כמטפלת שנים רבות בשיטת אלכסנדר עברו אצלי ילדים רבים, הורים ומורים, שחיפשו דרך נוספת, אולי שונה להתמודד עם קשיים שחווים הילדים במסגרות החינוכיות. אין כמעט ילד או ילדה שלא מתקשים לשבת במשך שעות ארוכות בכיתה, יש כאלה המאובחנים עם בעיות קשב וריכוז או עם בעיות של מוטוריקה כמו אחיזת עיפרון או עט, ויש ילדים רבים יותר שחווים קשיים ותסכולים הנובעים בין היתר מיציבה לא נכונה של הגוף הכוללת שעות רבות של ישיבה או רכינה כלפי מסך (מחשב או סלולר) או מהעובדה שהם פשוט לא למדו כיצד להפעיל נכון יותר את הגוף.

לעשות פעולות יומיומיות מתוך חופש בחירה

מה עושים הורים במצב כזה? לרוב הם פונים עם ילדיהם לשיטות הטיפול המוכרות כמו ריפוי בעיסוק, קלינאות תקשורת, או טיפול תרופתי (ריטלין למשל) ומשיגים פתרון נקודתי, אך כאן ישנה אפשרות להציע שיטה נוספת, כוללנית – שיטה לחיים.

שיטת אלכסנדר אינה מתחרה בשיטות שהזכרתי, אלא משלימה אותן ומציעה תפיסה שונה – שיטת אלכסנדר היא יותר שיטת לימוד מאשר שיטת טיפול. אנחנו, המורים לשיטה לומדים במשך שנים ארוכות כיצד לשנות גישה ולהעביר את הידע הזה לתלמידים. עיקר הידע שהתווה אלכסנדר הוא כיצד להשתמש בגוף טוב יותר ולעשות פעולות יומיומיות מתוך חופש בחירה ותנועה וכך גם לתקן ליקויים ביציבה והיבטים אחרים שהרבה פעמים מתרחשים ברמה פסיכו-פיזית.

יציבה לא נכונה, שמתרחשת הרבה אצל אנשים העובדים בעבודה משרדית ונמצאים שעות רבות מול מסך והגה, יכולה לבוא לידי ביטוי באופן מיידי, אך אולי רק לאחר שנים רבות – אז אנחנו רואים כאבי גב וצוואר, בעיות בבלוטת התריס ועוד. גם אצל ילדים ישנם מצבים של יציבה לא נכונה, בבית או במסגרת בית הספר למשל ואצלם זה משפיע במיוחד על היכולות הלימודיות והתפקודיות במסגרת הלימודים.

שיטת אלכסנדר ומטה הקסמים

נוסדה לפני יותר מ-120 שנים על-ידי פרדריק מתיאס אלכסנדר, שחקן תיאטרון אנגלי יליד טסמניה אוסטרליה, שסבל מצרידות ואיבוד הקול לעיתים תכופות. כאשר ניסה להבין מדוע זה קורה לו הוא זיהה שהתנועות שלו על הבמה מוטעות ונובעות משימוש לקוי בגוף, וזה מה שיוצר את הבעיות במיתרי הקול.

משם נוסדה גישת חינוך לא תחרותית שמטרתה ללמוד טוב יותר את גופנו ואיך ניתן לאפשר לו טווח תפקוד מירבי מתוך "חופש" ויציבה נכונים ואופטימליים. בבתי ספר רבים בעולם למוסיקה וריקוד, כגון "ג'וליארד" היוקרתי בניו יורק, שיטת אלכסנדר הפכה מזמן חלק מתוכנית הלימודים.

"מטה הקסמים" כך אני מכנה את הצוואר האנושי. הצוואר הוא מטה הקסמים האמיתי של האדם, ובשיעורים שאני מעבירה לילדים (ולהורים) הזמן מוקדש ללמוד על החיבור הנכון: צוואר-ראש-גב. אנחנו מלמדים כיצד להשתמש בגוף ובצוואר נכון יותר, איפה הצוואר מתחיל ונגמר, כיצד תנועה של כתיבה למשל מתחילה בשרירי הגב התחתון ולא מהזרוע או כף היד. לאחר סדרה של שיעורים נצליח להעניק לצוואר את אותו החופש האבוד ונראה כיצד זה מאפשר לילד למידה טובה יותר, ישיבה כתיבה ונגינה יותר טובה, תחושה של רוגע ובאופן כללי למידה מיטבית מתוך רוגע ובחירה.

איך נראה שיעור?

כמו בתחומים אחרים מעולם הרפואה המשלימה, לכל תלמיד ותלמידה תוכנית למידה אישית המורכבת מסדרת שיעורים. השיעור עצמו מתבצע במתכונת של אחד על אחד ולא בקבוצות. אני מזמינה גם את ההורה לשיעור יחד עם הילד או הילדה כדי להתבונן ולהבין מה אנחנו עושים ולחוות את השיפור יחד איתנו. העבודה בשיעורים מתבצעת במצבים שונים: על כיסא, ליד דף, שולחן מחשב וגב כיסא, ליד קיר, מול מראה ועל מיטת-טיפולים.

עבורי לימוד שיטת אלכסנדר לילדים היא פשוט לתת לילד מתנה המהווה מקפצה לחיים ומסייעת גם בתחושת הביטחון והמסוגלות העצמית וגם יכולה לסייע ולהביא לשיפור במיומנויות הכתיבה והמוטוריקה העדינה, לתקן לקויות יציבה ובעיות אחרות שיכולות לנבוע כתוצאה מהן.

הכותבת היא מטפלת בשיטת אלכסנדר בכללית רפואה משלימה בחיפה.