תקופת החגים, שהצטופפה השנה דווקא בימים בהם כבר החלה להתבסס שגרה נורמלית, גורמת לא רק לנו ההורים למצוא את ה"סנטר" שלנו מחדש ולהתאמץ לחזור ולהיות פרודוקטיביים בעולם התעסוקה, אלא בעיקר לילדינו, שעשו את המעבר המשמעותי בחייהם מהבית לגן לחזור ולהסתגל לסדר יום חדש. איך נוכל לעשות שוב את המעבר הזה באופן שיקל על כל הצדדים?

"הסתגלות הילדים למסגרת חינוכית לגיל הרך מתייחסת לכניסה ראשונית וגם לחזרה למסגרת חינוך מוכרת", אומרת ד"ר קלודי טל, פסיכולוגית התפתחותית, ראש תכנית תואר שני בחינוך לגיל הרך במכללת לוינסקי לחינוך. "הביטוי של הסתגלות 'טובה'  למסגרת חינוך היא הרגשה של שייכות וביטחון של הילד ופניות רגשית לחקור את הסביבה החדשה וללמוד בה, באמצעות משחק חופשי או פעילויות שיזומות על ידי הצוות החינוכי".

"ילד שהסתגל למסגרת החינוכית יבוא אליה ברצון, יסכים בקלות יחסית להיפרד מההורים או בני המשפחה האחרים שמביאים אותו לגן , יסכים לחקור את הסביבה עם ילדים אחרים, לבד או בהנחיית הגננת, יאכל וישן במסגרת (אם שינה היא חלק מסדר היום באותה המסגרת)", היא מסבירה. "חשוב מאוד לציין שפעוטות, שהם בעצם 'גורי אדם' מצוידים אבולוציונית עם מנגנונים שמאפשרים את הסתגלותם למסגרות חינוך סבירות. לכן אם ההורים והצוותים של מסגרות החינוך פועלים בצורה מותאמת לילדים ומתואמת ביניהם, ברור לגמרי שהפעוטות יסתגלו למסגרת החינוכית", אומרת ד"ר טל.

האם הילדים צריכים לעבור הסתגלות נוספת לאחר החגים או לאחר חופשה ארוכה מהגן?

"טבעי ונורמלי, שלאחר תקופת היעדרות ממושכת מהגן עקב חופשות או מחלה, יגלו חלק מהילדים קושי בחזרה ובהסתגלות מחודשת למסגרת. אולם אם תהליך ההסתגלות בתחילת השנה עבר בהצלחה, בד"כ תהיה זו הסתגלות קצרה ומהירה יותר", אומרת איילת שורר-ממלוק, מומחית בגיל הרך, מדריכת הורים וצוותים חינוכיים.

"כמו כולנו, גם הילדים צריכים לעבור תהליך נוסף של שינוי, אך לא באותה מידה כמו בתחילת השנה, הדבר תלוי במאפיינים בין אישיים ובאופן שבו ההורים מכינים את הילד למעבר הנוסף מחופשה למסגרת", היא מרגיעה. "בכל גן תמיד יהיה ילד אחד או מספר ילדים שמתקשים להשתלב, עומדים ליד הדלת ולא מפסיקים לייבב לאחר שההורה עזב, פוצחים בשביתת רעב, או משתבללים בעגמומיות בפינה ולא משתפים פעולה".

גן ילדים (אילוסטרציה: By Lordn, shutterstock)
גם הילדים צריכים לעבור תהליך נוסף של שינוי, אך לא באותה מידה כמו בתחילת השנה | אילוסטרציה: By Lordn, shutterstock

חוסר ההשתלבות שלהם, בעיקר אם הוא מלווה בבכי קולני, משפיע על שאר הילדים, לעיתים הם יבהו בו ובפעמים אחרות יצטרפו למקהלת הבוכים. "כאשר ילד אחד (או יותר) מתקשה במיוחד להסתגל, מרבה לבכות או להיצמד לגננת, טבעי שהדבר ישפיע על האווירה הכללית בגן. יחד עם זאת, במידה והצוות לא נבהל, מסוגל להכיל את הקושי של הילד ולהיענות באופן רגיש ומותאם לצרכיו, לא רק שיסייעו לתהליך ההסתגלות של הילד עצמו, אלא שבמקביל הילדים האחרים יקבלו גם הם "שיעור" חשוב באמפתיה כלפי האחר, כמו גם מסר עקיף של שמירה ומוגנות בגן", מסבירה שורר-ממלוק.

איך נאבחן קשיי הסתגלות?

"הביטויים של קשיי הסתגלות יופיעו בווריאציות שונות אצל ילדים שונים", אומרת שורר-ממלוק. "הסימפטומים הנפוצים יהיו קושי להיפרד מההורה בבוקר, התפרצויות כעס ובכי, רגרסיה בהתנהגות כמו למשל ילד גמול שחוזר להרטיב, שינויים בתיאבון, קשיים בהירדמות ובשינה, פחדים, היצמדות להורה או לאחת המטפלות ועוד".

"הסימפטומים הללו אמורים לחלוף עם תום תקופת הסתגלות קצרה, בדרך כלל בטווח של עד שלושה שבועות", היא מרגיעה, אך בד בבד היא מדגישה כי "כמעט בכל גן נמצא מספר ילדים שהקושי שלהם נמשך זמן רב יותר או בעוצמה מוגברת. במקרים שכאלה מומלץ לפנות לייעוץ".

"דרישה מוגזמת"

ברוב הגנים, ימי ההסתגלות בתחילת השנה הסתכמו בכארבעה ימים בהם היה מצופה מהילדים להשתלב יום שלם בגן. גם לאחר "ימי ההסתגלות" המוגדרים, בהם הילדים נמצאים בגן לשעות מעטות יותר, עדיין ממשיך להתקיים תהליך הדרגתי של הסתגלות, שנמשך על פי רוב בין מספר ימים למספר שבועות. במידה ובתקופה זו הילד מקבל מענה מתאים לצרכיו, רוב הסיכויים שההסתגלות שלו תעבור בהצלחה.

איזה מחירים משלמים על כך הילדים?

"לדפוסי ההתמודדות של הילד במעברים עשויות להיות השפעות ארוכות טווח על תפקודו הכולל, על תפקודו במערכת החינוך ועל מעברים נוספים בהמשך חייו, אומרת שורר-ממלוק. "חשוב מאד לבחון מהן הדרכים שיקלו על תהליכי המעבר ויעזרו לילד לרכוש כלים וכוחות התמודדות במעברים השונים כבר מתחילת דרכו".

"כאשר תהליך ההסתגלות מתבצע בצורה מותאמת ונכונה על פי רוב התוצאה היא חיובית. מרבית הילדים מסתגלים לאחר תקופה קצרה יחסית ונהנים מהשהות במסגרת. יחד עם זאת, כאשר מתעוררים קשיים מיוחדים בהסתגלות (במשך או בעוצמה) חשוב לבדוק את הנושא לעומק ולטפל בו בהתאם לצורך מבעוד מועד".

"חשוב תמיד להתאים את עצמנו לילד ובעיקר להגיע למצב שלילד כתובת ברורה בגן אליה יכול לפנות -מחנכת שהיא מושא קשר ההתקשרות איתו", מסכמת ד"ר טל, "חשוב גם שהורים ידעו 'לשחרר' בעיקר כשאין ברירה וחשוב שהבחירה תהיה בחירה במסגרת טובה שנותנת מענה לילדים".