?

זיוה בן גת, מורה עם ניסיון של למעלה מארבעה עשורים, פיתחה שיטה ייחודית להכנה לבגרות בתנ״ך, והיא כאן כדי לחלוק את הסודות להצלחה. אז מהם השלבים להצלחה בבגרות?

  1. ראשית וודאו שיש לכם את כל החומר מסודר, סיכומים מהכיתה וחומר עזר רלוונטי, המותאם לתכנית החדשה.
  2. במהלך הלימוד שימו לב לעקרונות תנ״כיים שחוזרים לאורך פרקי הלימוד. דוגמה - מידה כנגד מידה, גמול דורות, אמונה באל אחד (מונותאיזם), עבודת אלילים ועוד. היכרות עם עקרונות אלה תסייע לכם להשיב על שאלות מפרקי הבחינה, כולל שאלת האנסין. 
  3. פרשנויות - יש הבדל בין פרשנות מסורתית לבין פרשנות ביקורתית (שהיא מבוססת מחקר). לא אחת תשאלו על ההבדלים בין הפרשנויות, לכן שימו לב לזה במהלך הלימוד.  
  4. במקביל ללימוד החומר חשוב להשיב על שאלות מבחינות עבר, המיומנות הזו תעזור לכם במהלך הבחינה.

בקורס הדיגיטלי של סקולנט להכנה לבגרות בתנ״ך, יש דגש על שלבים אלה. התלמידים צופים בשיעורים מקצועיים בשיטה המותאמת לדור הנוכחי, מה שמאפשר הצלחה מירבית בבחינה.

4 טיפים חשובים חשובים למענה על שאלות הבחינה:

שאלות רבות במבחן דורשות מיומנות של ניתוח טקסטים והבנת הנקרא. 

  1. קראו את השאלה במלואה.
  2. קראו את הפסוקים הרלוונטיים שצוינו בשאלה. בבחינה יש להשתמש בספר תנ”ך מלא, הוצאת קורן.
  3. חיזרו לשאלה - רוב השאלות מחולקות לסעיפים, שימו לב לענות על כל חלקי השאלה! השתדלו לבסס את התשובה של כל סעיף על הפסוקים הרלוונטיים לו. 
  4. נסו למצוא הוכחה מהכתוב - שימוש בציטוט רלוונטי מתוך הקטע הנתון זו דרך מצויינת לנמק ולבסס את תשובתכם. 

דוגמאות לשאלות מבחינות קודמות

בגרות חורף תשפ''א, 2021 ,שאלון 1261

שאלה: 

קרא בראשית, פרק כ"א, פסוקים א'-כ"א. בפרק זה מסופר על גירוש הגר וישמעאל מבית אברהם. 

קרא פסוקים א'-י"א. מי יזם את הגירוש של ישמעאל והגר ומדוע? בסס את דבריך על הכתוב. 

תשובה: 

״[ט] וַתֵּרֶא שָׂרָה אֶת-בֶּן-הָגָר הַמִּצְרִית, אֲשֶׁר-יָלְדָה לְאַבְרָהָם--מְצַחֵק. [י] וַתֹּאמֶר, לְאַבְרָהָם, גָּרֵשׁ הָאָמָה הַזֹּאת, וְאֶת-בְּנָהּ:  כִּי לֹא יִירַשׁ בֶּן-הָאָמָה הַזֹּאת, עִם-בְּנִי עִם-יִצְחָק.״

שרה יזמה את גירוש ישמעאל והגר, והיו לה שתי סיבות לכך - הראשונה היא כי ישמעאל ״ציחק״ וזה הכעיס את שרה. השניה היא כי שרה רצתה שיצחק ירש את כל ירושת אברהם, ולא ישמעאל.

שאלה: 

הסבר מה היה יחסו של אברהם ליוזמת הגירוש. בסס את דבריך על הכתוב. 

 תשובה: 

״[יא] וַיֵּרַע הַדָּבָר מְאֹד, בְּעֵינֵי אַבְרָהָם, עַל, אוֹדֹת בְּנוֹ.״

אברהם כואב את הפרידה מבנו.

שאלה: 

קרא פסוקים י"ד – ט"ז. על פי המסופר בפסוקים י"ד-ט"ו, יש המבקרים את אברהם וטוענים שנהג כלפי הגר בחוסר אחריות. הסבר ביקורת זו ובסס אותה על הפסוקים. 

תשובה: 

אברהם מאפשר את הגירוש ולא מנסה למנוע אותו למרות שהמעשה מסכן את חיי הבן. 

״[יד] … וַתֵּתַע, בְּמִדְבַּר... [טו] וַיִּכְלוּ הַמַּיִם, מִן-הַחֵמֶת..״

ספר קודש (צילום: סאלי פאראג, shutterstock)
ספר קודש | צילום: סאלי פאראג, shutterstock

בגרות קיץ תש"ף, מס' 1261

שאלה: 

קרא בראשית, פרק כ"ד, פסוקים א'-כ"א ופסוקים ס"א-ס"ז.

אברהם שולח את עבדו לשליחות חשובה. קרא פסוקים א'-ט'.מהי השליחות? מהי השבועה שהשביע אברהם את עבדו לפני שיצא למלא את השליחות, ומפני מה הזהיר אותו?

תשובה: 

השליחות - למצוא אישה לבנו יצחק, מארצו מולדתו - חרן.

[ד] כִּי אֶל-אַרְצִי וְאֶל-מוֹלַדְתִּי, תֵּלֵךְ; וְלָקַחְתָּ אִשָּׁה, לִבְנִי לְיִצְחָק. 

השבועה - אברהם משביע את עבדו שהאישה שימצא לבנו יצחק לא תהיה מבנות הכנעני.

[ג] וְאַשְׁבִּיעֲךָ--בַּיהוָה אֱלֹהֵי הַשָּׁמַיִם, וֵאלֹהֵי הָאָרֶץ:  אֲשֶׁר לֹא-תִקַּח אִשָּׁה, לִבְנִי, מִבְּנוֹת הַכְּנַעֲנִי, אֲשֶׁר אָנֹכִי יוֹשֵׁב בְּקִרְבּוֹ.

האזהרה - אברהם דרש מעבדו להביא את האישה אל ארץ כנען ליצחק, ולא להחזיר את יצחק חזרה למולדתו של אברהם.

[ו] וַיֹּאמֶר אֵלָיו, אַבְרָהָם:  הִשָּׁמֶר לְךָ, פֶּן-תָּשִׁיב אֶת-בְּנִי שָׁמָּה.

הכותבת הינה מנכ"לית סקולנט