כוכב הלכת השכן מאדים עלה לכותרות השבוע עם ההכרזה של נאס"א על ראיות להימצאותם של מים זורמים על פני הכוכב. סוכנות החלל האמריקנית כינסה ביום שני האחרון מסיבת עיתונאים מיוחדת בה חשפה כי הממצאים מעלים את הסיכויים לכך שתנאי הכוכב מתאימים להיווצרות חיים.

מים זורמים בכוכב האדום (צילום: nasa)
מים זורמים על מאדים | צילום: nasa

בעוד אנחנו חושבים על אפשרויות המילוט שלנו אל הכוכב האדום בעת קטסטרופה שתיפול על האנושות (והיא תיפול), ולהקים שם מחדש את הציווילזיציה האנושית (בהצלחה עם זה), ישנם חוקרים שמסתכלים דווקא אל העבר של הפלנטה ותוהים האם יכול להיות שהיו כבר חיים על מאדים? והאם נאס״א כבר ידעה על כך לפני שנים ומנסה להסתיר זאת מהציבור?

התמונות שמשגעות את הקונספירטורים

הרעיון שמאדים היה מיושב בעבר הועלה לראשונה לאו דווקא בספרות המדע בדיונית אלא על ידי אסטרונום איטלקי בן המאה ה-19 בשם ג׳ובאני שייפארלי שהבחין בשנת 1877 באמצעות טלסקופ בערוצים על פני השטח של מאדים. הרעיון אומץ והופץ על ידי האסטרונום האמריקני פרסיבל לוואל, שתירגם את המילה האיטלקית לערוצים, canali, כתעלות (באנגלית: canals במקום channels), וכך נוצר המיתוס על תרבויות חייזרים עתיקות שחיו בעבר במאדים ויצרו את התעלות. ושהדבר מרמז אולי על הירידה למחתרת של הציוויליזציה העתיקה וקיומם מתחת לפני האדמה.

פני המאדים (צילום: coolinterestingstuff)
תעלות מעשה אנשי המאדים או אשליה אופטית? | צילום: coolinterestingstuff

תקופה ארוכה אסטרונומים רבים האמינו כי אכן קיימות תעלות מעשה אנשי המאדים על הכוכב אך עם התקדמות הטכנולוגיה ושכלול הטלסקופים, התעלות התגלו כאשליה אופטית בלבד. אך גרעין הרעיון על חיים על מאדים נשאר ופרח בתרבות הפופולרית עם ספרים, סרטים ושיר מפורסם מאוד של דיוויד בואי. החל משנות ה-70, בעקבות התמונות התדירות שנשלחות מרכבי החלל שנאס״א החלה לשלוח למאדים, האינפלציה בתאוריות הקונספירציה על חיים במאדים לא מפסיק לנסוק. מה לא היה לנו? ״הפנים של מאדים״, ״הלטאה ממאדים״, ״הפירמידה ממאדים״, ואפילו ״אובמה ממאדים״ - כולם הוסברו כסלעים בעלי צורה הדומה במקריות מוחלטת לדברי יום יום ארציים והחיפוש והזיהוי התמידי של העיניים האנושיים אחר דבר מה אנושי אחר.

מאדים (צילום: NASA)
הפנים של מאדים | צילום: NASA

איגואנה על מאדים (צילום: נאס"א)
האיגואנה של מאדים | צילום: נאס"א

אובמה על מאדים (צילום: נאס"א)
וגם אובמה של מאדים?! | צילום: נאס"א

שרידים של ציוויליזציה?

אך האם כל אלו לא יכולים להחשב כשרידיה של ציוויליזציה שהושמדה? תאוריית ״החיים על מאדים״ נעשית מעניינת כשגילו על הכוכב ריכוז של נשורת גרעינית שהשאירה אפילו חוקרים ומדענים מהמניין מבולבלים, כשחלקם אף מגדילים וטוענים כי אכן הייתה קיימת ציוויליזציה חייזרית על מאדים שנמחתה בעקבות אסון גרעיני. האם מלחמה גרעינית פרצה על הכוכב והוא משמש לנו כפתור אזהרה אדום לאנושות? או שמא היה זה אסטרואיד שמחק את כל החיים על פני הפלנטה? אנחנו פה עם כל ההיפותזות העיקריות.

