חרקים מפחידים מקרוב (צילום: Caters News Agency)
חכו שנייה לפני שאתם נגעלים | צילום: Caters News Agency

הם נמצאים סביבנו כל היום, מעופפים באוויר, מתרוצצים בארונות, מטפסים על עצים, מתחפרים באדמה, עוקצים אותנו, מפחידים אותנו וגורמים לנו לקלל ולצרוח. אבל הם יכולים להיות גם ממש מדהימים – ואכזריים. השבוע אנחנו מספרים לכם על דברים שחרקים עושים ומשפיעים לנו על החיים באופן שלא ציפיתם לו.

להאכיל מיליוני בני אדם

כולנו מכירים את הסצנה ב"מלך האריות", בה טימון ופומבה מציעים לסימבה לחלוק איתם את ארוחת הצהרים שלהם – שלל החרקים שיש לג'ונגל להציע. האריה הצעיר מהסס בהתחלה, אבל בסופו של דבר, הרעב והסקרנות מכריעים אותו והוא מצטרף גם הוא לסעודת המלכים. אותה הסצנה לא תלושה מהמציאות, כי החרקים הם אחת החוליות הראשונות בשרשרת המזון ולמען האמת, משמשת גם כמקור מזון לאדם.

הנה שלוש עובדות על הקשר בין החרקים לאוכל שאנחנו אוכלים:

1. חרקים מאביקים, כמו דבורה או פרפר, הם האחראים לשלושים אחוז מהמזון שאנחנו אוכלים. בלי פעולת ההאבקה שלהם, אנחנו יכולים לשכוח מעגבנייה, מלפפון, אבטיח, שקד, קישוא, דלעת, תפוח, אגס, והרשימה עוד ארוכה. לידע כללי, אחד המאמצים הכי גדולים במחקר כיום הוא שימור דבורת הדבש שמצויה בסכנת הכחדה, בלעדיה, העולם עלול להיגרר למשבר רעב.

2. חרקים הם אחת החוליות הראשונות בשרשרת המזון, רובנו אמנם לא אוכלים אותם וגם לא בעלי חיים שניזונים מחרקים, אבל בלי החוליה הבסיסית הזו, הרבה בעלי חיים שניזונים מהם יכחדו ועולם החי יהיה דל הרבה יותר ושונה באופן משמעותי.

3. אחת התקוות הגדולות ביותר בתחום תעשיית המזון העולמית היא הקמת חוות לגידול חרקים כמקור למזון לתושבי יבשת אפריקה. יש שמאמינים שזהו הפתרון לבעיית הרעב העולמי.

להרעיב מדינה שלמה

יש גם צד שני למטבע; יותר מדי חרקים ממינים מסוימים יכולים להביא לרעב כבד ולאסונות בהיקפים לאומיים. ארבה, כנימות ועוד כל מיני מזיקים יכולים להוריד עבודה של חקלאים במדינה שלמה לטמיון. אסון הארבה הגדול ביותר שהתרחש בארץ היה בשנת 1915 במהלך מלחמת העולם הראשונה. האסון הזה ידוע כאחד מהאסונות החקלאיים הגדולים ביותר בתולדות ארץ ישראל והוא הביא לרעב כבד מאוד באזור. אסונות כאלו קרו גם בשנים קודם לכן וגם בשנים שלאחר מכן. בשנת 1955, נעשה לראשונה בארץ שימוש במטוסי ריסוס כדי למגר את המכה הזו.

הארבה הגיע גם לנהלל שבצפון (צילום: חדשות 2)
איפה שיש אחד כזה, יבואו עוד. ארבה | צילום: חדשות 2

בכל זאת, הארבה עדיין מהווה סיכון, באפריקה הוא עדיין מחריף את הרעב וגם כאן בארץ, החקלאים מתפללים שנה אחר שנה שהארבה לא יבוא לביקור.

