אם אתם עוקבים אדוקים של מדור היקס, אז ודאי שמתם לב שאנחנו אוהבים מאוד סיפורים על אוניות שטבעו - בין אם בדרך לחצות את אנטארקטיקה, למצוא מסלול שיוט בקוטב הצפוני או הטרגדיה האיומה של הטיטאניק. הפעם החלטנו לכתוב לכם על ה-VASA, אוניית הקרב השוודית שטבעה בנסיבות אחרות - יש שיאמרו ביזאריות יותר.

ה-VASA הייתה ספינת קרב שנבנתה במאה ה-16 בהוראתו של המלך גוסטבוס השני. זו הייתה תקופה לוחמנית במיוחד ביבשת אירופה והמלך החליט לשבור את מאזן הכוחות עם ספינת הקרב הגדולה ביותר שנראתה דאז. באורך של כמעט 70 מטרים ובגובה של יותר מ-50 מטר, היה לה כוח אש כפול מספינות הקרב הרגילות. היו לה שתי קומות לחימה עם 64 תותחים, הכוללים 6 תותחי מרגמה מסוג הוויצר. למרות זאת, היא מצאה את עצמה בתחתית הים הבלטי מהר יותר ממה שהמלך שיער לעצמו.

View this post on Instagram

A post shared by Vasamuseet / The Vasa Museum (@vasamuseet) on

View this post on Instagram

A post shared by Vasamuseet / The Vasa Museum (@vasamuseet) on

ב-10 לאוגוסט, 1628, ה-VASA יצאה להפלגת הבכורה שלה בנמל בשטוקהולם. קהל של מאות אנשים הריעו בזמן שספינת הקרב שטה במים השקטים כשלפתע, משב רוח חזק הכה במפרשיה והיא התהפכה על הדופן שלה. היסטוריונים מעריכים שהספינה הצליחה להפליג כ-1,300 מטרים לפני שהיא טבעה בנמל יחד עם 30 מלחים שלא הצליחו להימלט מן האסון. מיותר לציין שזה היה רגע מביך מאוד עבור הצי השוודי והמלך.

בשלב הזה אם ודאי שואלים את עצמכם "איך יכול להיות שהאסון הזה קרה?" - בפשטות? המהנדסים שלה לא רכשו את הידע הנחוץ בשביל לעצב אותה. התייחסנו לאורך והגובה של הספינה, אך לא ציינו כי היא הייתה צרה מאוד באופן יחסי. משמעות הדבר שהיא הייתה ספינה כבדה מאוד ולא יציבה. על פי הדיווחים, מבחני היציבות שלה (הכוללים 30 מלחים שרצים מצד אחד של הספינה לצדה השני) היו גרועים כל כך שהיא החלה להתנדנד כבר אחרי שלוש ריצות. למרות זאת, האדמירל קלס פלמינג, אשר פיקח על בנייתה, ראה לנכון לאשר את הפלגת הבכורה שלמעשה חרצה את גורלה.

View this post on Instagram

A post shared by Vasamuseet / The Vasa Museum (@vasamuseet) on

View this post on Instagram

A post shared by Vasamuseet / The Vasa Museum (@vasamuseet) on

שלטונות שוודיה עשו כמיטב יכולתם לחלץ מהספינה כמה שיותר ציוד - ובעיקר את כלי הנשק שהיו עליה. למרות זאת, התותחים הכבדים ביותר נשארו על הסיפון עד שנת 1956, כאשר הארכיאולוג השוודי החובב אנדריי פראזן חשף אותה. כיום היא ניצבת מחוץ למוזיאון ה-VASA בשטוקהולם, שם תיירים רבים מתפעלים מגודלה המרשים והעיצוב המפואר שלה.