הקרחון הואשם לחינם (צילום: סקיי ניוז)
הקרחון הואשם לחינם | צילום: סקיי ניוז

יותר ממאה שנה אחרי ששקעה בהפלגת הבכורה שלה ולקחה עמה יותר מ-1,500 נוסעים למצולות - חוקרים בריטים טוענים כי שריפה ולא פגיעה בקרחון היא שהביאה לטביעתה של ספינת התענוגות טיטניק ב-1912. החוקרים מתבססים על ניתוח של תמונות נדירות של הספינה שצולמו עוד לפני שעזבה את המספנה בבריטניה לכיוון ניו יורק.

לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים – הצטרפו לפייסבוק שלנו

העיתונאי האירי סנאן מולוני, שחוקר כבר 30 שנה את טביעת הטיטניק, טוען כי בתמונות שצילם מהנדס החשמל הבכיר של הספינה אפשר לזהות כתם שחור באורך 90 מטרים בחלקה הקדמי של הספינה - בדיוק במקום שבו על פי הטענות פגע הקרחון. "אפשר לראות בנקודה הזאת נזק עוד לפני שהספינה יצאה לים", הוא אומר.

מולוני פנה עם התמונות הללו למספר חוקרים, שמעריכים כעת כי הכתם הוא תוצאה של שריפה שהשתוללה באחד מחדרי הדוודים בבטן הספינה. ההערכה הבלתי נתפסת היא שהאש בערה בחדר הדוודים במשך שלושה שבועות.

הטיטניק - לא הייתה צריכה לצאת לים (צילום: Topical Press Agency, GettyImages IL)
הטיטניק - לא הייתה צריכה לצאת לים | צילום: Topical Press Agency, GettyImages IL

"שריפה, קרחון והזנחה"

על פי דיווחים שונים, 12 בני אדם פעלו לכבות את השריפה, אך הטמפרטורה בחדר הדוודים הגיעה ל-1,000 מעלות צלזיוס והיה בלתי אפשרי להשתלט עליה. בטמפרטורה כזאת כוחה של הפלדה נחלש ב-75%. כך לבסוף התבקעה הספינה כתוצאה מפגיעה בקרחון ונפער בה חור עצום - אך הפגיעה ככל הנראה לא הייתה מובילה לטביעה לולא השריפה החלישה את הספינה.

צוות הספינה קיבל ככל הנראה הוראה חד משמעית מנשיא חברת הספנות שלא להזכיר דבר על השריפה בפני 2,500 הנוסעים. "הם ידעו על האש אבל לא נתנו לזה מספיק חשיבות", אומר מולוני. "אסור היה לתת לטיטניק לצאת לים".

"החקירה הרשמית התייחסה לטביעת הספינה כאל נזק משמיים, אבל לא מדובר פה במקרה פשוט של פגיעה בקרחון וטביעה", הוא מוסיף. "למעשה זה היה מקרה של 'סופה מושלמת'. שילוב יוצא דופן של השריפה, הקרחון וההזנחה".