בגיל שנתיים ניתן להבחין לרוב בקפיצה משמעותית בהתפתחות השפה; הפעוט מתחיל לבנות משפטים מורכבים יותר בני שתי מילים ומעלה, מבדיל בין זכר לנקבה, רץ בלי ליפול וקופץ במרחב.

גיל שנתיים מכונה גם  "גיל שנתיים האיום" או "גיל המרי", מאחר שבגיל זה הילד מתחיל להפגין זעם, כעס ועקשנות, ובוחן את הגבולות שההורים מציבים לו. אחות טיפת חלב תבקש מהפעוט לצייר עיגול - לבדיקת יכולות גיאומטריות ומוטוריקה עדינה, ולעלות במדרגות בלי להחזיק במעקה – לבדיקת מוטוריקה גסה.

כמו כן יתבקש ילדכם לזהות פריטים שונים ולהצביע עליהם על פי בקשת האחות, לבדיקת שמיעה ותקשורת. הפעוט יתבקש גם לספר מה הוא רואה בתמונות שונות, לבדיקת הבעה חופשית. הציפייה היא שילדכם יחבר לפחות נושא ופועל, לדוגמה: "הילד אוכל", "בנות משחקות" וכו'. הבדיקות הללו הן איתור ראשוני לבעיות תקשורת או שמיעה; אם ילדכם לא יעמוד בבדיקות בהצלחה, תתבקשו להגיע שוב כעבור שבועיים. אם גם בבדיקה הבאה הפעוט לא יעמוד בציפיות, תישלחו לבדיקת שמיעה או לפגישה עם קלינאית תקשורת, בהתאם לצורך.

איך תעודדו התפתחות תקינה?

לפני שאתם מבקשים מהפעוט לצייר עם עיפרון, תנו לו לתרגל ציור באמצעות צבעים; זוהי דרך טובה לחזק את שרירי היד ולתרגל אחיזה טובה. בהמשך אפשר לבקש ממנו לצייר עם עפרון.
 
זה הגיל שבו מתחיל לרוב תהליך הגמילה מחיתולים - פרויקט שידרוש מכם הרבה מאוד סבלנות ואורך רוח, ויש לצפות לפספוסים ונסיגות. איך יודעים אם הילד בשל לגמילה? כאשר הוא מתחיל לגלות התעניינות בנושא - בשירותים, בחיתול, ובפעולת עשיית הצרכים; כאשר החיתול הרטוב מפריע לו; וכשהוא מודיע לפני עשיית הצרכים בחיתול. הסבירו לו איך משתמשים בסיר, בישבנון או באסלה ועודדו אותו כשהוא מצליח במשימה. אפשר להשתמש גם בקלטות לילדים שעוסקות בנושא.
 
כדי לסייע בהתפתחות השפה, מומלץ להקפיד לדבר עמו בשפה תקינה, לחזור על משפטים שהוא אומר ולהרחיבם - כל זאת בטון שקט ורגוע, ולא ילדותי. הראו לו שאתם מבינים אותו ומקשיבים לדבריו, ותנו לו פידבק באמצעות חיוך, מגע או הנהון. כדי לפתח את הדמיון, ספרו לו סיפורים בזמן ההכנה לשינה.
 
עודדו אותו לצייר צורות גיאומטריות כמו עיגול, ריבוע ומשולש, ולמדו אותו על גדלים, צורות וצבעים שונים. תנו לו לשחק בחומרי יצירה שונים כמו פלסטלינה, פימו או בצק, דבק ומספריים.
 
כדי לסייע בפיתוח החשיבה תוכלו להסביר לילדכם על פעולות מסוימות, וללמד אותם לקשר בין סיבה ותוצאה. לדוגמה: הילד נפל כי הוא נתקל בחפץ כלשהו.

 לסרטון הבא: גיל שלוש- למה הולכים לטיפת חלב?

>> לכל הסרטונים בסדנה