להפיץ מחלות בעולם כולו

עוד משהו שאותם פרוקי רגליים מעופפים מסוגלים לו זה הפצת מחלות בעולם כולו. גם בהקשר הזה, למרבה הצער, אפריקה היא דוגמא טובה ליבשת שבה החרקים עושים באנשים שפטים. אחת המחלות הקשות ביותר כיום, כזאת שמתים ממנה הרבה בני אדם כל שנה, היא מגיפת המלריה שמתפשטת באמצעות יתושות אנופלס. זה למעשה מה שהופך את היתוש לבעל החיים הכי קטלני בעולם.

יתוש על היד (צילום: VladimA-r VA-tek, Istock)
רוצח המונים | צילום: VladimA-r VA-tek, Istock

אל דאגה, בהיעדר אלרגיות כאלו או אחרות, שהן נדירות מאוד, אף יתוש בארץ לא יהרוג אתכם.

להציל חיי אדם

אחד הגילויים האחרונים של השבועות האחרונים הוא הגילוי של סגולות המרפא של צרעה שנמצאת בברזיל – חוקרים גילו שרעלן המצוי בעוקץ שלה מסוגל להרוג תאים סרטניים, ולהאט התפתחות של גידולים מבלי לפגוע בתאים בריאים. כמובן שזה גילוי שנכון כיום לעכברי מעבדה ומדובר רק בסרטן הערמונית, סרטן שלפוחית השתן וסרטן הדם, אבל זוהי סיבה מספיק טובה להתיידד עם אותה הצרעה.

הצרעה הזו היא לא הראשונה שנכנסת לעולם הרפואה. היתושות היו שם קודם לכן. יתושות מייצרות בגוף שלהם חומרים נוגדי קרישת דם ומרחיבי כלי דם, שהן מפרישות לגוף של הפונדקאי בזמן שהן עוקצות אותו. גם את זה חוקרים למדו לאהוב, וכיום החומרים האלו משמשים כמרכיב עיקרי בתרופות לחולי לב. בקיצור, אל תשנאו את היתושים כל כך, יכול להיות שיום אחד ממש תודו להם.

לאכול אברי אדם

הסיפור הזה יגרום לכם לחבב חרקים עוד פחות. דורגה היא ילדה הודית שננטשה על ידי ההורים שלה מיד לאחר הלידה. התינוקת האומללה הונחה כהפקר לבעלי החיים בטבע, והראשונים להגיע אליה היו דווקא החרקים האכזריים, שפשוט אכלו לה את האף. התינוקת ההודית, נמצאה על ידי מתנדבים מארגונים הומניטריים ואלו ניסו למצוא לה בית חדש.

ילדה בלי אף (צילום: dailymail.co.uk)
שרדה במזל. דורגה והאם המאמצת | צילום: dailymail.co.uk

כצפוי, אלו נתקלו בסירוב של לא מעט הורים לאמץ את הילדה לחיק המשפחה, בגלל האף שלא היה לה. למרבה השמחה, לסיפור הזה יש סוף טוב, במרץ האחרון נמצאה לה אם מאמצת באוהיו.

לשנות מהלכי קרב

במהלך מלחמת העולם השנייה התפתח תחום חדש של לוחמה ביולוגית – לוחמה אנטומולוגית, לוחמה באמצעות חרקים. בעוד שבעלות הברית, גרמניה וצרפת בעיקר התעסקו בפיתוח ותכנון של חרקים מפיצים מחלות או חרקים שיכלו יבולים במדינת אויב, יפן לקחה את העניינים לידיים והשתמשה בחרקים נגד סין.

באחד ממהלכי הקרב, היפנים שלחו מטוסים שריחפו בגובה נמוך מעל לישובים בסין כשהם מפזרים עליהם אלפי פרעושים הנגועים במחלת הכולירה באמצעות ריסוס והטלת פצצות המלאות בחרקים. כתוצאה מהמתקפה הזו, הופצה בסין מגפת דבר שגבתה את חייהם של 500 אלף סינים שמתו בייסורים קשים.

