"חברותי וחברי המורים המומים מהיחס המחפיר כלפינו. במשך שנים אנחנו מתפשרים על שכר שלא הולם את כישורינו, השכלתנו וההשקעה שלנו במקצוע, רק מתוך תחושת שליחות", אומרת נחמה (שם בדוי), מורה לאנגלית בחטיבת ביניים במרכז הארץ, בראיון ל-mako הורים. "אני מרגישה מנוצלת. גם בעת הזו אני 'עובדת', אבל בעצם אני מתנדבת, ונמאס לי שמנצלים אותי".

מיד אחרי פסח יחזרו תלמידי החינוך המיוחד ללימודים באופן הדרגתי. אך מה יעלה בגורל שנת הלימודים בחינוך הממלכתי? לפי המתווה המגובש בימים אלה, תלמידי כיתות א' עד ג' יחזרו ללימודים ראשונים, במשמרות ובכיתות קטנות ומפוצלות, כשאחריהם יחזרו תלמידי כיתות י"א וי"ב לצורך ביצוע בחינות הבגרות, שיצומצמו לחמש בחינות בלבד. תלמידי כיתות ד' עד י' כלל לא צפויים לחזור ללימודים השנה, אלא להמשיך במתכונת המקוונת.

אלא שהסיפור לא נגמר כאן. הפערים הלימודיים שנוצרו עקב השבתת הלימודים הולכים וגדלים, ועל רקע המשבר הכלכלי, משרדי האוצר והבריאות דורשים לבטל באופן מוחלט את החופש הגדול. למרות שבמשרד החינוך מתנגדים, ומתעקשים על חופשה מלאה בחודש אוגוסט, באתר TheMarker דווח כי במשרד החינוך נערכים לקיצוץ רחב בתקציב, שעשוי לכלול קיצוץ בשעות ההוראה של המורים, צמצום היקף המשרה – ואף פיטורים. 120 אלף מורים שמועסקים על ידי משרד החינוך ומאוגדים תחת הסתדרות המורים לא חתמו על הסכם שכר תקף מאז יולי 2019 – והם עשויים לאבד את עבודתם.

דבורה, מחנכת כיתות א', מוסיפה: "המצב עדיין לוט בערפל. מדיניות הממשלה כלפי עובדי ההוראה מעידה על מעמדנו. אנחנו נהיה בייביסיטרים לילדים עד כיתה ג', כדי שההורים יצאו לעבוד ויתניעו מחדש את המשק. האם עובדי ההוראה נחשבים לבשר תותחים ושפני ניסוי של המערכת?", היא מוחה. "האם שי באב"ד, מנכל משרד האוצר, ניסה ללמד 35 ילדים בכיתה שבה המזגן מקרר רבע מהילדים במקרה הטוב? האם חשבו שאולי יהיה גל הדבקה שני ואלו יהיו הילדים והמורים? אני אוהבת את העבודה שלי מאוד, אבל לא מוכנה לסכן את עצמי או את הילדים שלי בשביל החייאת המשק. החיים שלי חשובים לי יותר".

לדבריה, לימודים בחודש אוגוסט לא יסייעו בהדבקת הפער הלימודי. "אנו מבצעים גם בעת הזאת למידה מקוונת ונמצאים בקשר תמידי עם התלמידים וההורים. לצערי אצל רוב התלמידים במערכת החינוך יהיה יווצר לימודי. לימודים ביולי אוגוסט לא יתרמו למצב, אלא רק יחמירו אותו. זה לא הפתרון.

"אני ממש לא מבינה איך חשבו בכלל לגזול מאיתנו את החופש הגדול. אנו עובדים ועמלים יום יום. באיזה סקטור דבר כזה יתקבל? שכר יולי אוגוסט לו אנו זכאים מופרש מעשרת החודשים בהם אנו עמלים כל יום, כל חג וכל שבת", היא מוסיפה. "ברור לנו שכל העיניים נשואות אלינו בשל מחסור בשירותי שמרטפות במהלך הקיץ. מורות זקוקות למרחב נשימה בקיץ להיות עם משפחותינו על מנת לטעון מצברים לשנה הבאה. אנחנו סיימנו להתנדב".

רן, מורה לתקשורת ממרכז הארץ, מתעקש כי יש הבדל בין תלמידי התיכון לתלמידי היסודי – ומעמד המורה נשחק. "המורה איננו עוד מומחה בתחומו, אלא חלק מתוך מנגנון שאמור לשרת את התלמיד והוריו. התלמיד איננו עוד חומר גלם, אלא מוצר מוגמר, מודע לעולם שסביבו, 'לא פראייר', ועל המורה להתאים את עצמו לתקשורת מיטבית עם התלמיד.

"אם בעבר תחום הידע היה בידי המורה בלבד, כיום הידע נמצא בכף היד של התלמיד. ערך המורה משתנה ומתעצב בכל רגע מחדש. מהוראה פרונטלית עברנו להוראה מבוססת פרויקטים בקבוצות. כנראה שהתחנה הבאה בהוראה, תהיה מורה וירטואלי שילמד את התלמיד לפי דרישה. התחנה הזאת תהיה התחנה האחרונה של מורים בשר ודם במערכת החינוך ואולי התחנה האחרונה של מערכת החינוך כולה. הטכנולוגיה קיימת, התכנים קיימים, חסרה רק פקודת הביצוע. הוראה זה מקצוע יפה. כנראה שכיום הוא יפה פחות, ומתיש".