פני המאדים (צילום: NASA)
פני המאדים, היה שם משהו פעם? | צילום: NASA

בשנת 1976 פירסם הקונספירטור רובין קולינס ספר תחת הכותרת ״האם אנשי חלל יישבו את כדור הארץ?״, לא תאוריה שלא שמענו עליה בעבר, אך בהקשר של מאדים היא מקבלת טוויטס מרענן כשהוא טוען שעל מאדים נשארו בבירור סימנים של פיצוצים גרעיניים. ״קשה לדמיין שהפיצוצים לא נעשו בכוונת תחילת. על כן התיעודים של מכתשי הפצצות הם הוכחה מובהקת לכך שהיו חיים בעלי איטיליגנציה על מאדים״.

כשהמדע נותן להיפותזה שכזו תוקף, אז זה מתחיל להלחיץ - ג׳ון ברנדנבורג, פיסיקאי בעל תארים מכובדים (כלומר, לא משוגע), סיכן את המוניטין הרב שלו כשפיתח תיאוריה על כך שהחיים על מאדים הושמדו, ככל הנראה בכוונה, על ידי פצצות אטום. הוא תוהה על כך בספרו ״האם מאדים נרצח?״ והרחיב על כך בראיון בערוץ קהילתי די ביזארי המנוהל ובבעלות כת ויאטנמית בשם ״סופרים מאסטר צ׳ינג היי״. ברדנבורג מספר על שתי ציווילזציות של אנשי מאדים שנקראו סידוניה ואוטופיה, שרמת הטכנולוגיה שלהן הייתה דומה לזו של מצריים העתיקה. שני אסונות גרעיניים גדולים קרו על מאדים במרחקים לא גדולים אחד מהשני, ועל כן ברנדנבורג תוהה מדוע האסונות התרחשו דווקא באותו איזור? כלומר האם זה לא נראה מכוון?

פיצוצים גרעיניים במאדים (צילום: Journal of Cosmology and Astroparticle Physics)
איך זה ששתי הפגיעות קרו באותו האזור? | צילום: Journal of Cosmology and Astroparticle Physics

נאס"א מאשרת פיצוצים גרעיניים

ב-2011 אפילו נאס״א פירסמה כי אכן התרחשו פיצוצים גרעיניים במאדים מתוך ממצאים שנלקחו מהכוכב. נאס״א מאמינים כי מדובר בפיצוצים ״טבעיים״, כלומר אסטרואידים שפגעו בכוכב או איזשהי תופעה אסטרונומית אחרת שטרם פוענחה. אך ברנדנברג שחקר גם הוא את הממצאים גם הוא, גילה חתימות של איזוטופים שנמצאו בכמויות גדולות הזהות למבדקים שבוצעו בפצצות מימן על כדור הארץ. האוכלוסיה על מאדים נמחקה בעקבות תקיפה גרעינית מהחלל.

שרידי פצצות במאדים (צילום: ​UFOSightingsCapeTown)
שרידי בניינים על מאדים? | צילום: ​UFOSightingsCapeTown

ברנדנברג מתייחס לפרדוקס פרמי השואל ״אם אכן ישנם חיים תבוניים ביקום, אז היכן הם?״ והתשובה שלו נעה בין עגמומית למלחיצה ממש: ״יכול להיות שמערכת הכוכבים השכונתית שלנו מכילה למעשה כוחות עוינים הדואגים לחיסולם של ציווילזציות צעירות ורעשניות כמו שלנו״, ובכך מונעות מאיתנו ליצור קשר עם חיים חוצניים, ״כוחות עוינים כאלו יכולים להיות ממגוון סוגים, החל מאיטיליגנציות מלאכותיות (A.I) בעלות טינה ליצורים בשר ודם, כמו בסרט ״שליחות קטלנית״ למשל, ועד דברים מוכרים לצערנו כמו פקידים חייזרים ללא ערך לחיים שמשמידים פלנטות שלמות בגלל סיבות בירוקרטיות מטופשות״.

אם כך, בעוד פנינו אל החדשות המרעישות של המים הזורמים, ואנו מוצפים באפשרויות חדשות להתפשטות האנושות לכוכבים אחרים. אנחנו לרגע לא צריכים לשכוח את החיים עצמם. האתגר הגדול ביותר לחיינו כעת הוא התחמשות כוחות חייזרים עוינים בנשק גרעיני? האם גורלנו יהיה כשל שכנינו במאדים? והאם נספיק להתכונן ולמנוע את זה בזמן?