גם היום צבאות מוצאים את עצמם מוטרדים לא מעט בחרקים בשדה הקרב, כשחיילים מגלים בבוקר שהם מיקמו את שק השינה שלהם על קן של נמלים, כשעל בסיס צבאי פושטים פרעושים או כשגדוד שלם של לוחמים, נאלץ להתמודד עם מכה של מנדבושקס. לא נעים.

לבנות מבני ענק

אחד מהמשפטים הכי נדושים שילד בישראל שומע הוא, "עצל, לך אל הנמלה". נדוש או לא, הוא נכון. לפני מספר שבועות, סרטון ויראלי שבו קבוצת חוקרים הציפה קן של נמלים בבטון, רץ ברשת. המבנה שנחשף כתוצאה הפעולה הזו, סדר הגודל שלו והתחכום שלו הותירו לא מעט פיות פעורים. הדבר הזה המחיש לכולם למה הנמלים הקטנטנות מסוגלות.

קן טרמיטים (צילום: Three Lions, GettyImages IL)
בונים לגובה | צילום: Three Lions, GettyImages IL

ברשותכם, נעשה קפיצה קטנה לקרובי משפחה של הנמלים, הטרמיטים. במקרה הזה, גודל היצירה שלהם ברור מאוד לעין ואין באמת צורך בניסויים ובגלונים של בטון. הטרמיטים מקימים לעצמם קינים מעל לפני הקרקע ואלו יכולים להגיע לגובה של כמה מטרים – להזכירכם, כמה מטרים שנבנים על ידי יצורים בגודל הציפורן שלכם. בישראל אי אפשר למצוא קינים כאלו, אבל במדינות אחרות, כמו אוסטרליה לדוגמא, המבנים הענקיים האלו הם מהמוקדים התיירותיים השולטים במדינה, יותר מבית האופרה בסידני.

להרוס מבנים

גם במקרה הזה, יש שני צדדים למטבע. באותה המידה שטרמיטים יודעים לבנות, הם אלופים בלהרוס. הם למעשה האויבים הגדולים ביותר של העץ ואנשים מוכנים לשלם עשרות אלפי שקלים כדי שאלו יתרחקו מהבית שלהם ועל אחת כמה וכמה, אם מדובר בבית שעשוי עץ.

טרמיטים חדשים (צילום: popsci.com)
טרמיטים. עדיף שלא | צילום: popsci.com

בשונה מרב בעלי החיים בטבע, הטרמיטים מסוגלים לעכל תאית. באמצעות חיידקים שיושבים להם במערכת העיכול. מדובר בסוג של סוכר שמשמש כמרכיב ברב הצמחים שצומחים כיום בטבע. זהו החומר שבין השאר נותן לצמחים את החוזק שלהם, בונה סיבים, גזעי עצים, קליפות של פירות וירקות ועוד. עצם העובדה שהטרמיטים מסוגלים לאכול את החומר הזה, מעניק להם יתרון. במקומות שבהם שאר בעלי החיים רעבים, בגלל יובש, או בצורת, הם יכולים לאכול עץ יבש להנאתם.

באופן הזה, הם יכולים לגרום לעץ ענק לקרוס, או פשוט לכרסם לאנשים את הבית מתחת לאף שלהם.

לדעת מתי יש לכם טלפון

נסיים עם משהו חביב שהמדע עוד צריך לתת עליו את הדעת – סרטון שמצביע על התנהגות חשודה של נמלים כשהטלפון מתחיל לצלצל. יכול להיות שהן יודעות משהו שאנחנו לא?

מכל מקום, חרקים ככל הנראה היו כאן לפנינו והם יישארו כאן אחרינו. הם עדיין לא יודעים להטיס מטוסים וככל הידוע לנו, הם גם לא הצליחו להגיע לחלל, אבל מסתבר שאנחנו ממש תלויים בהם. כדברי סוריקטה וחזיר יבלות צעיר, לפני שהם חיסלו עלה מלא חגבים: "אקונה מטטה".